La Romaero ar investi doar 120 mil. euro in 10 ani

Alenia Aeronautica conditioneaza investitia de la Romaero de 120 de milioane euro, in 10 ani, de acordarea contractului pentru cele sapte avioane militare de transport C-27 J Spartan. Cu alte cuvinte daca statul roman va cumpara avioane de 328,92 milioane de euro de la italieni acestia vor investi cate 12 milioane de euro pe an timp de zece ani si, in plus, se gandesc si la o colaborare cu Avioane Craiova.

Italienii reactioneaza astfel, la decizia din februarie a Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), care a decis anularea procedurii de achizitie publica prin care Romtehnica intentiona sa cumpere sapte avioane de transport mediu curier de la firma italiana Alenia, considerand ca au fost incalcate principiile de nediscriminare si tratament egal. Decizia de acordare a contractului catre Alenia a fost contestata de celalalt participant la licitatie, EADS Construciones Aeronauticas SA Spania.

"Nici nu ma gandesc sa nu castigam aceasta licitatie, dar daca se va intampla s-o pierdem, probabil ca vom renunta la investitia de la Romaero, pentru ca este legata de acest contract", a mai spus Pozzessere. Acesta a adaugat ca nu este vorba de presiune pusa pe statul roman, insa Alenia creeaza locuri de munca si vor sa fim siguri ca lucrurile functioneaza normal.

"Nu ne ploua in avioane"

Aici se iveste, insa, o problema: armata elena care a achizitionat astfel de aparate a facut o reclamatie in care se arata ca mult laudatele avioane C-27 J Spartan comporta anumite neajunsuri. Nu sunt legate de capacitatea de transport sau de aparatura folosita, ci de un motiv mult mai banal. Pur si simplu in respectivele avioane ploua. In cazul in care carcasele avioanelor se vor dovedi "permeabile" atunci statul va da peste 300 de milioane de euro pentru ca sa mai bage alte cateva milioane in reparatii. "Sunt doar niste minciuni. In avioanele noastre nu ploua", a negat categoric, intr-o conferinta de presa, vicepresedintele International Sales, Paolo Pozzessere. In Italia, tara de origine a Alenia, au fost vandute doar 10 astfel de aparate.

Reprezentantul Alenia este foarte surprins de anularea licitatiei deoarece considera ca se indeplineau toate conditiile cerute. Complicatiile aparute in Romania i-au luat pe nepregatite pentru ca in alte tari a fost mult mai usor.

"In Canada unde am vandut 19 de astfel de avioane nu s-a facut niciun fel de licitatie. Pur si simplu le-au luat si gata. Atat am vrut sa zic", spune Pozzessere. Desi este posibil ca asa sa fi stat lucrurile in Canada, in Romania exista totusi legi care prevad ca, la orice achizitii ale statului ce depasesc o anumita suma trebuie sa se organizeze licitatii publice.

"Cineva cu putere sa ia atitudine"

Citeste si:

Din spusele lui Pozzessere, Romania ar trebui sa dovedeasca loialitate fata de ceea ce ar putea insemna investitia de 12 milioane anual de la Romaero. "Sper ca situatia va fi solutionata in favoarea noastra pentru ca este absurd si reprezinta o pierdere pentru tara dumneavoastra", a precizat Pozzessere. In cazul in care vom investi in Romania, care pentru noi reprezinta un partener strategic, vrem sa avem asigurari ca se respecta legea, a adaugat Pozzessere care considera decizia de anulare a licitatiei drept un abuz. Sper ca cineva cu putere sa ia atitudine asupra acestui abuz", a mai spus oficialul Alenia precizand ca s-a referit la Justitie.

Compania italiana sustine ca au respectat in totalitate ceea ce li s-a cerut, iar pretul total din oferta lor a fost cu 42.280.586 euro mai mic fata de pretul spaniolilor de la EADS Casa. In plus, mai arata reprezentantul Alenia, atat pretul per avion, cat si pretul total (7 avioane + suport logistic initial minimal + servicii de mentenanta pe toata durata de viata a avionului) oferit de ei sunt net mai mici decat cele oferite de EADS Casa.

Potrivire perfecta cu caietul de sarcini

Problema ar fi ca cerintele din specificatia tehnica remise spaniolilor par insa a se potrivi perfect pe ceea ce poate face avionul C-27 J Spartan al Alenia. Astfel, la inceputul lunii decembrie secretarul de stat Ioan Ion, seful Departamentului pentru Armamente, anunta, la Romtehnica, motivele pentru care a fost respinsa oferta EADS Casa: avionul C-295 nu respecta cinci conditii, ca: depasirea timpului maxim impus pentru a ajunge la 5.000 de metri, capabilitatea de transport a paletilor standardizati NATO, lipsa motorului auxiliar de putere, timpul maxim de inregistrare a parametrilor de zbor si a convorbirilor, absenta sistemului de autoprotectie cu infrarosu in teatre.

Toate aceste conditii sunt indeplinite, insa, de avionul Alenia. Oficialii romani au refuzat sa comenteze informatiile aparute in presa referitoare la problemele pe care le-ar fi avut avioanele C-27 J Spartan achizitionate de armata elena, dar si sa numeasca alte doua companii, in afara de cea castigatoare care ar fi putut indeplini conditiile din caietul de sarcini.

Documentatia in romana (de referinta), diferita de cea in engleza

La 31 ianuarie 2007, CNSC a admis in parte contestatia formulata de EADS Construciones Aeronauticas SA Spania, informand Romtehnica asupra hotararii de anulare a procedurii de achizitie. "Anularea procedurii a fost motivata prin incalcarea principiilor privind transparenta, egalitatea si nediscriminarea, deoarece celor doua firme sus-mentionate (EADS Casa si Alenia Aeronautica - ofertantul castigator) li s-a transmis o varianta a documentatiei de atribuire in limba engleza care nu era identica cu cea elaborata in limba romana, in conditiile in care in anuntul de participare a fost stabilita limba romana pentru depunerea ofertelor", a anuntat comunicatul MApN din 3 februarie.

Astfel "documentatia de referinta este cea in limba romana", cea din engleza fiind "orientativa". CNSC a respins cererea EADS privind nelegalitatea specificatiilor tehnice, precum si solicitarea ca autoritatea contractanta sa fie obligata sa refaca documentatia de atribuire, ca fiind tardive, intrucat aceasta avea dreptul sa conteste aceste specificatii, inainte de depunerea ofertei. Romtehnica ar putea contesta pana pe 12 februarie decizia CNSC de a anula procedura de achizitie a celor sapte avioane, in caz contrar licitatia urmand a fi reluata. Alenia Aeronautica a anuntat ca va depune plangere impotriva deciziei CNSC din 31.01.2007 si are convingerea ca dupa analizarea tuturor documentelor reprezentantii justitiei vor lua o decizie "corecta".