Urmand trendul occidental, tot mai multe firme se lanseaza in afaceri care tin de specificul sarbatorilor de iarna, indiferent ca este vorba de ornamente, brazi sau petreceri traditionale. Insa capul de afis il tine Mos Craciun care, pentru cateva sute de lei, iti va lasa copilul sa-i ravasesca barba.

Ritmul de crestere al cererii pentru Mosi Craciuni depaseste oferta de pe piata. Daca in anii trecuti majoriatea rezervarilor erau facute dupa jumatatea lunii decembrie, in acest an, clientii au incheiat contracte inca de la sfarsitul lunii noiembrie, cererea fiind aproape dubla.

Pretul Mosului

Sumele pentru care poti sa il aduci pe mosul la tine in sufragerie variaza in functie de calitatea prestatiei si a costumului, dar si de tipul comenzii. Astfel, clientii individuali platesc ceva mai mult decat cei care il angajeaza pe mos pentru scoli sau gradinite. O alta componenta care este avuta in vedere la stabilirea pretului este costumatia pe care o va purta aducatorul de daruri. Aparitia unui mos realistic costa intre 150 si 210 lei, in vreme ce tariful pentru o ora petrecuta in compania unui mos deghizat se ridica la 130-190 de lei. Cei care au facut rezervarile din timp au beneficiat de reduceri de maxim 20%.

Barbi de 500 de euro

Majoritatea firmelor de profil utilizeaza costume standard pentru fiecare tip de mos. Accesoriile sunt cele care fac diferenta. Astfel, daca un costum obisnuit poate fi achizitionat si de pe piata interna pentru sume cuprinse intre 500 si 1.000 de lei, aplicatiile pentru cizme si barbile speciale provin in special din import. Pretul de achizitie al unei aplicatii pentru incaltamintea mosului poate ajunge la 40-50 de euro. Curelele costa cam 20-30 de euro. Barbile confectionate din par de iac, care le face sa para mai naturale, pot fi cumparate si din tara, pretul fiind cam de 500-600 de euro.

Firma, recrutez Mos!

Alegerea persoanelor care sa joace rolul lui Mos Craciun implica o selectie riguroasa. La evaluarea candidatilor se tine cont de aspectul fizic, care trebuie sa fie cat mai apropiat de cel al mosului clasic, dar si de elemente comportamentale, ca spontaneitatea, caci beneficiarii principali, copiii, reprezinta un public extrem de exigent. "Criteriile de recrutare tin de priceperea in fata copiilor, caracter, temperament, obiceiuri si apoi apropierea de aspectul unui Mos Craciun.

De exemplu, chiar daca copiii nu il vad pe Mos mai mult de o jumatate de ora sau o ora, noi nu trimitem niciodata Mosi care fumeaza", dupa cum ne-a precizat Cristina Margine, reprezentanta unei firme de profil. Unul dintre testele pe care un candidat la rolul de Mos Craciun trebuie sa il treaca este acela de fi el insusi parinte, aceasta fiind dovada rabdarii si a inclinatiei naturale spre a se intelege cu ei. Multe trucuri legate de cum trebuie sa te comporti cu copiii sunt invatate de la Mosii-actori. Totusi, si parintii sunt atenti la fiecare detaliu, de la costum, atitudine si prestatie, pana la efectul asupra copiilor.

Activitate de sezon

Cum activitatea profesionala a Mosului este strict legata de calendarul sarbatorilor de iarna, sezonul are doua perioade prolifice. In ultimele doua saptamani de scoala se inregistreaza cele mai multe cereri. Clientii sunt unitati de invatamant, gradinite sau firme care organizeaza petreceri pentru copiii angajatilor. Famiile fac rezervari in special in intervalul 23-26 decembrie, dar exista cereri si pentru ziua de 27 decembrie.

Majoritatea clientilor provin din randul celor cu venituri ridicate, astfel ca, isi permit sa orchestreze adevarate spectacole pentru venirea mosului, dupa cum ne-a povestit Cristina Margine: "Am avut clienti care au pregatit sanie cu cai albi si un intreg spectacol pentru intrarea lui Mos Craciun in scena". Pentru aceasta categorie de clienti este important ca cei mici sa creada in existenta personajului.

Cum pui pe roate afacerea?

Afacerile cu Mosi de inchiriat par facile la prima vedere. Alegi un individ, il imbraci in costumul traditional, ii pui o barba si-l trimiti la impartit de cadouri. Insa nu e chiar atat de usor sa intri in domeniu. Ai nevoie sa te faci cunoscut, iar cea mai simpla metoda este sa iti construiesti o pagina de internet, de unde cei interesati sa afle ca existi, care este oferta si, poate cel mai important, care sunt tarifele. Deci, e nevoie de un spatiu dotat cu cateva calculatoare, o camera foto si una video cu care sa imortalizezi personajele si evenimentele la care participa pentru reclama. De asemenea, ai nevoie de costume si accesorii ca: barbi, peruci, cizme si cat mai multi saci pentru cadouri.


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.