Dupa ce au incercat marea cu degetul si le-a reusit, indrazneala francezilor de la Renault este perceputa in prezent ca un model demn de urmat.

Cel mai important anunt privind cresterea competitivitatii, intr-un segment de piata care aduce vinzari anuale de miliarde de euro, este cel al oficialilor Toyota.

Al doilea mare producator de automobile la nivel mondial si-a exprimat intentia de a avea in gama un model ale carui costuri de productie sa fie extrem de mici si care sa aiba un pret chiar mai mic decit al berlinei Logan.

Presedintele Toyota, Katsuaki Watanabe, a declarat pentru "Financial Times" ca grupul japonez se concentreaza asupra unui design cu totul nou si asupra productiei, in incercarea de a scoate pe piata o masina superieftina.

"Principalul obiectiv este sa ne concentram asupra tehnologiei low-cost", a spus Watanabe. "Totul, de la design la metodele de productie, va fi schimbat radical. Vom folosi materiale specifice acestui gen de automobil si chiar vom dezvolta noi materiale, daca acest lucru este necesar."

Anuntul Toyota este privit ca o initiativa de a-si mari vinzarile in cursa pentru a deveni numarul unu la nivel mondial, pozitie dominata autoritar de General Motors timp de 80 de ani.

Abordare diferita

Cu toate acestea, presedintele grupului japonez a sustinut ca nu va fi construit un model nou, ci ca se vor revizui toti pasii din procesul de productie pentru diminuarea costurilor, pentru ca ulterior aceste metode sa poata fi aplicate la scara mai larga.

"Sint atitea modalitati de a reduce costurile. Intrebarea la care ar trebui sa ne raspundem este: «Care este scopul unui anumit produs?» si, bazindu-ne pe acest raspuns, designul si procesul de productie vor fi diferite."

In ceea ce priveste pretul de vinzare, Watanabe a precizat ca nu s-a stabilit inca un pret anume, dar intentia este de a scoate pe piata un produs mai ieftin decit modelul Logan produs de grupul Dacia-Renault.

Colaborari in Europa

Desi, in prezent, grupul Toyota nu detine nici un model pe segmentul ultra-low-cost, japonezii au totusi o masina de clasa mica. Aygo este construit in colaborare cu grupul francez Peugeot-CitroŽn in Republica Ceha si imparte aceeasi platforma cu fratii CitroŽn C1 si Peugeot 1007. In Franta, Toyota detine o unitate de productie si anul trecut a lansat a noua versiune a modelului hatchback Yaris.

Desi compania se concentreaza asupra vehiculelor care au un consum mic de carburant, mai mult de jumatate din profiturile Toyota Motor Europe provin din vinzarea de SUV-uri. Cu toate acestea, producatorul japonez a ajuns sa fie indragit dupa lansarea lui Prius, cu care controla in 2006 peste 53% din piata mondiala a modelelor hibride.