Pentru ca majoritatea microintreprinderilor au ca principal "obiect de activitate" plata salariilor pentru evitarea suprataxarii, Ministerul Finantelor a decis sa schimbe situatia prin introducerea, in anumite conditii, a impozitului pe profit de 16%. Intentie laudabila in sine, dar care, ca modalitate de aplicare efectiva, lasa de dorit. Asadar, una dintre conditiile pe care o microintreprindere trebuie sa le indeplineasca pentru a nu i se aplica impozitul de 16% este aceea ca ea sa realizeze mai mult de jumatate din veniturile totale din activitati, altele decat cele de consultanta si management.

Daca, initial, Ministerul Finantelor a hotarat ca aceasta prevedere sa intre in vigoare incepand cu anul 2007, un proiect al normelor de aplicare a Codului Fiscal, publicat in luna noiembrie a anului trecut, spunea ca ea va actiona efectiv din anul fiscal 2008. La vremea respectiva, in seminariile de specialitate reprezentanti ai autoritatilor au dat ca sigur anul 2008 pentru aplicarea prevederii. Numai ca ordonanta nr.1861 din 21 decembrie 2006 a modificat schimbarea si vine cu o precizare clara.

"Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare din limitele prevazute in acest articol (n.r.: Art. 107' Cod Fiscal care contine si impunerea privind veniturile din consultanta)", spune textul ordonantei citate. Si, pentru ca lucrurile sa fie si mai clare, nicaieri in Codul Fiscal, in normele de aplicare sau in ordonantele guvernamentale ori ordinele ministeriale publicate in 2006 nu se defineste activitatea de consultanta in sensul prevazut de lege. Contactati de Curierul National in urma cu cinci zile, reprezentantii Ministerului Finantelor nu ne-au furnizat pana acum un raspuns concret in acest sens. Totusi, potrivit acestora, precizarile respective ne vor fi trimise in urmatoarele zile, urmand sa revenim cu amanunte intr-una dintre editiile din aceasta saptamana.

Cobai fara voie

Aceasta incertitudine legislativa este extrem de periculoasa pentru microintreprinderi. Ea lasa loc liber abuzurilor, pentru ca, indiferent unde incadrezi activitatea microintreprinderii tale, orice control fiscal poate schimba asta si te poti trezi ca va trebui sa platesti cota unica in loc de impozitul de 2%. O asemenea decizie a inspectorilor ANAF este executorie, ceea ce inseamna ca va trebui sa platesti imediat 16% din profit. Singura sansa este sa ajungi in instanta, insa acolo dureaza in jur de doi-trei ani, si chiar daca judecatorii iti dau dreptate, banii vor fi recuperati greu, pentru ca este dificil sa executi statul.

Consultanta "la alegere"

Dupa cum spuneam si mai sus legile in vigoare nu definesc activitatea de consultanta intr-un mod precis. Oricarei activitati din economia romaneasca ii este asociat un cod specific. Codul CAEN reprezinta, conform prevederilor legale, "prezentarea schematica a clasificarii activitatilor din economia nationala". Marea problema consta in faptul ca majoritatea activitatilor economice au si o componenta de consultanta. Astfel, un cod CAEN care sa fie specific exclusiv activitatilor de consultanta este cod CAEN 7414-- Activitati de consultanta pentru afaceri si management insa activitatile de consultanta si management le regasim si alte domenii.

Citeste si:

Spre exemplu cod CAEN 7222- Consultanta si furnizare de alte produse software care alaturi de componenta tehnica (programare, instalare soft) are si o componenta de consultanta. Exemplele pot continua in zeci de alte domenii. In acest context, se impun totusi precizari mai clare din partea Finantelor. Flexibilitatea legii poate sa duca la abuzuri grave venite din partea autoritatilor.

Se poate si asa

Pana se hotarasc autoritatile la o forma finala pentru definirea statutului fiscal al microintreprinderilor, specialistii in contabilitate au gasit deja solutii pentru a scapa de cota unica. Un material postat pe site-ul contabilul.ro da cateva sfaturi utile in acest sens.

- Identificati cat mai precis activitatile desfasurate in folosul beneficiarilor de consultanta si management.

- Determinati corespondentul in activitatea de servicii pentru prestatiile asigurate determinate la pct. 1 urmarind asigurarea documentelor care sa dovedeasca prestarea acelui serviciu.

- Inca din cursul acestui an incheiati noi contracte in locul celor de consultanta si management care sa cuprinda furnizarea de servicii determinate potrivit etapelor de la pct. 1 si 2.