Prima jumatate a anului in curs a fost dominata in retail de cererea ce a continuat sa depaseasca oferta, cu un numar record de intrari pe piata. Cu toate ca brandurile internationale faimoase au inceput sa debarce in peisajul retailului autohton, majoritatea intrarilor au fost reprezentate de jucatori de talie medie

Numele de top, in numar mic, au gasit, pe langa destinatiile stradale, locatii in cele doua proiecte noi de dimensiune medie livrate in primele sase luni din 2006: Baneasa Feeria si galeria comerciala a cladirii de birouri din Piata Victoriei, America House.

Pe fondul decalajului dintre cerere si oferta, chiriile stradale au inregistrat cresteri de la 5% pana la 25%, in functie de suprafata, trend ce va fi continuat intr-un ritm mai scazut si in perioada urmatoare, apreciaza analistii Colliers.

Chiriile medii in astfel de centre comerciale si-au mentinut valoarea ridicata intre 25 si 30 EUR/mp/luna, in special datorita contractelor deja existente si numarului scazut de tranzactii noi.
In pofida acestui lucru si pe fondul numarului mare de proiecte anuntate pentru urmatorii doi ani, se asteapta un val de scadere a nivelului chiriilor cu 15-20%.

O situatie aparte pentru peisajul autohton a fost reprezentata de patrunderea retailerilor internationali pe toate segmentele de piata, fapt ce denota incredere in progresul realizat de Romania in ceea ce priveste puterea de cumparare a populatiei, subliniaza consultantii Colliers.

Lipsuri sunt inca destule, iar unul dintre ele este reprezentat de numarul limitat de profesionisti, comparativ cu oferta de pe pietele din regiune.
Desi retailerii obisnuiesc sa debuteze in Capitala si apoi sa se extinda si in orasele de provincie, brandurile de lux fac rabat de la regula. Acestea sunt interesate in principal de locatii stradale consacrate (Victoriei, Magheru, Dorobanti).

Cel mai mare numar de nou-veniti a fost inregistrat pe segmentul de imbracaminte (precum Springfield sau Women Secret).

Alte nume faimoase, Tommy Hilfiger sau Debenhams, urmeaza sa isi deschida primele locatii in a doua jumatate a anului.

Cu toate acestea, jucatorii mari nu sunt inca convinsi de potentialul de consum al populatiei; astfel, in ciuda succesului inregistrat de Zara, competitia (H&M, C&A etc.) inca ezita sa intre pe piata.
Numarul mic de branduri internationale importante care opereaza in spatii mari va afecta structura si calitatea tenant-mix-ului centrelor comerciale ce urmeaza sa fie livrate in viitorul apropiat.

Lipsa operatorilor internationali este simtita si pe segmentul de supermarketuri, unde operatorii nu isi permit chiriile spatiilor stradale, datorita profitului marginal mic, asa ca interesul lor se indreapta spre centrele comerciale.

Pe segmentul divertisment, numarul operatorilor de pe piata locala a fost destul de limitat, insa lucrurile incep sa se schimbe odata cu patrunderea unor nume internationale.

Cinema City (singurul operator cu licenta Imax din Europa Centrala si de Est) a ales Cotroceni Park, dezvoltat de Africa Israel.

Cea mai evidenta schimbare de strategie de pe piata a avut loc pe segmentul electrocasnicelor, unde jucatorii principali au decis sa se orienteze spre deschiderea de unitati mai mici, de maximum 1.500 mp.

In ceea ce priveste cererea pentru locatiile stradale, bancile si furnizorii de servicii de telecomunicatii raman cei mai activi jucatori, la care se adauga restaurantele si cafenelele.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.