Mai multe magazine din Bucuresti si din tara au inceput deja sa afiseze preturile si in lei "vechi" (ROL), si in lei noi (RON), desi toti comerciantii au obligatia de a afisa ambele preturi de la 1 martie. Unele magazine au tiparit doar citeva etichete, "de test", altele au afisat ambele preturi atit pe rafturi, cit si pe produse. Febra procesului este in curs, iar imprimantele merg zi si noapte pentru ca, de marti, preturile din toate magazinele sa fie afisate in ambele monede.

Cu mai putin de o saptamina inainte de afisarea pretului dublu al tuturor produselor, in magazine a inceput agitatia. Contabilii calculeaza pretul in lei noi, produsele sint reevaluate, numarate, reasezate, etichetele sint in continua miscare, deoarece toti comerciantii vor ca 1 martie sa ii prinda pregatiti. Magazinele mici, "de cartier", au reusit sa-si pregateasca etichetele noi din timp, avind mai putine produse.

Pentru lanturile mari de magazine, procesul presupune insa multa munca si, mai ales, cheltuieli. "Am afisat deja preturile duble la bunuri de larg consum (cosmetice, detergenti etc.) si la unele electrocasnice. Am inceput din timp deoarece avem peste 60.000 de produse, iar imprimantele merg continuu", explica Andreea Mihai, director de comunicare la Carrefour. Zilele acestea, pina la 1 martie, putem vedea preturi in lei noi si pe haine, bijuterii, incaltaminte, bilete la film, sau medicamente. Lantul de farmacii Sensiblu a inceput procesul de afisare a preturilor atit in ROL, cit si in RON de o saptamina (la raft si pe produse). "Tinind cont de faptul ca este vorba de peste 110 farmacii la nivel national (37 de orase), procesul inca se deruleaza, iar la sfirsitul acestei saptamini se doreste finalizarea lui", a declarat directorul relatii externe al A&D Pharma, Laura Florea, care detine lantul de farmacii Sensiblu.

Unele magazine au afisat pretul in lei vechi/lei noi si pe promotiile facute in luna februarie, dar si pe cele pentru martie. Astfel, in reteaua UltraPro, oferta lunii februarie era un calculator la 1.198,90 lei (11,9 milioane). Nu toate produsele au insa si pret nou. "Abia de la 1 martie vor fi in toate magazinele UltraPro toate preturile si in lei noi. Avem 60 de magazine si peste 3.000 de produse si este un proces greu de implementat", a spus reprezentantul UltraPro.

Citeste si:

Cataloagele de promovare Metro vor avea si ele preturile in lei noi. "Astazi iese catalogul nostru, Metro Post, cu preturile si promotiile pentru luna martie, preturile fiind trecute si in ROL, si in RON. A fost complicat cu etichetele deoarece noi trebuie sa avem pret pe bax, pe produs si eventual pe gramaj, toate in lei vechi, si in lei noi", a afirmat Delia Nica, director de comunicare Metro. In reteaua Metro, preturile la raft si la produs vor fi afisate dublu de la 1 martie. Tot pentru 1 martie pregatesc etichete cu preturi duble si magazinele de panificatie Primavara. "Trebuie sa pregatim preturile duble pentru 5 supermarketuri si 25 de chioscuri, unde se vind peste 20.000 de produse. Noi scoatem etichetele intr-un anumit format si a trebuit sa refacem softul pentru a iesi asa cum ne-am obisnuit clientii", a precizat Emil Dimitriu, reprezentantul companiei.

Martisoare de 50 de bani

Unii dintre comerciantii care au inceput deja sa vinda martisoare au afisat si preturi in lei noi. "Chiar daca dupa 1 martie nu o sa se mai cumpere cine stie ce, am calculat si noi pretul, ca sa nu luam amenda marti dimineata", spune Vasile, un vinzator cu o taraba micuta, plina cu martisoare, din care cel mai ieftin, din tinichea aurie, costa 5.000 de lei, respectiv 50 de bani. Snurul alb cu rosu se vindea separat, la 1 leu bucata.
Pe 1 martie 2005 incepe etapa de afisare a preturilor in lei noi si lei vechi la locul de expunere a marfurilor, care va dura pina la 30 iunie 2006.
Pe 1 iulie 2005 intra in circulatie leul nou. Incepind din 1 iulie 2005, 10.000 lei vechi vor fi preschimbati pentru 1 leu nou.
Leii vechi vor avea putere circulatorie pina la data de 31 decembrie 2006.