Comisia Europeana va demara, incepand cu anul urmator, programul Marco Polo II cu bugetul de aproximativ 400 milioane de euro pentru incurajarea utilizarii cailor maritime si feroviare pentru transportul de marfa, a declarat Catalin Costache, consilier in cadrul MTCT.

"In contextul in care transportul rutier de marfa ia amploare in detrimentul cailor feroviare si maritime, programul Marco Polo II vizeaza, in principal, minimizarea impactului negativ pe care transportul rutier il are asupra mediului. Mai mult, se urmareste decongestionarea traficului pe sosele, odata cu determinarea statelor europene sa colaboreze in acest sens", a afirmat Catalin Costache, consilier superior in cadrul Directiei Generale Relatii Financiare Externe din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT).

Potrivit reprezentantului MTCT, programul, derulat pe parcursul anilor 2007-2013, are cinci directii, respectiv promovarea transferului modal, adica renuntarea la caile rutiere in favoarea celor feroviare si maritime, lansarea unor servicii sau facilitati pentru transportul non-rutier, stimularea cooperarii pe piata logisticii intre statele din UE sau partenere, dezvoltarea autostrazilor maritime.

Candidatii eligibili pentru acest program sunt consortii ale companiilor comerciale din statele membre ale UE, precum si din Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Romania. Consortiul trebuie sa includa cel putin doua companii din tari diferite, una dintre ele fiind un stat comunitar. "Mai mult, pot participa, in cadrul programului Marco Polo, si entitati publice", a mai precizat Costache.

Suma maxima care va fi alocata nu poate depasi 35% din valoarea proiectului. Agentii economici se pot adresa si altor programe pentru finantarea proiectului, in limita a 50% bugetul total necesar. Pentru transferul modal, proiectul trebuie sa fie derulat pe parcursul a maximum 36 de luni, iar finantarea europeana nu poate depasi 2,5 milioane de euro. Autostrazile maritime si evitarea traficului vor putea primi cel mult 1,5 milioane de euro si trebuie sa se incadreze in 60 de luni. Proiectele de lansare a unor servicii pentru transportul non-rutier vor primi maximum 2,5 milioane de euro si au o durata de pana la 60 de luni, iar programul de cooperare, numit si "invatare la comun", va avea o durata de 24 de luni, cu o finantare europeana de cel mult 250.000 de euro.

"Nu putem preciza cu exactitate fondurile totale care vor fi destinate acestui program, intrucat nu au fost aprobate inca de Parlamentul European, dar se estimeaza o suma de circa 400 de milioane de euro. Desi proiectele au putut fi depuse incepand cu 1 iulie 2006, niciunul nu a depasit inca stadiul unei idei pe hartie", sustine consilierul din MTCT. El a adaugat ca nu se poate sti cate proiecte au fost elaborate pana acum in cadrul acestui program, intrucat ele sunt trimise direct la Bruxelles, fara nicio intermediere din partea statului roman, care are doar rolul de promotor.

Programul Marco Polo I, derulat intre anii 2003 si 2006, a avut un buget de 100 de milioane de euro, iar cele mai multe proiecte au vizat renuntarea la transportul rutier de marfa in favoarea celui maritim si feroviar. "Aportul statului roman la primul program Marco Polo a fost de 200.000 de euro. Pentru programul care va incepe din 2007, s-ar putea sa contribuim cu circa 1 milion de euro, asa ca ar fi pacat ca agentii economici romani sa nu aplice pentru aceasta finantare", a mai spus Catalin Costache.


Despre autor:

Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.