Pe fondul cresterii spectaculoase inregistrate in randul romanilor care acceseaza Internetul cel putin o data pe luna, afacerile online prin intermediul magazinelor virtuale au inceput sa fie agreate tot mai mult de locuitorii autohtoni.

Romanii care doresc sa vanda sau sa cumpere produse prin intermediul magazinelor virtuale, au de unde alege, tinand cont ca in intervalul noiembrie 2005 - noiembrie 2006, s-a inregistrat o medie a lansarilor de un magazin virtual la doua zile, se arata intr-un studiu al firmei de analiza No-Cash. Totusi, principalele motive pentru care romanii utilizeaza Internetul raman chat-ul si posta electronica, cea mai importanta categorie de utilizatori fiind persoanele sub 18 ani sau cuprinse intr-o forma de invatamant, adica persoane fara o sursa certa si permanenta de venit care sa le permita tranzactionarea prin Internet.

Doar 100.000 de abonati Internet banking

Dintre cei peste sase milioane de clienti ai sistemului bancar, doar 100.000 sunt abonati ai unui serviciu de Internet banking. Pe piata telefoniei mobile sunt peste 15 milioane de utilizatori si doar 32.000 de abonati ai unui serviciu de mobile banking. Aceste cifre atesta ca romanii nu poseda inca exercitiul de a tranzactiona de la distanta.
Un argument pentru care clientii bancari nu pot sa tranzactioneze mai mult prin intermediul Internetului il reprezinta restrictiile de utilizare care nu au fost inca eliminate complet de catre toate bancile, dar si faptul ca numarul celor care promoveaza serviciul de Internet banking este foarte mic.

Dintre cele 39 de banci, doar patru au semnat contracte cu comerciantii in vederea acceptarii la plata a cardurilor pe magazinele virtuale ale acestora, urmare a implementarii standardului 3D Secure, cel mai performant standard de securitate in domeniu existent in momentul de fata. Pana in prezent, doar Bancpost si BCR au lansat produse dedicate exclusiv tranzactionarii in mediul virtual. Intre timp insa, MasterCard Taifun Virtual, produsul Bancpost, a fost scos din portofoliul bancii (stopat la vanzare si intrerupte autorizarile) in iulie-august 2004.

La acel moment, Bancpost inregistra 16.800 de carduri MasterCard Taifun Virtual in circulatie si aproximativ 2.000 de tranzactii lunar pe acest produs. La BCR, Visa Virtuon inregistra la 31 octombrie 4.845 de posesori si este inca un produs activ desi prin implementarea standardului 3D Secure, BCR ofera posibilitatea tranzactionarii pe Internet, in conditii de siguranta, tuturor posesorilor de carduri emise de BCR, inclusiv celor de tip Electron sau Maestro.

Bancile au contracte cu 10.000 de comercianti

Pentru acceptarea la plata a cardurilor in magazinele din lumea reala, bancile au semnat contracte cu peste 10.000 de comercianti. Cu toate acestea, statistica arata ca sunt doar aproximativ 200 de comercianti activi care accepta cardul la plata si pe Internet. 30% din judetele Romaniei nu au nici macar un comerciant care sa fie interesat in afacerile pe Internet, iar alte 30% din judete au sub trei antreprenori. De asemenea, din totalul celor 8,5 milioane de carduri valide existente in circulatie, doar 4.000 dintre ele sunt activate (la cererea posesorului de card) pentru a tranzactiona pe Internet in sistemul 3D Secure, se arata in analiza citata.

Comertul electronic, viitor eurooptimist

In pofida argumentelor care arata ca piata de comert electronic din Romania este inca la inceput, volumele de business inregistrate deja nu sunt neglijabile. Cifrele procesatorului RomCard, companie ce a implementat si opereaza sub standardul 3D Secure in Romania din martie 2004, arata ca numai in primele zece luni ale acestui an, prin intermediul magazinelor virtuale din Romania s-au realizat aproximativ 69.000 de tranzactii, in valoare de peste 5,8 milioane de euro. Volumul tranzactionat pe Internet este insa mult mai mare, deoarece cumparaturi de pe magazinele virtuale se fac si prin utilizarea altui standard de securitate decat cel propus de Visa si MasterCard prin 3D Secure.

In analiza No-Cash au intrat 620 de site-uri ale sectorului de turism si alte peste 840 de site-uri din celelalte sectoare de activitate: de la IT&C, flori, articole pentru copii, incaltaminte, imbracaminte, accesorii auto, arta si pana la asigurari si servicii financiare. Dintre acestea, doar 84 de magazine virtuale permit plata online prin card bancar utilizand cel mai ridicat standard actual in materie de securitate a tranzactiilor pe Internet, 3D Secure. O serie de alte 100 de site-uri folosesc procesatori externi in sistemul SSL, gen Paypal sau 2checkout.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.