Cardul bancar este cea mai importanta piata de servicii si produse bancare din Romania. Cu toate acestea, din totalul de 8,5 milioane de carduri emise in 2005, doar o mica parte sunt carduri de credit (10%), majoritatea fiind utilizate doar pentru extragerea de numerar (card de debit). Gradul redus de dezvoltare a pietei, impreuna cu avansul veniturilor si al economiei, recomanda cartile de credit ca o piata cu potential important de crestere.

Numarul cartilor de credit va creste cu 130% in 2006, releva un studiu al Lafferty Group, o companie din Marea Britanie specializata in cercetare si consultanta. Potrivit studiului, romanii au un nivel destul de ridicat de familiarizare cu sistemele electronice de plata. Totusi, piata creditelor de consum se mentine la un nivel redus comparativ cu tarile din Uniunea Europeana. Anul trecut, in Romania piata creditelor de consum a fost responsabila pentru doar 11% din veniturile aflate la dispozitia persoanelor, comparativ cu 68% in Germania si 35% in Ungaria. In plus, cartile de credit au reprezentat sub 10% din totalul cardurilor de plata in 2005, urmand a creste la peste 21% in 2007.

Orientare pe co-branded

Studiul a descoperit ca romanii sunt atrasi in special de cartile de credit de tip co-branded, respectiv carduri de credit emise de o banca, dar care poarta si logo-ul unui retailer. "Una dintre metodele-cheie pentru popularizarea cardurilor de credit este cardul co-branded", precizeaza studiul. Acest tip de carduri ofera consumatorilor beneficii suplimentare de genul discounturi sau beneficii de loialitate. Cardurile co-branded devin din ce in ce mai populare in contextul in care sunt considerate urmasul "creditului doar cu buletinul", produs care a facut istorie pe piata creditelor de consum din Romania.

In 2006 majoritatea bancilor au lansat un astfel de produs. Beneficiile de loialitate oferite sunt principalul factor care a dus la popularizarea produselor co-branded.

Mai mult de 70% dintre consumatorii europeni isi doresc un card de credit care sa le ofere recompense, potrivit unui studiu realizat de KRC Research pentru Mastercard. Cercetarea, realizata pe un numar de 1400 de indivizi din mai multe tari de pe Batranul Continent, releva un comportament egoist al consumatorului.

Citeste si:

Astfel, aproape jumatate dintre persoanele chestionate recunosc faptul ca prefera ca punctele obtinute ca recompensa la folosirea unui card sa poata fi utilizate in scopuri pur personale. Numai 20% ar cheltui punctele in beneficiul familiei sau al prietenilor. Un procent destul de mare il inregistreaza si persoanele care ar dona punctele pentru finantarea unor organizatii caritabile sau pentru protectia mediului.

Tinta pentru marile grupuri financiare

Se pare ca este momentul oportun pentru grupurile specializate sa intre pe piata cardurilor de credit din Romania, precizeaza studiul. Specialistii englezi amintesc faptul ca ING, Cetelem si, recent GeMoney activeaza deja pe piata din Romania.

Pe langa achizitia unor banci, grupurile financiare pot actiona si in alte directii pentru a penetra piata, reiese din cercetare. Astfel, achizitia institutiilor financiare de dimensiuni mici sau dezvoltarea unor parteneriate cu retaileri constituie doua solutii.

Spre sate

Aproximativ 40% dintre romani (marea majoritate din zona rurala) nu beneficiaza de servicii bancare, insa ei ar putea reprezenta un potential important de dezvoltare pentru institutiile de credit. Desi concurenta creste vizibil la nivelul oraselor, bancile ezita sa se dezvolte in zona rurala.
Daca bancile acuza statul de neimplicare, Banca Nationala, pe de alta parte, sugereaza institutiilor de credit ca ar putea investi fondurile provenite din comisioanele percepute pentru emiterea de carduri in promovarea acestei forme de plata in zona rurala. "Cardurile sunt o sursa buna de venit pentru banci. Acestea ar trebui sa dezvolte proiecte pentru promovarea in zona rurala. Satul se va dezvolta oricum mai dinamic decat orasele", considera Mihai Voicu, oficial al Bancii Nationale.