Intr-o piata a fortei de munca extrem de dinamica, dar care inregistreaza si deficite pe anumite segmente, tendinta angajatorilor este sa-si pastreze salariatii pe care ii au deja decat sa inceapa noi procese de recrutare, care implica bani, timp si riscul de a nu gasi persoanele potrivite.

Intr-un mediu de afaceri in continua transformare in acest an (an premergator integrarii in Uniunea Europeana), piata resurselor nu a cunoscut momente de respiro in aceasta vara. Companiile multinationale care vor fie sa-si deschida o afacere in Romania reprezinta o concurenta serioasa in ceea ce priveste forta de munca pentru companiile autohtone, care trebuie sa se ridice la aceleasi standarde, pentru a nu-si pierde angajatii.

Pe de alta parte, in Romania a inceput sa se resimta din ce in ce mai acut si un dezechilibru pe piata muncii intre cerere si oferta. Managerii de resurse umane sunt de parere ca acest fenomen se inregistreaza fie din cauza lipsei de personal calificat in anumite domenii, fie si din cauza exigentelor uneori prea ridicate ale companiilor. Intr-o lume a afacerilor dominata de expansiune, actiune, viteza si profitabilitate, in care organizatiile cresc si se transforma rapid, este de inteles si cresterea exigentelor la angajare.

Sunt companii care investesc in industrii care nu sunt conturate la noi, prin urmare se inregistreaza si un deficit de oameni competenti pe aceste segmente. Pentru a-si pastra angajatii, in care au investit timp si bani, marile companii sunt dispuse sa vina cu idei din ce in ce mai deosebite, care se ridica la mii de euro, pentru fiecare angajat.

Daca in urma cu cativa ani cele mai frecvente compensatii erau bonusurile la salariu, bonurile de masa, telefonul mobil si masina de la firma, in ultimii ani valoarea beneficiilor, pe langa salariu, a crescut la cateva mii de euro, in marile companii.

Citeste si:

Explicatia este patrunderea in Romania a multinationalelor, care au adus cu ele un sistem al compensatiilor si beneficiilor foarte bine pus la punct, direct proportional cu concurenta de pe piata internationala a fortei de munca.

Din categoria compensatiilor "insolite" fac parte teambuildinguri in locatii deosebite (Polul Nord sau Patagonia) sau in situatii deosebite (sporturi extreme, zboruri cu balonul sau cu parapanta, etc.), plata educatiei copiilor, de la gradinita pana la liceu, acordarea de terenuri pentru construit case, pentru tot managementul firmei, intr-o singura locatie sau permisiunea de a veni vinerea la serviciu in imbracaminte sport.

Cele mai frecvente bonificatii acordate angajatilor sunt, insa, prime in bani, cadouri (masini de marca, ceasuri de firma, tablouri si icoane), asigurari medicale. De semenea, pentru fidelizarea angajatilor, firmele mai ofera si diverse avantaje (abonamente de mii de euro sali de sport, la cluburi de tenis sau golf, cursuri de dans sau sedinte de masaj la serviciu).

O categorie deosebita, care beneficiaza de compensatii speciale, sunt expatii (angajatii care lucreaza la alte sedii ale firmei, de cele mai multe ori in strainatate). In aceste cazuri, companiile platesc chiriile caselor, care ajung in unele zone si la 15.000 de euro pe luna, transportul catre zonele de resedinta (de la sase la zece calatorii pe semestru) sau plata educatiei copiilor, care poate ajunge pana la 20.000 de euro pe an.

In cazul in care locatia este periculoasa (Africa, Orientul Mijlociu) se acorda bonus de periculozitate, garda platita si transport pazit. Tot in categoria beneficiilor intra si trainingurile si MBA-urile platite de companie, in tara sau in strainatate, care pot ajunge la 20-30% din salariul anual al unui angajat.