Iata ca migratia fortei de munca din constructii catre tari ce motiveaza financiar muncitorii autohtoni are un efect mai putin asteptat. Cresterea preturilor lucrarilor de constructii din tara. Astfel, societatile de constructii intentioneaza sa majoreze cu circa 10 la suta costul manoperei pentru a mentine si a readuce in tara forta de munca, a declarat Teodor Gavrila, reprezentant al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii.

"Trebuie sa avem o strategie coerenta pentru a mentine forta de munca in tara, pentru ca altfel vom fi nevoiti sa apelam la muncitori din Ucraina, China sau Pakistan", a adaugat Laurentiu Plosceanu, presedintele asociatiei. Firmele de constructii sustin ca prin majorarea costurilor cu manopera se va putea dubla nivelul mediu al salariilor platite in industrie de la 250 de euro pe luna la 500 de euro.

"Am cazut de acord la nivelul ARACO sa marim salariile pentru a readuce forta de munca in tara. De asemenea, dorim sa reducem nivelul muncii la negru in constructii si credem ca acest lucru se va realiza tot prin intermediul unor majorari salariale", a spus presedintele ARACO.

50-60% - costurile pentru materiale

Acesta a subliniat ca la ora actuala circa 100.000 de muncitori lucreaza pe piata gri sau neagra a constructiilor, reprezentand o treime din forta de munca.

Constructorii estimeaza ca salariile platite angajatilor reprezinta intre 10-12 la suta din pretul final al constructiei, 50-60 la suta sunt costurile cu materialele, 10 la suta cheltuieli indirecte, la care se adauga si transporturile, profitul firmelor ajungand la circa 5 la suta din totalul cheltuielilor.

Intr-o alta ordine de idei, o serie de noua firme romanesti de constructii au incheiat negocierile pentru constituirea unui consortiu care va participa la licitatiile pentru proiectele mari de infrastructura, a declarat Plosceanu. Cele noua companii sunt Aedificia Carpati, Baduc, Constructii Hidrotehnice Iasi, INSPET, Metroul SA, SCIT Impex, STIZO, TIAB si Tungal Metrou.

Citeste si:

"In cadrul acestui cluster, firmele isi vor conexa capabilitatile tehnice, umane si financiare pentru a putea participa, incepand cu 2007, la licitatiile care vor avea loc in Romania", a afirmat Plosceanu. Negocierile au inceput in luna septembrie, iar in structura initiala a consortiului figurau 11 firme, numarul acestora extinzandu-se la 14, in luna noiembrie.

"In urma negocierilor, reprezentantii celor noua firme au decis infiintarea unei unitati juridice distincte care va avea atributii executive legate de marketing, furnizarea informatiilor legate de participarea la licitatii, precum si organizarea modului de participare si distribuire a lucrarilor in cadrul acestor licitatii", a spus Plosceanu. Conducerea acestei firme va fi asigurata prin rotatie, urmand ca fiecare din cele noua societati sa asigure presedintia timp de un an.

Lista neagra a companiilor

De asemenea, ARACO va intocmi o lista neagra a companiilor de constructii care nu respecta conditiile contractuale, a declarat marti in cadrul unei conferinte de presa presedintele asociatiei, Laurentiu Plosceanu. "Ne gandim sa facem o lista neagra a companiilor de constructii in ceea ce priveste certificarea capabilitatii de incadrare in termen, insa de multe ori de vina sunt si autoritatile care nu respecta termenele de decontare", a spus presedintele ARACO.

Acesta a spus ca antreprenorii care fie au intarziat in cazul lucrarilor, fie au cerut suplimentarea platilor sunt din strainatate.

"La ora actuala circa 20 la suta din companiile de constructii din Romania se incadreaza in conditiile contractuale. Este destul de greu sa faci fata mai ales ca de multe ori statul nu plateste la timp, iar pretul materialelor este mult peste cel practicat in strainatate", a explicat Plosceanu.