Doua companii care activeaza in acelasi domeniu si au dimensiuni relativ similare (patrimoniu, numar de angajati, utilaje etc.) realizeaza performante diferite. Decalajul dintre ele este determinat de modul in care se folosesc resursele, adica secretele de fabricatie. Respectivele cunostinte si tehnologii reprezinta, potrivit expertilor, cel putin 60% din valoarea de piata a companiei.

Insa "secretele de firma" sunt doar o parte a bunurilor intangibile pe care le detin companiile, totalitatea acestora formand capitalul intelectual. Deocamdata, in majoritatea societatilor comerciale, capitalul intelectual nu este luat in seama si, in consecinta, nu e apreciat la adevarata lui valoare. Efectele se vad pe piata: scaderi ale performantelor, produse de calitate indoielnica, preturi exagerat de mari, uneori chiar falimente. Care ar putea fi valoarea (in bani) a capitalului intelectual?

Indici si chestionare de evaluare a capitalului intelectual

Un grup de reflectie format din matematicieni, economisti si experti in diverse domenii (contabilitate, proprietate intelectuala, consultanta, management) s-a intrunit, ieri, la Bucuresti, intr-o noua conferinta dedicata evaluarii capitalului intelectual si includerii acestuia in capitalul social al firmelor. Grupul pregateste fundamentarea stiintifica pentru evaluarea si valorificarea capitalului intelectual, conturandu-se pana in prezent o serie de indicatori contabili si chiar cateva paragrafe pentru ceea ce va fi un chestionar de evaluare. Va fi prezentata, in curand, si o formula matematica pentru calculul valorii acestor bunuri non-materiale, dupa cum ne-au declarat promotorii grupului de reflectie - economistii Ana Jimbla si Luca Gherasim.

Concret, cei care vor dori sa cunoasca valoarea contabila a capitalului intelectual pe care il detin (ca persoana juridica) vor completa un chestionar si vor face o lista cu respectivele bunuri intangibile. S-ar putea inscrie aici: brevetele de inventie; capacitatea angajatilor de a aplica procedurile; capacitatea de inovare; certificarile de calitate; abilitatile de concepere ale angajatilor; normele de organizare interna; capacitatea de a mentine performantele companiei; capacitatea de adaptare la noutate; provocarea cererii; gradul de integrare in piata; capacitatea de a prospecta; prognozele proprii; capacitatea de diversificare a ofertei etc.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.