Sectorul serviciilor in Uniunea Europeana a inregistrat o valoare de 6,905 miliarde euro in 2005, crescand de la 60,5% in 1995 la 63,8% din PIB-ul celor 25 state membre, anul trecut. Datele au fost prezentate recent, intr-un studiu Eurostat. Serviciile reprezinta, asadar, un domeniu important al economiei UE si au atras in ultima vreme sprijin (dar si interes) politic si economic.

Deschiderea pietei

Parlamentul European a aprobat, anul trecut, dupa o perioada lunga de negocieri, Directiva Serviciilor. Potrivit acesteia, oricare cetatean european va putea presta servicii in oricare stat al Uniunii Europene, dupa intrarea in vigoare a Directivei. Fiecare membru UE are la dispozitie maximum trei ani pentru punerea in aplicare a deciziei PE. Directiva are in vedere facilitarea serviciilor transfrontaliere prin inlaturarea obstacolelor din calea liberei circulatii a serviciilor in piata interna. Prin decizia luata, drepturile sociale, dar si cele ale consumatorilor sunt protejate. In opinia sustinatorilor directivei, inseamna ridicarea standardului de viata al tuturor cetatenilor, inseamna dinamism si crestere economica.

Facilitati si garantii

Ce se va intampla? De exemplu, o companie care doreste sa gestioneze un hotel sau un centru de agrement intr-un alt stat membru al Uniunii Europene nu va mai trebui, de acum, sa trateze cu diferite autoritati la nivel national, regional si local, ci cu una singura, accesibila prin intermediul unui "ghiseu unic", care se va ocupa de toate formalitatile. Mai clar spus, restrictiile birocratice discriminatorii vor fi interzise. Va fi mai simplu ca inainte sa se presteze temporar servicii intr-o alta tara din Uniune. In fapt, directiva interzice clar unele restrictii in calea liberei prestari a serviciilor la care au recurs pana acum unele state membre. Nu va mai fi posibil, de exemplu, sa se ceara unui ghid turistic sa faca dovada unui domiciliu stabil pe teritoriul tarii in care doreste sa-si exercite temporar profesia.

Citeste si:

Pe de alta parte, chiar in caz de prestatie ocazionala a unui serviciu, prestatorul va trebui sa respecte dreptul muncii si legislatia sociala a statului in care isi exercita activitatea. Angajatii trimisi temporar de compania lor in strainatate vor avea aceleasi drepturi ca si omologii lor in plan local (drepturile la securitate si igiena muncii, timpul si conditiile de munca, salariul minim).

Principiul abandonat

Directiva vizeaza in principal sti-mularea cresterii economice si crearea locurilor de munca, dar garanteaza statelor membre ale Uniunii posibilitatea de a influenta gestionarea pe piata a serviciilor pe care le consi-dera de interes public si de a mentine drepturile sociale ale salariatilor.

Potrivit propunerilor parlamentarilor europeni, s-a ajuns la un echilibru intre interesele consumatorilor si ale lucratorilor si cele ale prestatorilor de servicii, in special in urma suprimarii prevederilor despre detasarea temporara a lucratorilor si principiul tarii de origine.

De altfel, principiul crucial (pana in prezent) "al tarii de origine" a fost abandonat. In locul sau, deputatii europeni au plasat o clauza cu titlul "libertatea de a furniza servicii". Insa nu toata gama de servicii se supune directivei. Exista o lista din care sunt scoase cele de interes national, serviciile din domeniul apararii sau din alte sectoare speciale.