Contestat de cei mai multi, direct sau indirect interesati, acest bir a facut o gaura destul de substantiala in bugetul pe anul trecut. O demonstreaza chiar datele furnizate de Ministerul Finantelor. Daca in general incasarile au mers bine, peste cele din 2005 dar si peste nivelul planificat pe 2006, exceptia a fost capitolul accize, in care se regasesc din lipsa unei alte modalitati de colecatre, si banii din taxa pe viciu.

Astfel, incasarile pe primele 11 luni la capitolul bugetar mai sus amintit erau de 8992,69 milioane lei, fata de un 9052,64 milioane lei planificati (dar peste 8234,34 milioane lei adusi in primele 11 luni din 2005). Ipoteza ca in decembrie acest decalaj ar putea fi recuperat nu sta nici ea in picioare, pentru ca situatia pe primele 15 zile ale acestei luni adanceste prapastia: 432,38 milioane lei, dintr-o prognoza de 1482,51 milioane lei! Practic, in cea de a doua jumatate a lunii, cand se stie ca e "concediu generalizat", incasarile pe parte de accize ar fi trebuit sa fie duble, pentru a respecta calendarul.

Declaratia facuta de seful ANAF, Sebastian Bodu, devine pe deplin justificata: el considera taxa pe viciu drept una neconstitutionala si principal factor care a condus la scaderea colectarii veniturilor din accize: "daca vrem sa dam mai multi bani la sanatate, dam din bugetul Ministerului Sanatatii, nu din taxe speciale. Parerea mea este ca un guvern nu ar trebui sa instituie taxe speciale. Astfel de taxe sunt neconstitutionale", a explicat Bodu.

Potrivit sefului ANAF, in 2006, veniturile din accize au crescut foarte putin fata de anul precedent, comparativ cu majorarile de venituri colectate din alte taxe. Mai mult, Sebastian Bodu considera ca si evaziunea fiscala a crescut semnificativ in urma introducerii taxei pe viciu. Practica fiscala demonstreaza ca orice taxa instituita de un minister sau alta entitate presupune o scadere a incasarilor la bugetul general consolidat, a explicat Bodu.

Citeste si:

Taxa pe viciu a fost aplicata incepand cu luna mai 2006. Intrucat ea nu putea fi administrata, singura solutie de transpunere a fost introducerea acesteia in acciza. Taxa a fost stabilita la 200 de euro pe hectolitrul de alcool etilic (sau 2 euro pe fiecare litru de alcool pur) si 10 euro/1.000 de tigarete. Conform legii, persoanele juridice care produc sau importa tutun destinat fumatului contribuie cu suma de 13 euro/kg.

Persoanele juridice care realizeaza incasari din activitati publicitare la produse din tutun si bauturi alcoolice contribuie cu o cota de 12 la suta din valoarea acestor incasari, dupa deducerea taxei pe valoarea adaugata, iar respectivele contributii se constituie ca venituri proprii ale Ministerului Sanatatii Publice incepand cu data de 1 ianuarie 2007.

In urma negocierilor cu Uniunea Europeana, Romania obtinuse o derogare de trei ani pentru a ajunge la nivelul de accizare din spatiul comunitar, respectiv 64 de euro pe mia de tigarete. Insa, in urma introducerii in acciza a taxei pe viciu, nivelul accizei va creste mai mult decat era prognozat, ajungand la 74 de euro la nivelul anului 2010.