In esenta, factoringul reprezinta factoring-ul se prezinta ca „un contract incheiat intre o parte (denumita aderent), furnizoare de marfuri sau prestatoare de servicii si o societate bancara sau o institutie financiara specializata (denumita factor), prin care aceasta din urma asigura finantarea, urmarirea creantelor si prezervarea contra riscurilor de credit, iar aderentul cedeaza factorului, cu titlu de vanzare, creantele nascute din vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru terti".

In prezent, un numar tot mai mare de jucatori din sistemul bancar tintesc micii intreprinzatori prin crearea de divizii specializate in servicii de factoring. In acest moment, pe piata romaneasca, ofera servicii de factoring ING, BCR, BRD SocGen, Unicredit, Raiffeisen Bank, ABN Amro Bank , BT si Romexterra.

ING tinteste 30% din piata pana in 2009

ING Commercial Finance, divizia de factoring a ING, vrea sa controleze, pana in 2009, o cota de 30% din piata romaneasca de factoring, estimata, pentru anul respectiv, la valoarea de 1,4 miliarde euro, a declarat ieri directorul general al ING Commercial Finance Romania, Richard Lublinski.

Oferta de factoring a ING Commercial Finance include, pe langa finantare, si servicii de gestionare a portofoliului de creante, colectare a creantelor precum si protectie impotriva riscului de neplata. ING Commercial Finance ofera si un serviciu on-line, prin intermediul caruia clientii isi pot vizualíza in timp real portofoliul de facturi sau detalii referitoare la debitori si creante.

Serviciile companiei se adreseaza in special intreprinderilor mici si mijlocii, care au nevoie de solutii alternative de finantare pentru a-si putea sustine dezvoltarea, a mai spus directorul general al ING Commercial Finance.
Marile banci se lupta pentru facturile romanilor
"Eforturile noastre se vor concentra catre sectorul IMM-urilor, pentru ca aceste companii se confrunta cel mai acut cu dificultati in a obtine finantare. Oferta noastra este foarte potrivita pentru acele companii care au nevoie de instrumente financiare care sa ii ajute sa se dezvolte atunci cand inregistreaza o sezonalitate mare a vanzarilor sau intarzieri de plata din partea debitorilor", a adaugat Richard Lublinski.

Perioada scursa de la prima intalnire cu clientul pana la semnarea contractului de factoring este de 10 zile, iar avansul se obtine in ziua in care clientul trimite factura. "Costurile serviciilor de factoring se incadreaza in marjele impuse de piata, dar compania ia in considerare profilul de risc si volumul tranzactiilor, ceea ce reprezinta cel mai adesea un avantaj pentru client", a mai spus Lublinski.

"Piata romaneasca de factoring, cu o valoare estimata la aproape 700 milioane euro in 2006, este practic insignifianta in comparatie cu piata de factoring din Europa Centrala si de Est, evaluata la 18 miliarde de euro. Asadar, potentialul de dezvoltare este urias, specialistii asteptandu-se la o crestere de 30% pe an in urmatoarea perioada", a mai spus Lublinski.

In 2005, piata romaneasca de factoring a avut un volum de 550 milioane euro, reprezentand 0,69% din PIB. Prin comparatie piata de factoring din Cehia a avut un volum de 3,7 miliarde euro (2,94% din PIB), iar cea din Ungaria un volum de 1,8 miliarde euro (2,07% din PIB), a aratat directorul general al ING Commercial Finance.

Citeste si:

BT, la inceput de drum

Un alt jucator recent intrat pe acest segment este Compania de Factoring infiintata de Banca Transilvania, in parteneriat cu Intermarket Bank Viena, tinteste o cota de piata de 4 - 5% si afaceri de 35 milioane euro in 2006, respectiv o cota de piata de 10 - 15% si un volum de afaceri de 100 - 150 milioane euro in 2007, declara, in luna octombrie, directorul general al Companiei de Factoring, Valentin Chirca.

"Aceste previziuni se bazeaza pe o estimare de 700 milioane euro a volumului pietei romanesti de factoring in 2006. Consider ca, in 2007, piata romaneasca de factoring va atinge un volum de afaceri de un miliard de euro", a mai spus Valentin Chirca, la conferinta de presa prilejuita de lansarea Companiei de Factoring. "In trei - patru ani, piata romaneasca de factoring ar putea atinge o valoare a afacerilor de doua miliarde euro", a completat presedintele Intermarket Bank Viena, unul dintre cei doi actionari ai Companiei de Factoring, Theo Hibler.
Marile banci se lupta pentru facturile romanilor
Francezii de la BRD vor aproape jumatate din piata

BRD este un alt player cu cota insemnata din piata factoringului. Astfel, BRD a inregistrat un volum total al operatiunilor de factoring de 207 milioane euro, la 30 septembrie, nivel apropiat de cel realizat in intregul an 2005 (211 milioane euro), iar fata de aceeasi perioada a anului trecut operatiunile de factoring au inregistrat o crestere de 45 %.

Operatiunile de factoring de import au fost de 10 ori mai mari fata de septembrie 2005. Cresteri importante fata de perioada similara a anului 2005 au fost raportate de banca si la operatiunile de factoring intern (+ 60 %), acestea atingand 146 milioane euro, la sfarsitul lunii septembrie 2006.

BRD - Groupe Societe Generale apreciaza ca pana la sfarsitul anului 2006 banca va detine 42 % dintr-o piata estimata la aproximativ 710 milioane euro, procentaj echivalent cu un volum de operatiuni de factoring de 300 milioane euro.

Factoringul - avantaje

• reprezinta o solutie de finantare pentru termenele lungi de plata a facturilor;
• se creeaza un avantaj competitiv pentru companii, in special pentru IMM-uri.
• stimuleaza cresterea cifrei de afaceri sau, dupa caz, a realizarii de investitii;
• dezvolta flexibilitatea firmei de a-si asuma termene de plata variate;
• este posibila obtinerea de finantare intr-un termen foarte scurt;
• implica o imbunatatire a „cash-flow"-ului