Inca din prima zi de aderare, domeniul auto a resimtit din plin efectele integrarii. Cumparatorii de masini in leasing vor plati, pe linga dobinda aferenta contractului, si TVA pentru aceasta, precum si taxele locale. Efectul: un plus de citeva sute de euro. Masura este impusa de una dintre directivele UE si se aplica tuturor contractelor de leasing incheiate dupa 1 ianuarie 2007.

Singurii care vor scapa cu aceiasi bani vor fi cei ale caror contracte au fost semnate anul trecut. "In cazul contractelor de leasing incheiate anterior datei de 1 ianuarie 2007 si care se deruleaza dupa data aderarii, dobinzile aferente ratelor scadente nu se cuprind in baza de impozitare a taxei", a spus Ana Maria Notingher, Senior Manager in cadrul KPMG.

Astfel, spre deosebire de situatia din anii trecuti, cota de 19% a TVA se va aplica si pe dobinda perceputa in prezent la un contract de leasing. "Din aceasta masura rezulta o scumpire medie de 400 de euro pe an, pentru o masina in valoare de 20.000 de euro, la un contract pe o durata de cinci ani", a spus Cristian Mateescu, consilier la Asociatia de Leasing Bancar.

In opinia lui Mateescu, societatile de leasing vor trebui sa gaseasca solutii de refacturare care sa compenseze acest efect pentru a preintimpina concurenta facuta de bancile care acorda credite cu aceeasi destinatie.

Scumpiri de la 0,6 la 3%

Noul Cod fiscal, potrivit caruia taxa pe valoarea adaugata va fi aplicata de anul acesta si la dobinda contractelor de leasing, nu doar la principal, va scumpi finantarile cu un minimum de 0,6% si pina la trei puncte procentuale.

"In medie, pentru persoanele fizice este vorba despre o scumpire a finantarii in leasing pe ansamblul contractului de maximum 3%", a declarat presedintele UniCredit Leasing Corporation, Septimiu Postelnicu.

Clientii platesc impozitele locale

De la 1 ianuarie 2007, potrivit modificarilor aduse de Codul fiscal, la leasingul financiar, impozitul pe proprietate atit in cazul caselor si al terenurilor, cit si al autoturismelor nu se mai plateste de catre societatea de leasing, ci de catre utilizator. Spre deosebire de case si de terenuri, pentru autoturisme este nevoie de documente suplimentare din care sa reiasa datele tehnice pe baza carora este calculat impozitul.

"Ministerul Finantelor Publice a emis un ordin prin care se stipuleaza ca persoanele fizice trebuie sa plateasca impozitele locale aferente noilor contracte de leasing si sa se prezinte la administratiile financiare teritoriale cu contractul de leasing si copia dupa talonul autoturismului. Numai in Bucuresti exista circa 600.000 de titulari de contracte de leasing care trebuie sa-si plateasca impozitele respective pina la sfirsitul lunii ianuarie", a spus Postelnicu.

Taxa pentru non-UE

Potrivit presedintelui UniCredit Leasing Corporation, o data cu alinierea legislatiei vamale la cerintele europene, taxa vamala pentru autovehiculele din spatiul noneuropean nu se mai aplica la valoarea reziduala a masinii, ci la valoarea integrala. "Spre exemplu, pentru o masina din spatiul asiatic, taxa vamala este de 10%, care se va aplica la pretul de intrare a autovehiculului. Or, aceasta prevedere din Codul vamal diminueaza avantajele leasingului ca produs de finantare", a spus Postelnicu.

Citeste si:

"Companiile de leasing vor accepta pe viitor doar bunuri indigenizate pentru finantare si vor achizitiona in principal masini pe plan local", a adaugat oficialul UniCredit.

El a precizat ca leasingul cross-border va disparea din portofoliul companiilor, pentru ca acest produs isi pierde din importanta o data cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.

Contractele de leasing cross-border incheiate de societatile de leasing se pastreaza pina la finalizarea acestora, insa regimul vamal se va aplica conform legislatiei in vigoare la momentul incheierii contractului.

Exemple de oferte

Pentru un Renault Clio de 1,4 litri si 90 de cai-putere, al carui pret CIP este de 11.980 de euro, Renault Credit International percepe o dobinda de 10,9% pe an.

Inainte de 1 ianuarie, in exact aceleasi conditii, ratelor anuale li se adauga 220 de euro din dobinda, incepind cu acest an aplicarea TVA de 19% pe 10,9% a condus la majorarea sumei la 260,95 euro pe an. Acest lucru inseamna o crestere de 2,07% a contractului de leasing pe toata perioada de creditare.

Daca luam cazul unui Peugeot 407 de 1,8 litri si 15.817 euro CIP, cu o dobinda de exemplu de 9,94%, atunci rata dobinzii inainte de 2007 se situa la 314,4 euro pe an, in timp ce in prezent se cifreaza la 374,2 euro anual. Astfel, contractul devine in cinci ani mai scump cu aproape 300 de euro, adica cu 1,88% mai mult decit costa inainte.

In cazul unui Volvo V50, de 2,4 litri si 140 de cai-putere, a carui valoare este de 20.000 de euro, inainte de 2007 se platea, in afara ratei lunare, un plus de 400 de euro pe an provenit dintr-o dobinda anuala de 10%, de exemplu.

De la 1 ianuarie insa, suma creste la 476 de euro anual, pentru ca dupa aplicarea TVA pe dobinda de 10% acest indicator a ajuns la 11,9%, ceea ce corespunde unei majorari de 1,9% a contractului de leasing pe ansamblul unei perioade de finantare de cinci ani.

Viitorul apartine echipamentelor

Asociatiile de leasing se asteapta ca romanii sa renunte treptat la a-si mai achizitiona autoturisme in leasing. Masinile genereaza inca cea mai mare parte din veniturile societatilor. Presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania, Bogdan Apahidean, estimeaza ca ponderea autovehiculelor in structura portofoliilor societatilor de leasing va scadea treptat, pina la 70-80%. In schimb, finantarile pentru achizitia de echipamente industriale vor cistiga tot mai mult teren si vor ajunge sa detina o pondere de circa 20% din valoarea pietei de profil. In 2006, piata leasingului ar putea atinge pragul de trei miliarde de euro. "Avind in vedere ca in prima jumatate a anului trecut valoarea contractelor pe total piata a depasit 1,5 miliarde de euro si ca, de obicei, a doua parte a anului este mai favorabila, putem aprecia ca piata de leasing va ajunge sau chiar va depasi trei miliarde de euro in 2006", a spus Apahidean.