Inainte de Craciun, alimentele, jucariile si dulciurile tripleaza cozile de la casele de marcat in marile centre comerciale, consumatorii asteptind ore intregi sa-si plateasca achizitiile.

Dezvoltarea comertului modern a fost unul dintre elementele cele mai importante care au impulsionat cresterea consumului, iar aglomeratia din marile centre comerciale ca prim semn al sosirii sarbatorilor vine sa sustina aceasta evolutie. De la an la an, vizitele in magazinele mari s-au dublat, retailul modern fiind responsabil de dinamica pietei din ultimii ani. Astfel, anul trecut de Craciun, marile lanturi de magazine au avut vinzari cu 20% mai mari fata de aceeasi perioada a anului precedent. Pe locul 1 in topul celor mai bine vindute produse au fost decoratiunile de sezon, urmate de jucarii. Vinzari-record s-au inregistrat si in cazul produselor alimentare, dar si la electronice si electrocasnice.

Potrivit studiilor de piata recente, tot mai multi romani prefera sa mearga la cumparaturi in hipermarketuri, iar acest lucru se intimpla nu doar in perioada Craciunului sau a Pastelui. Daca pina acum, in Capitala, suprematia o detineau magazinele de la coltul blocurilor, iar hipermarketurile veneau pe locul al doilea, in prezent situatia s-a inversat. Prin urmare, daca anul trecut micile magazine aveau o cota de piata de aproape 30%, in timp ce hipermarketurile detineau putin peste 20%, in prezent, centrele comerciale moderne detin cota cea mai mare, avind o rata de crestere la nivelul anului trecut de aproximativ 60%. In acelasi timp, ponderea hipermarketurilor si a supermarketurilor a crescut de la 15% in 2004 la 19% in prima jumatate a anului 2005 si cu 20% in primele noua luni ale aceluiasi an, consumatorii predilecti dovedindu-se familiile. Datorita ofertei mai variate si a gamei largi de servicii disponibile aici, familiile cheltuiesc de doua ori mai mult fata de media tarii pe bunurile de larg consum. Reprezentantii marilor centre comerciale spun ca bucurestenii sint atrasi de varietatea produselor si se asteapta ca numarul clientilor sa creasca pe viitor. Statisticile arata ca numai in primele trei trimestre ale anului centrele comerciale mari si-au dublat cota de piata.

Locatia favorita

Cu ocazia sarbatorilor, locurile din care bucurestenii obisnuiesc sa-si faca majoritatea cumparaturilor sint hipermarketurile (Carrefour, Cora), supermarketurile (Billa, Mega Image), magazinele cash&carry (Metro, Selgros), dar si de la piata. Din locurile de achizitionare a cumparaturilor de sarbatori nu sint omise nici magazinele mici de cartier, spune un studiu privind identificarea obiceiurilor de cumparare ale bucurestenilor cu ocazia sarbatorilor de iarna, efectuat in perioada 25-27 octombrie 2006, de catre compania de cercetare MEDNET Marketing Research Center. Pentru aceasta cercetare sociologica s-au realizat trei focus-grupuri, respondentii fiind selectati in functie de trei variabile socio-demografice: virsta, sex si nivelul veniturilor.

Acelasi studiu arata ca hipermarketurile sint preferate de bucuresteni ca locuri de achizitionare a majoritatii produselor necesare sarbatorilor de iarna, deoarece sint foarte bine aprovizionate, consumatorii putind sa cumpere dintr-un singur loc toate produsele de care au nevoie, preturile sint bune, exista o gama variata de produse, au galerii comerciale si sint mai civilizate. Totusi, exista si bucuresteni care considera hipermarketurile foarte aglomerate si sint deranjati de faptul ca stau la cozi foarte mari la casele de marcat. Pentru cumparaturile rapide sau "cumparaturile pe ultima suta de metri" (o sticla cu ulei, un kilogram de zahar), bucurestenii merg in supermarketurile sau magazinele de cartier "din jurul blocului", iar legumele, fructele si zarzavaturile le cumpara din piata.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.