Peste 19 ani, pe liniile de transport aerian mondial vor opera circa 40.000 de aparate, de doua ori mai multe decat in prezent, potrivit unui studiu asupra pietei mondiale publicat recent de compania Airbus. Ceea ce inseamna ca lumea o sa aiba nevoie de mai multe avioane. De asemenea, si marii transportatori aerieni vor avea nevoie de mai multe avioane. Cum pot face rost de acestea? Fie prin deschiderea de noi fabrici de productie, fie prin preluarea concurentei. Ryanair-Air Lingus, US Airways-Delta Air Lines si Air France-KLM-Alitalia par sa fie tranzactiile momentului pe piata mondiala de profil.

Ryanair, oferta de 1,5 mld. de lire pentru Air Lingus

In urma cu o luna, compania irlandeza Ryanair, cel mai important operator aerian low-cost din Europa, a lansat o oferta de preluare a Air Lingus, in valoare de aproximativ 1,5 miliarde de lire sterline, oferta respinsa de rivalul irlandez al Ryanair. Totusi, exista informatii de actualitate care arata ca Ryanair si-ar fi marit participatia de 19% detinuta la Air Lingus, pana la 25%.

Preluarea Air Lingus de catre Ryanair este foarte dificil de realizat in conditiile in care Guvernul irlandez detine 28% din actiunile Air Lingus, in ce timp ce angajatii concurentului Ryanair, impreuna cu Trustul Pilotilor Irlandezi, detin 13,2% din titlurile Air Lingus.

Delta Air Lines, petita cu 8 miliarde de dolari

La mijlocul acestei luni, grupul US Airways a oferit companiei Delta Air Lines, aflata intr-o situatie financiara catastrofala, opt miliarde de dolari cash, plus un depozit destinat creditorilor, pentru a accepta sa creeze, impreuna, cea mai mare companie de transport aerian transatlantic. Creditorilor companiei Delta li s-au oferit patru miliarde dolari cash si 78,5 milioane dolari sub forma de actiuni la US Airways.
In cursul acestei saptamani va avea loc o intalnire intre reprezentantii Airways, Delta si un comitet care va reprezenta interesele creditorilor. Cu toate ca Delta se opune unei eventuale preluari, sperand ca va iesi din faliment, de una singura, in prima parte a anului viitor, creditorii par dispusi sa accepte o oferta a US Airways.

Citeste si:

Presedintele sindicatului pilotilor de la Delta sustine ideea avansata de companie. Ceea ce ar putea reprezenta un avantaj, tinand cont ca sindicatul este membru al comitetului creditorilor.

In cazul in care tranzactia s-ar realiza, viitorul concern ar urma sa se numeasca Delta si va fi nu numai cel mai mare transportator transatlantic, ci si al doilea ca marime in zona Caraibelor.

Dificultatile financiare imping Alitalia in directia Air France-KLM

Compania de stat de transport aerian Alitalia poarta discutii cu grupul franco-olandez Air France-KLM privind o eventuala fuziune. Se pare ca pe agenda intrevederii de la sfarsitul saptamanii trecute pe care premierul italian Romano Prodi a avut-o cu Jacques Chirac s-a aflat si subiectul unei posibile fuziuni intre Air France-KLM si Alitalia.

Alitalia se confrunta cu grave probleme de ordin financiar, fiind pe pierdere in ultimii patru ani. Luna trecuta, Giancarlo Cimoli, CEO la Alitalia, a declarat Parlamentului italian ca daca Guvernul nu va acorda sprijin pentru redresarea situatiei financiare a companiei, aceasta va continua sa piarda din ce in ce mai multi bani. Pentru a nu intra in faliment, Alitalia a fost nevoita sa vanda, anul trecut, actiuni de un miliard de euro.