In 2005, piata s-a situat la circa sase miliarde de euro, conform asociatiei constructorilor ARACO, iar pentru 2007 este estimat un ritm de crestere cu 25-30%. Cu toate ca s-au inregistrat cresteri in sector, piata constructorilor ina se confrunta si se va confrunta si dupa integrara in spatiul comunitar, cu mari probleme. Piata constructiilor este pregatita doar partial pentru aderarea in Uniunea Europeana, asest sector confruntandu-se in continuare cu probleme precum lipsa fortei de munca calificata.

"Anul viitor va insemna mai multi bani pe piata constructiilor, mai multe proiecte de investitii, iar daca firmele de constructii nu isi vor da seama ca trebuie sa dea salarii mai bune la muncitori, pentru a aduce pe piata romaneasca din alte tari, atunci vom avea o problema foarte mare", a spus Laszlo Borbely ministrul delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului. Borbely a precizat ca a aflat despre situatii, in tara, unde muncitorii merg de la un santier la altul, impreuna cu antreprenorii. "Avem o problema si cu gradul de calificare a fortei de munca. Constructorii trebuie sa se gandeasca si sa faca o strategie pe termen lung in care sa se prevada ce inseamna pentru ei integrarea si aceste investitii", a precizat Borbely.

Tehnologii din anii '60

Bani vor fi, dar nu prea o sa avem cu cine sa-i folosim. Romania va beneficia de fonduri importante alocate de Uniunea Europeana in domeniul constructiilor, care trebuie insa utilizate eficient, in conditiile in care contributia la bugetul european va avea valori ridicate, de pana la 1% din PIB, a declarat presedintele Patronatului Societatilor de Constructii, Gheorghe Polizu.

"Trebuie sa invatam sa avem programe de constructii, pentru ca vom primi fonduri importante, incepand de anul viitor. Vom plati, insa, si cotizatii semnificative", a afirmat Polizu.

El a adaugat ca principalele sectoare din constructii care trebuie sa fie dezvoltate sunt infrastructura rutiera si turismul. Totodata, programul de reabilitare termica a cladirilor trebuie derulat in paralel cu lucrarile de consolidare, astfel incat imobilul sa fie cat mai putin afectat, a spus Polizu.

Presedintele PSC a recomandat firmelor romanesti sa se doteze cu utilaje si tehnologii moderne, astfel incat sa devina competitive in raport cu companiile din strainatate, si sa se specializeze in diverse categorii de lucrari.

"Implementarea de tehnologii moderne este absolut necesara pentru a deveni competitivi. In prezent, se lucreaza cu tehnologii din anii '60 sau chiar mai vechi", a aratat Polizu.

Citeste si:

1 miliard de euro, pierduti prin licitatii

Oficialii cred ca prin metoda actuala de a licita o lucrare a adus pierderi insemnate tarii noastre. Acordarea contractelor pentru lucrarile de infrastructura ar trebui facuta dupa criterii de competenta si nu in functie de pret, intrucat sumele pe care le primesc firmele sunt mai mari decat cele oferite initial, cu care castiga licitatiile, apreciaza ministrul Transporturilor, Radu Berceanu.

"Sunt deosebit de deranjat de ideea in care pretul reprezinta aproape tot pentru castigarea unei licitatii. Cred ca daca nu am mai avea acest fetis al pretului am putea face lucrari mai bune si mai ieftine", a declarat ministrul de resort. Ministrul Transporturilor a adaugat ca, potrivit unor estimari ale ministerului pe care il conduce, diferentele dintre preturile cu care firmele au castigat licitatiile si sumele pe care le-au primit la finalizarea lucrarilor in ultimii 13-14 ani se ridica la aproximativ un miliard de euro, bani cu care s-ar fi putut construi aproximativ 300 de kilometri de autostrada. Berceanu a recomandat clasificarea firmelor in functie de capacitatea de a oferi utilaje, forta de munca si know-how, companiile urmand sa primeasca lucrari in functie de aceste capacitati.

Deficit de materiale de constructii

Nu doar lipsa fortei de munca va afecta viitorul industriei constructiilor. Piata romaneasca a constructiilor s-ar putea confrunta, incepand cu anul viitor, cu un deficit de materiale, ca urmare a inceperii a numeroase proiecte de infrastructura, a declarat Radu Berceanu. "Cand vor incepe lucrarile la proiectele deja finantate, vom avea o problema imensa cu materialele de constructii, pe care nu stiu de unde le vom aduce", a afirmat Berceanu, la Romania Construct Forum, organizat de Mediafax si revista Business Construct.

Potrivit ministrului, cantitatile de balast sunt insuficiente, situatie valabila si in cazul altor materiale de constructii. Ministerul Transporturilor va elimina, impreuna cu institutiile din subordinea Ministerului Economiei si Comertului, problemele legate de deschiderea de noi balastiere, a spus Berceanu.

El a adaugat ca va incerca sa faciliteze procurarea materialelor si flexibilizarea legislatiei, pentru finalizarea proiectelor la termenele stabilite.