Guvernul intentioneaza sa modifice legea investitiilor pentru a raspunde unor exigente asumate in fata organismelor internationale si cu scopul declarat de a reduce birocratia si a combate mai eficient coruptia.

Cea mai spectaculoasa modificare se refera la strucuturarea investitiilor pe trei categorii, pragul minim al unei investitii eligibile fiind de un milion de euro, pe un orizont determinat de timp, investitorul avand si posibilitatea de a alege tipul de facilitate.
In realitate, simpla parcurgere a proiectului de lege, postat pe site-ul guvernului, ofera o imagine clara asupra dificultatilor pe care le va intampina un investitor pentru a se incadra in categoria celor eligibili.

Durata minima de cinci ani

Prima categorie, denumita investitie de categoria 1, include doar investitiile mai mari de 75 milioane euro. In acest caz, pentru a beneficia de facilitatile respective, in primul rand investitorii vor trebui sa mentina investitia efectuata pentru o perioada de cel putin 15 ani de la data finalizarii acesteia. Deosebit de important este faptul ca in acest caz, facilitatile se vor acorda pe o perioada de maximum 60 de luni, daca acestea se vor acorda in transe.

Investitiile de categoria 2, cuprinse intre 25 si 75 milioane euro, beneficiaza de facilitati daca investitia este mentinuta pe o perioada de cel putin 10 ani de la data finalizarii, facilitatile putand fi acordate intr-o perioada de maximum 48 de luni, in cazul acordarii acestora in transe.

Investitiile de categoria 3, mai mari de 1 milion de euro, dar sub 25 milioane de euro, pot beneficia de facilitati daca vor fi mentinute cel putin 5 ani de la data finalizarii. Respectivele facilitati se vor acorda intr-o perioada de maximum 30 de luni, daca sunt acordate in transe.

Citeste si:

In toate cazurile, termenele precizate anterior sunt valabile de la data notificarii investitorilor de catre autoritatea responsabila cu privire la acordarea facilitatilor, notificarea fiind ulterioara deciziei de autorizare a Comisiei Europene sau, dupa caz, a informarii Comisiei Europene de catre Consiliul Concurentei. Deosebit de important este faptul ca investitiile trebuie realizate in 5 ani de la data notificarii investitorului de catre autoritatea in domeniu.

Racordari gratuite la retelele de utilitati

Pe langa facilitatile prevazute in legislatia fiscala la momentul acordarii acestora, legea defineste alte cinci categorii, specifice noii legi, deosebit de importante si tentante: acordarea de imprumuturi cu dobanda preferentiala, garantarea a cel mult 80% din valoarea imprumuturilor pe termen mediu sau lung, asigurarea racordarii gratuite la retelele de utilitati, acordarea dreptului de folosinta asupra unor imobile din domeniul privat al statului sau al autoritatilor locale si acordarea de subventii la achizitionarea de active corporale si necorporale.

Pentru a beneficia de aceste facilitasi, cei interesati trebuie sa inainteze autoritatii responsabile o cerere insotita de studiul de fezabilitate. Daca operatorul economic in cauza este eligibil pentru a primi facilitatile in cadrul schemei de ajutor de stat, autoritatea responsabila va calcula cuantumul maxim al ajutorului si va stabili formele sub care acesta poate fi acordat. Apoi, impreuna cu autoritatile competente, va decide acordarea respectivelor facilitati, si-l va notifica pe investitor.

In cazul in care, fie autoritatile competente, fie cea responsabila, constata ca deciziilor lor in favoarea investitorului in cauza au fost influentate de informatii si documente incorecte sau incomplete primite de la investitor, autoritatile vor revoca obligatoriu decizia luata anterior. Revocarea va fi facuta si atunci cand operatorii economici beneficiari nu respecta obligatiile ce le revin in legatura cu termenii investitiilor. In urma unei astfel de revocari, autoritatile competente, impreuna cu cea responsabila, vor dispune recuperarea, rambursarea ajutorului de stat acordat pana la momentul revocarii si colectarea dobanzilor aferente.