Majoritatea companiilor de leasing au in portofoliu, ca pondere a bunurilor finantate, cele mai multe contracte pe partea auto. Finantarile in leasing a vehiculelor este cel care aduce in acest moment cele mai profitabile venituri, detasandu-se mult de celelalte produse. Jucatorii de pe piata vor sa promoveze si leasingul imobiliar care nu a conferit, asa cum se asteptau, rezultate surprinzatoare.

Cresterea pietei de leasing va fi de aproximativ 15%, dar, dupa cum apreciaza Septimiu Postelnicu, director general al Unicredit Leasing Corporation, evolutia pietei va fi franata cu 10-15% chiar de aceste reglementari legislative. Asadar, in loc ca in 2007 piata sa creasca cu 30%, procentele se vor situa la jumatate.

Una dintre repercursiunile directe ale modificarilor legislative va fi majorarea contractelor de leasing cu 2-3% datorita aplicarii taxei pe vloare adaugata (TVA) si la dobanda contractelor de leasing, potrivit modificarilor Codului Fiscal, a declarat intr-o conferinta de presa directorul general al Unicredit Leasing Corporation, Septimiu Postelnicu: "Consideram ca este vorba de o scumpire suportabila, iar noua masura fiscala nu va avea un impact deosebit asupra pietei leasingului, fiind vorba, in medie, pentru persoane fizice, de o scumpire a finantarii in leasing, pe ansamblul contractului, de maxim 2-3%".

Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) a emis marti un ordin prin care se stipuleaza modul in care clientii societatilor de leasing vor plati impozitele pentru bunurile utilizate. Astfel, potrivit noii legislatii, posesorii unui bun finantat in leasing trebuie sa se prezinte la admistratiile financiare teritoriale doar cu contractul de leasing si cu copia dupa talonul autoturismului. "Este obligatia administratiei financiare sa anunte contribuabilii ca trebuie sa isi declare aceste bunuri, existand circa 600.000 de utilizatori in Bucuresti, care trebuie sa depuna aceasta declaratie pana la sfarsitul lunii ianuarie", a spus Postelnicu.

In ceea ce priveste leasingul cross-border, Postelnicu a declarat ca estimeaza ca acesta va disparea in urmatoarea perioada, el apreciind ca este un produs care isi pierde din importanta odata cu aderarea la Uniunea Europeana.

Citeste si:

Batai de cap

In privinta tevaturii care s-a facut in jurul introducerii de prima inmatriculare, Septimiu Postelnicu a declarat ca trebuie gasita o solutie pentru ca taxa de inmatriculare sa fie refacturata catre clienti, deoarece, in prima faza, companiile de leasing vor fi acelea care vor achita aceasta taxa: "Taxa de prima inmatriculare reprezinta unul dintre elementele care a creat probleme industriei auto la inceputul acestui an. Avem nevoie de un cadru limpede de aplicare a acestei taxe", a spus Postelnicu intr-o conferinta de presa.

Cu toate acestea, Asociatia de Leasing si Servicii Financiare Nebancare, al carei presedinte este Postelnicu, nu se va implica in aceasta problema, dar asteapta o solutionare.

De asemenea, modificarea privind taxa vamala care prevede ca taxa pentru autovehiculele din spatiul non-european nu se mai aplica la valoarea reziduala a masinii, ci la valoarea integrala diminueaza avantajele pe care leasingul il oferea clientilor ca modalitate de finantare. "Spre exemplu, pentru o masina din spatiul asiatic, taxa vamala este de 10%, care se va aplica la pretul de intrare al autovehicului", a spus Postelnicu. Ca urmare, "companiile de leasing vor accepta pe viitor doar bunuri indigenizate pentru finantare si vor achizitiona in principal masini pe plan local", a adaugat directorul general UniCredit.

Unul dintre principalii jucatori ai acestei piete, Unicredit Leasing, care a fuzionat cu HVB Leasing sub denumirea de UniCredit Leasing Corporation, a finantat bunuri in valoare de 200 milioane de euro fiecare, detinand prima pozitie pe piata din prisma valorii bunurilor finantate, potrivit datelor companiei.