Suma pe care Romania o pierde anual din cauza infrastructurii rutiere, fluviale si feroviare deficitare se poate "lauda" cu multe zerouri. "Infrastructura autohtona dezastruoasa face ca transportul pe cale rutiera, fluviala si feroviara sa fie aproape impracticabil, fapt ce costa Romania multe milioane de euro in fiecare an. Astfel, transporturile europene incep sa ocoleasca tara noastra iar riscul de a ramane izolati este din ce in ce mai mare", ne-a spus Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport.

In cazul infrastructurii rutiere, acesta se refera la starea deplorabila a drumurilor, iar in cel al transporturilor fluviale, la lipsa actiunilor de dragare, "iar in ce priveste infrastructura feroviara nu pot spune decat ca multe tari prefera sa aleaga alte rute de transport. Toate acestea din lipsa de interes a autoritatilor romane", a adaugat reprezentantul FORT.

Acum Jacques Barrot ne stie carentele

Federatia Operatorilor Romani de Transport a participat la delegatia organizata de Centrul Roman de Afaceri de la Bruxelles, delegatie ce a avut ca scop contacte si intalniri cu asociatii de afaceri de profil la nivel european si participarea in cadrul Parlamentului European la dineul organizat de "Confederation Europe" prezidat de vicecomisarul european Jacques Barrot, seful Comisiei Transporturi. Cu aceasta ocazie, Augustin Hagiu a avut un prim contact cu Barrot si Blain Nicolas - membru cabinet, carora le-a prezentat verbal si sub forma unui material scris probleme ale transporturilor romanesti la care se asteapta in perioada ce urmeaza punctele de vedere elaborate de Comisia Transporturi. Astfel, au fost abordate subiecte cu privire la legislatia transporturilor care nu este inca aliniata directivelor europene si "nici chiar Constitutiei Romaniei ingradind prin diverse mijloace dreptul la munca si la libera circulatie", se arata intr-un comunicat al Federatiei.

4 autoritati de control rutier

Citeste si:

De asemenea, FORT s-a plans de dialogul tripartit "care se desfasoara anormal, patronatele din transporturi avand doar rol consultativ si nu de veto la elaborarea legislatiei". Federatia a aratat totodata ca exista o multitudine de suprapuneri de taxe si impozite ce duc la o fiscalitate aberanta si tripla impunere; ca restrictiile de circulatie ingreuneaza traficul comercial si pun viata conducatorilor auto in pericol, rutele ocolitoare fiind de cele mai multe ori impracticabile; ca ministerului de resort ii lipseste cu desavarsire o strategie in transporturi si ca "actele normative confera drept totalitar organelor de control ce savarsesc numeroase acte de coruptie si abuz in serviciu.
Exista 4 autoritati de control rutier ce-si suprapun competentele in mod ineficient si abuziv prin acte de coruptie, respectiv Autoritatea Rutiera Romana, Administratia Drumurilor, Registrul Auto Roman si Politia Romana", incheie comunicatul.

Combustibil de jumatate de miliard euro

Un studiu recent arata ca peste jumatate de miliard de euro este suma tradusa in combustibil pe care romanii o pierd anual din cauza infrastructurii rutiere deficitare.
Astfel, potrivit studiului Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii proprietarii de autovehicule care circula in Romania inregistreaza pierderi zilnice de 1,5 milioane de euro prin cresterea consumului de combustibili determinata de starea precara a infrastructurii rutiere. Mai exact 547,5 miliaone de euro anual.
"Studiul ARACO a fost realizat pe baza reglementarilor internationale accesate de proiectantii antreprenori si de investitorii din constructii si a analizat economiile, in cazul in care autovehiculele merg cu viteza superioara", a declarat presedintele ARACO, Laurentiu Plosceanu.
In ce priveste Capitala, valoarea pierderilor se cifreaza la 500.000 de euro zilnic.

Pierderile legate de infrastructura deficitara pot fi diminuate atat prin reducerea consumului de benzina, cat si prin gasirea unor solutii alternative pe drumuri, precum subtraversarile sau pasarelele, in special in Bucuresti, spun reprezentantii ARACO. De asemenea, presedintele ARACO a subliniat importanta inceperii in termen cat mai scurt a proiectelor de infrastructura anuntate de Guvern. "E esential ca ceea ce incearca Guvernul sa propuna in buget, in materie de infrastructura, sa devina operational cat mai repede. ARACO sustine toate proiectele de infrastructura, cu conditia ca acestea sa fie intarziate cat mai putin", a mai spus Plosceanu.