Romania ultimilor ani incepe sa semene din ce in ce mai mult cu pietele dezvoltate: avalansa de produse si marci, aparitia unor lideri puternici in mai toate segmentele de activitate, consumatori tot mai pretentiosi si reticenti la mesajele publicitare. Toate acestea duc ca batalia dintre competitori sa fie pe viata si pe moarte.

Prima lectie: marketing = razboi

In functie de piata pe care activeaza sau de nivelul competitiei exista patru strategii diferite prin care un producator isi poate integra cu succes in piata un nou produs. Se poate apara, poate ataca, flanca sau poate apela la strategia de gherila. "O companie medie care si-a lansat un produs pe o piata aglomerata si fara a avea foarte multi bani de promovare trebuie sa inteleaga faptul ca marketingul inseamna razboi. Cimpul de batalie este raftul, dar mai ales mintea consumatorului", sustine Iulian Padurariu, Managing Partner la Trout&Partners.

Citeste si:

Potrivit acestuia, cea mai buna tactica de marketing ce poate fi aplicata in acest caz este cea de gherila. Altfel spus, producatorul trebuie "sa gaseasca un teritoriu suficient de mare pentru a-l putea apara, dar suficient de mic pentru a nu deveni interesant pentru competitie". "O data ce esti luptator de gherila, trebuie sa ramii luptator de gherila. Imediat ce crezi ca te-ai marit, s-ar putea sa ai probleme. Teritoriul tau devine tentant pentru liderii acelei piete, nu mai e «suficient de mic» pentru a nu-i interesa", spune Padurariu.

Capcana pretului mic

Cei care se gindesc ca la inceput de drum un pret mic poate fi cheia catre consumator si, implicit, catre o pozitie de frunte pe piata respectiva trebuie sa tina seama de urmatoarele considerente, sustin specialistii in marketing. Intotdeauna va exista un competitor care va intra in acest razboi cu un pret mai mic. "De obicei, pe termen lung, acest razboi nu este cistigat de nimeni, profitabilitatea are de suferit, resursele si capacitatea de dezvoltare pe termen lung scazind catre zero", mai spune Padurariu.