Asiaticii incep sa isi impuna din ce in ce mai bine marcile auto pe piata europeana. In anul 2004, vanzarile de masini din Japonia si Coreea de Sud pe piata romaneasca au crescut cu 62% fata de anul anterior. Desi despre masinile asiatice s-a spus din totdeauna ca sunt ieftine si fiabile, aceste doua caracteristici nu au fost niciodata de ajuns pentru a le impune pe piata. Capitolul design nu a fost niciodata punctul forte al acestor marci, iar piata europeana a taxat de fiecare data acest aspect. In urma cu aproximativ zece ani, asiaticii au inteles foarte bine aceasta problema si au incercat sa schimbe perceptia pietei.

Designul a devenit o componenta din ce in ce mai importanta, in conditiile in care fiabilitatea si preturile scazute s-au mentinut. Acest lucru s-a facut simtit imediat in vanzari. In anul 1998, in clasamentul celor mai vandute marci din lume, intocmit de Organizatia Internationala a Producatorilor Auto (OICA), trei producatori din primii zece erau din Asia. Pana la locul al cincisprezecelea urmau alte patru companii din aceeasi parte a lumii, care asteptau sa atace Top 10.

In anul 2004, Toyota, care ocupa pozitia a treia, a "atacat" locul secund detinut de gigantul american Ford. Asaltul marcilor auto asiatice se resimte si in Romania. In anul 2003, pe piata autohtona se vindeau 5.340 de masini ale unor constructori din Coreea de Sud si Japonia, ponderea acestora in totalul importurilor de autovehicule fiind de circa 12%. In anul 2004, piata auto a crescut cu 33%, insa dinamica vanzarilor de masini asiatice a fost superioara ritmului de crestere general. Peste 8.500 de unitati vandute si o pondere in volumul importurilor de 15%.

"In patru ani cred ca marcile asiatice vor detine 30% din piata de importuri din Romania", spune Razvan Iordanescu, directorul de marketing al brandului Mazda de la importatorul Romcar. Exista importatori de marci asiatice care si-au dublat vanzarile anul trecut. Hyundai Romania vindea 932 de unitati in anul 2003. Un an mai tarziu insa livra 2.008 autoturisme. "In anul 2005 vrem sa depasim 3.000 de unitati, din care 1.000 de SUV-uri", spune Narcis Ghita, director de vanzari la Hyundai Romania. In acest moment, la nivel global, grupul Hyundai-Kia ocupa pozitia a saptea in topul vanzarilor, cu peste trei milioane de masini vandute. In urmatorii patru ani, concernul spera sa ajunga in pozitia a cincea.

Citeste si:

Kia vinde anual peste 1,1 milioane de masini la nivel global. In Romania insa, vanzarile au fost destul de mici in anul 2004, principala cauza provenind din problemele vechiului importator. Preluarea dreptului de import exclusiv pentru Romania a acestei marci de catre Kia Rom Auto a adus cu sine alte tinte de vanzari pentru 2005. "Ne asteptam la vanzari de peste 1.000 de unitati in anul 2005", spune Ionut Gheorghe, directorul de comunicare de la Kia Rom Auto. Fiabilitatea autoturismelor asiatice este unul dintre argumentele care au contribuit esential la consolidarea vanzarilor.

Efectul unei fiabilitati ridicate nu este insa neaparat pozitiv pentru afacerea unor importatori, in conditiile in care o mare parte din incasarile acestora provin din post vanzare. "Nu se intorc masinile la service si asta este o problema pentru noi. Facem fata in Bucuresti cu un singur service auto", spune Alexandru Draghici, director general la Hyundai Romania, companie care inregistreaza un procent de circa 40% din cifra de afaceri din post vanzare. Pe segmentul de pret cuprins intre 10.000 si 20.000 de euro masinile asiatice devin actori din ce in ce mai importanti. Modelele lasa de fiecare data impresia ca, desi provin din clase superioare, sunt vandute la preturi foarte mici. In cazul SUV-urilor, de exemplu, atat Toyota, cat si Hyundai sau Kia propun modele cu preturi sub 20.000 de euro, dotate exceptional.

Acestea concureaza direct cu modelele producatorilor europeni, in general mult mai scumpe. In topul celor mai vandute zece SUV-uri din Romania in luna ianuarie, sapte modele sunt ale unor marci asiatice. Desi cea mai mare parte a marcilor asiatice au fost dezavantajate de taxele vamale de 30% (6% in cazul in care masina este cumparata in leasing) pe care cumparatorii le platesc la achizitie, preturile acestora sunt cat se poate de competitive. In plus, majoritatea producatorilor incep sa deschida capacitati de productie in Europa pentru a contracara acest dezavantaj. Specialistii apreciaza ca tendinta de crestere a vanzarilor marcilor asiatice pe piata romaneasca va continua. Importatorii anticipeaza acest trend si au stabilit cresteri de vanzari de peste 50% si pentru anul 2005, in conditiile in care se asteapta o apreciere a pietei auto din Romania cu putin peste 10%.