La nivel local activeaza doar doi mari jucatori, care controleaza cam un sfert din totalul vanzarilor

Pentru globurile si beteala cu care isi decoreaza pomul de Craciun, romanii cheltuiesc anual peste 20 milioane de euro. Globurile de sticla, fragile si decorate cu migala, par sa fi pierdut competitia cu produsele de profil din plastic. In prezent, piata romaneasca este dominata in proportie de circa 80% de astfel de globuri, mai ieftine si rezistente, dar mai putin stralucitoare. Profitabile sunt si decoratiunile traditionale, din sticla, care sunt insa foarte cautate la export.

Prodglob Cluj, principalul producator de globuri de sticla din Romania, exporta 80% din productie. Au fost ani in care acest procentaj a urcat pana la 97%. Compania are comenzi importante pe pietele Germaniei si Statelor Unite ale Americii. "In ultimii ani insa, si sectorul intern a inceput sa joace un rol important in businessul companiei", spune Mihaela Turcu, managerul firmei.

Astfel, segmentul de public care cauta astfel de produse, desi in acest moment unul de nisa, pune din ce in ce mai mult pret pe calitate. "Facem numai globuri de sticla, decorate cu argint si cu fel si fel de accesorii. Ne adresam clasei medii", explica Turcu. Compania sa are 58 de angajati si a realizat o cifra de afaceri de 1,3 milioane lei (366.000 de euro) in 2006.

Un calcul sumar ar dezvalui faptul ca, la o piata evaluata in total la 20 milioane de euro (in crestere cu circa 10% de la an la an), romanii cheltuiesc cam un euro pe cap de locuitor pentru podoabele de Craciun. Cifra este de cateva ori mai mica fata de strainatate. Dar potentialul exista si este din ce in ce mai fructificat.

Asia, principalul competitor

Initial, productia de globuri si ornamente de Craciun era apanajul cooperatiei. Odata cu disparitia acestui sector, piata a fost invadata de produsele chinezesti. Lupta cu "fenomenul Asia" este grea pentru firmele din aproape orice industrie. Si aceasta pentru ca in China produsele se fabrica la preturi mici si in cantitati foarte mari. Jucatorii locali nu au de ales si, pentru a supravietui, se grupeaza pe singurul segment unde firmele chinezesti nu activeaza - cel premium. In Romania, in acest moment, producatorii de globuri cu afaceri semnificative se numara pe degetele de la o mana.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.