Aparitia agentiilor de turism se numara printre indicatorii de crestere a nivelului de trai. Pe piata turismului jocurile le fac marile agentii, denumite si touroperatori, care isi permit sa inchirieze aeronave si sa organizeze chartere.

Pe de alta parte, exista si agentii mai mici, revinzatoare. Acestea nu au putere de cumparare mare, preluind pachetele turistice de la agentiile mari in schimbul unui comision ce variaza intre 5 si 10% pe care agentia il cistiga din vinzarea pachetelor. "O agentie mica detailista, cu doi-trei angajati, poate ajunge la un profit de 1.000-2.000 de euro lunar, ceea ce inseamna ca amortizarea investitiei se produce in mai putin de un an. In Romania circa 90% dintre agentii sint si touroperatori.

Cu toate acestea, mai simplu este sa fii detailist. Ca touroperator trebuie sa ai parteneriate cu hoteluri, cu exteriorul etc.", spune Traian Badulescu, purtator de cuvint ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism).

Totodata, exista mai multe tipuri de agentii pe piata. "Unele agentii sint specializate fie pe incoming (aducerea turistilor straini), fie pe outgoing (plecarea turistilor romani in strainatate) sau pe ingoing (turismul in Romania)", precizeaza Badulescu. Oficialul ANAT da exemplu "experienta poloneza", afirmind ca, spre deosebire de Polonia, in Romania agentiile detailiste sint mai puternice. "In Polonia au venit marii touroperatori si au cumparat o serie de agentii. La noi nu se va intimpla astfel, iar sanse de dezvoltare le are turismul de nisa", afirma acesta.

Cum demarezi afacerea

"In Bucuresti sint aproximativ 400 de agentii de turism membre ANAT. Noi estimam ca in total sint cam 800. Pe toata tara sint 2.500 de agentii licentiate, dar unele pot sa nu functioneze. Statistica arata ca piata sta bine pentru nivelul Romaniei. De asemenea, loc pe piata mai este, in special pentru agentii detailiste (revinzatoare). Loc pe piata este in toata tara, desi cea mai mare cota de piata este in Bucuresti. Una din conditiile pe care agentia trebuie sa le indeplineasca pentru a rezista pe piata este sa fie profesionista. Totodata, daca intreprinzatorul care demareaza afacerea nu are experienta, trebuie sa isi angajeze un manager cu experienta", spune Traian Badulescu.

"Primul pas al agentiei este sa se inscrie in ANAT. Destul de curind, aceasta va intra in bazele de date ale touroperatorilor", adauga Andrei Ilinca, director D&T Travel. Totusi, pina la inscrierea in ANAT (Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism), exista citiva pasi care trebuie urmati pentru demararea unui astfel de business. Majoritatea managerilor de agentii mentioneaza experienta in turism drept o conditie principala pentru deschiderea unei agentii de turism.

Citeste si:

"Acum cinci ani, eu aveam experienta zero. Experienta este insa recomandata pentru binele intreprinzatorului. Experienta il ajuta sa stie sa faca un contract, sa isi ia in calcul toate masurile de siguranta", spune acesta. "In cazul in care nu detine aceasta experienta, oricine isi poate deschide daca are un director care are brevet in turism", afirma Mihai Toncescu, manager la agentia 3Mt Tours.

Potrivit Hotaririi Guvernului nr. 238/2001 privind conditiile de acordare a licentei si a brevetului de turism, agentiile de turism isi pot desfasura activitatea de oferire, comercializare si vinzare a serviciilor si a pachetelor de servicii turistice pe teritoriul Romaniei numai in baza licentei de turism emise de Ministerul Turismului.

Totodata, la articolul 1 se precizeaza ca persoana care asigura conducerea operativa a unei agentii de turism, a unei filiale a acesteia din alta localitate sau a unei structuri de primire turistica va detine brevet de turism, prin care se atesta pregatirea profesionala in domeniul turismului. Potrivit aceleiasi hotariri, licenta de turism este documentul prin care se atesta capacitatea titularului de a comercializa servicii turistice in conditii de calitate si siguranta pentru turisti si posibilitatea de a infiinta o agentie de turism, iar brevetul de turism este documentul prin care se atesta capacitatea profesionala in domeniul turismului a persoanelor fizice care asigura conducerea agentiilor de turism sau a structurilor de primire turistice.

La art. 3 al aceleiasi hotariri de guvern, se precizeaza ca licentele si brevetele de turism se elibereaza de Ministerul Turismului, la cererea agentului economic si, respectiv, a persoanelor fizice care solicita obtinerea brevetului de turism. In termen de maximum 30 de zile de la data inregistrarii cererii agentului economic, respectiv a persoanei fizice, Ministerul Turismului, cu consultarea asociatiilor profesionale din domeniul turismului, va efectua verificarile necesare si va elibera licenta si, respectiv, brevetul de turism.

Solutii de inceput

Potrivit managerului de la D&T Travel, pentru deschidere este nevoie in primul rind de sediu, care sa aiba, potrivit normelor impuse, cel putin 20 mp. Acesta poate fi la parter sau la etajul 1 pentru agentiile touroperatoare si la oricare alt etaj pentru agentiile detailiste. "Este de asemenea nevoie de un angajat care sa aiba brevet plus un dosar pentru Ministerul Turismului. In decurs de una-doua saptamini, cineva de la minister va veni si va face o evaluare a spatiului. Trebuie luate in calcul chiria, un calculator, imprimanta, scanerul, faxul. In plus, spatiul comercial este mai scump daca este apartament sau garsoniera. Spre exemplu, chiria poate creste pina la citeva mii de euro", mai spune acesta.

La inceputul existentei sale pe piata, revinzarea pachetelor preluate de la touroperatori se dovedeste varianta cea mai simpla, insa agentia mica supravietuieste doar avind clientela. "Este o varianta de inceput, dar trebuie sa alergi dupa clienti", spune si Mihai Toncescu.