Erori umane sau de tehnologie au afectat anul trecut afacerile a sute sau chiar mii de companii din intreaga lume. S-au pierdut timp si bani, iar in unele cazuri, chiar posibilitatea de a continua afacerea. CNN a realizat un top al celor mai stupide 101 momente in afaceri, un clasament care include atit companii, cit si oameni sau institutii publice.

Cel mai rau din acest clasament a iesit insa gigantul mondial Wal-Mart. Pentru gafele facute anul trecut, jurnalistii de la CNN i-au rezervat companiei cinci pozitii in top, printre care si cea dintii. Totul este legat de o campanie de PR pe care retailerul a desfasurat-o. Mai precis, pentru a-si reabilita imaginea cam prafuita, gigantul mondial a angajat una dintre cele mai reputate agentii de relatii publice, Edelman. Rezultatul?

O campanie inspirata din luptele electorale ale politicienilor, prin care "candidatul Wal-Mart" a reusit sa aduca companiei, pentru prima data in ultimul deceniu, un minus la capitolul profit, mai putine vinzari in luna noiembrie (care cresc de obicei datorita apropierii sarbatorilor de iarna) si citeva gafe rasunatoare. Spre exemplu, fostul director al companiei Thomas Couglin, care cistiga citeva milioane de dolari pe an, a fost acuzat si condamnat la doi ani de arest la domiciliu pentru faptul ca a prejudiciat statul cu 500.000 de dolari in sapte ani.

O alta gafa facuta de retailer consta intr-o asociere nefericita de titluri. Astfel, pe site-ul companiei, Walmart.com, potentialii clienti obisnuiti sa citeasca recomandari de filme au putut vedea cum pe pagina pentru "Charlie and The Chocolate Factory" ("Charlie si Fabrica de Ciocolata") sau "Planet of the Apes" ("Planeta maimutelor") existau "Martin Luther King" sau "The Rise and Fall of Jack Johnson" la "itemuri similare".

Citeste si:

De la retail la avioane

Pozitia a doua a clasamentului a fost adjudecata de Northwest Airlines. Falimentara companie a oferit citorva mii de angajati care tocmai ramasesera fara loc de munca un ghid ce includea "101 moduri de a economisi bani". Printre sfaturile companiei aeriene se numara cum sa folosesti lucrurile care iti plac dupa ce au fost aruncate la gunoi, cum sa prepari singur mincarea pentru bebelus sau cum sa intrebuintezi ziarele folosite in loc de nisip la pisica. Nici McDonald’s nu a ramas nepedepsita de CNN. In august anul trecut, compania a organizat in Japonia un concurs prin care clientii puteau cistiga 10.000 de MP3 playere. Numai ca, printre cele 10 melodii stocate in memoria gadgetului, japonezii aveau mari sanse sa gaseasca si un virus care, odata intrat in calculator, "fura" parole sau alte informatii ce ajungeau la hackeri.

Tot la capitolul campanii a dat-o in bara si General Motors, care se situeaza pe pozitia a patra a topului. Compania a organizat un concurs pentru promovarea Chevy Tahoe SUV pe site-ul sau de Internet. Practic, internautii primeau imagini si clipuri muzicale cu care trebuiau sa realizeze o reclama de 30 de secunde. Printre spoturile create de participantii la concurs se numara unele cu titlul "Tehnologia de ieri revine azi" sau "Incalzirea globala nu este o reclama draguta la SUV - este realitatea infricosatoare".