Nu a trecut prea multa vreme de cand parlamentul a reusit sa puna capat anomaliei care se strecurase in cuprinsul Codului fiscal: prevederile privind impozitarea microintreprinderilor au aparut in alta forma decat votasera alesii. Asa ca a fost nevoie de o revenire si o republicare.

Conform declaratiilor reprezentantilor autoritatilor, in forma sa actuala, codul va crea probleme pe partea de bugete locale. Intrucat constructia sistemului fiscal nu garanteaza asigurarea finantarii proiectelor locale care vor beneficia de bani comunitari, biblia fiscala va suferi, cel mai probabil, noi modificari. Palierul de interventie va fi cel care prevedea scutirile de la plata taxelor locale.

Noile operatii de ajustare vor elimina scutirile de la plata taxelor locale pentru unii agenti economici sau pentru anumite proiecte, dupa cum a declarat Mircea Toader, secretar de stat in Ministerul Administratiei si Internelor (MAI): "Este anormal ca prin Codul fiscal sa se prevada scutiri de la plata taxelor locale pentru cladiri care au facut parte din patrimoniul cultural si intre timp au intrat in proprietate privata si in circuitul comercial. Administratiile locale sunt lipsite astfel de fonduri substantiale care ar putea fi utilizate pentru dezvoltare". La cate surprize ne-a rezervat pana acum aceast lege, nu ne-ar mira nici o alta modificare. Mare zarva este si la nivel comunitar, existand deja multe voci care sustin implementarea unui sistem de impozitare pentru UE.

Intr-un moment in care toata lumea spera ca odiseea Codului fiscal si-a trait punctul culminat, dupa rectificarea greselilor aparute la publicarea in Monitorul Oficial, apar noi fisuri. Intrucat constructia sistemului fiscal nu garanteaza asigurarea finantarii proiectelor locale care vor beneficia de bani comunitari, biblia fiscala va suferi noi modificari. Palierul de interventie va fi cel care prevede scutirile de la plata taxelor locale.

Codul fiscal ar putea sa fie modificat din nou pana la sfarsitul anului, pentru eliminarea scutirilor de la plata taxelor locale pentru unii agenti economici sau pentru anumite proiecte, a declarat Mircea Toader, secretar de stat in Ministerul Administratie si Internelor (MAI). "Este anormal ca prin Codul fiscal sa se prevada scutiri de la plata taxelor locale pentru cladiri care au facut parte din patrimoniul cultural si intre timp au intrat in proprietate privata si in circuitul comercial. Administratiile locale sunt lipsite astfel de fonduri substantiale care ar putea fi utilizate pentru dezvoltare", a spus Toader, la conferinta "Finantarea pentru dezvoltare regionala", organizata de European Finance Convention.

El a apreciat ca aceste scutiri trebuie lasate la latitudinea administratiilor locale, care vor decide daca le aplica sau nu.

"Toate scutirile de taxe care ar trebui sa fie incasate de administratiile locale se ridica la 6.000 de miliarde de lei vechi pe an", a precizat Toader.

Citeste si:

De asemenea, in vederea finantarii dezvoltarii administratiei locale, in Codul fiscal va fi prevazuta cresterea cotei din impozitul pe profit alocata administratiei publice de la 47% la 51%.

"Masurile sunt necesare pentru a compensa anumite reduceri de bugete locale care au avut loc din diverse motive. De exemplu, pentru familiile din zonele miniere si cele aflate in dificultate s-a prevazut reducerea cu 50% a taxelor locale platite si nu s-a prevazut nici o modalitate de compensare a reducerii bugetului", a explicat Toader.

Cel mai recent proiect pentru modificarea Codului fiscal a fost adoptat de parlament la inceputul lunii iulie. Printre prevederile incluse in actul normativ se numara introducerea impozitului gradual pentru IMM, aplicarea unui impozit de 3% pe valoarea tranzactiei imobiliare si renuntarea la taxa de timbru, diferentierea impozitului pentru tranzactiile de pe piata de capital, impunerea unei accize minime de 91% din acciza aferenta tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta, majorarea graduala pentru taxele la prima inmatriculare a autoturismelor si cresterea impozitului pentru locuintele de mari dimensiuni.

Oficialul a apreciat ca, pe langa masurile care vizeaza cresterea veniturilor la nivelul adminstratiilor locale, MAI are in vedere adoptarea mai multor prevederi pentru reducerea birocratiei la acest nivel.

"Vom extinde procedura aprobarii tacite pentru cat mai multe autorizatii, avize etc. De asemenea, vom adopta aceasta procedura si pentru autorizatiile de constructie, despre care se stie ca dureaza foarte mult", a mai spus Toader.

El a afirmat ca, pana la sfarsitul anului, aceste masuri vor fi adoptate pentru a fluidiza procesul de aprobare a autorizatiilor si avizelor si pentru cresterea veniturilor autoritatilor locale.