Interesul marilor retaileri pentru piata din Romania a impulsionat in ultimul timp dezvoltarea de complexe comerciale moderne. Chiar daca Bucurestiul este in continuare centrul de captare a principalelor investitii, din prisma sectorului imobiliar, provincia a inceput sa cunoasca dezvoltari semnificative in domeniu, mai ales in Iasi, Timisoara, Cluj si Constanta. In Bucuresti, spatiile moderne de retail insumeaza, la ora actuala, 150.000 metri patrati, suprafata impartita intre Plaza Romania, Bucharest Mall, City Mall si Unirea Shopping Center.

Tendinta de crestere a sectorului imobiliar de retail va fi alimentata, in continuare, de investitiile de anvergura. Spatiile comerciale moderne din Bucuresti sunt orientate in zonele de est, centru si sud, iar specialistii se asteapta la proiecte semnificative in zona de nord a Capitalei, unde nu exista, in prezent, nici un centru de lux pentru shopping. Ca si in alte sectoare imobiliare, cererea depaseste cu mult oferta.

Recent, oficialii Bucharest Mall au anuntat inceperea unui proiect de extindere a spatiului actual care va aduce o constructie atasata cladirii existente. Noul imobil va avea patru niveluri (doua niveluri la subsol, parter si etajul 1), cu suprafata de 18.000 metri patrati, si va suplimenta cu 40% locurile de parcare ale complexului. Dupa extensie, suprafata Bucharest Mall va fi de 72.000 metri patrati. Oana Iliescu, Senior Consultant in cadrul Departamentului de Retail al DTZ Echinox, sustine ca proiectele planificate ce se vor derula in urmatorii trei ani vor aduce pe piata imobiliara de retail din Bucuresti peste 450.000 metri patrati, o cifra de trei ori mai mare decat cea actuala.

Specialistii DTZ spun ca viitoarele spatii comerciale de a treia generatie vor avea un design inovativ si se vor putea compara cu centre din tari precum Polonia, Ungaria si Cehia. In acest moment, in Bucuresti, media de spatiu comercial de lux pe cap de locuitor este de 0,07 metri patrati, o cifra considerabil mai mica decat in alte tari dezvoltate ale Uniunii Europene. Chiria pentru asemenea spatii comerciale de lux atinge, in medie, 30 euro/mp/luna, dar o data cu suplimentarea spatiilor se asteapta o scadere substantiala.

Profituri semnificative

Citeste si:

Piata spatiilor comerciale a inregistrat in primele noua luni ale anului doar trei tranzactii de vanzare-cumparare, cu o valoare de aproximativ 100 milioane de euro, potrivit datelor companiei de servicii imobiliare DTZ Echinox. In primul semestru al anului, complexul comercial City Mall a fost achizitionat de compania Victoria Holding si de catre doua persoane fizice britanice de la firma Jaguar Development pentru suma de 46 milioane euro. A doua tranzactie a fost realizata de compania britanica Equest Balkan Properties care a preluat Moldova Mall din Iasi printr-o tranzactie de 34,5 milioane euro. Ultima achizitie a fost realizata de Dawnay Day Carpathian, care s-a lansat pe piata romaneasca platind 19 milioane de euro pentru centrul MacroMall din Brasov.

Mall-urile se dezvolta

In provincie, majoritatea proiectelor pe piata spatiilor destinate mall-urilor vor fi predate pana in 2007. Anul acesta, s-a inceput dezvoltarea unor spatii in Alba-Iulia (10.000 mp) si Ramnicu-Valcea (15.000 mp).

Dupa finalizarea proiectelor aflate in derulare, Constanta se va afla pe locul doi, imediat dupa Bucuresti, cu o suprafata de 100.000 metri patrati spatii comerciale de lux, urmata de Brasov, cu 34.100 metri patrati. In Pitesti si Bacau suprafetele sunt de 20.000 metri patrati pentru fiecare.
Irlandezii de la Mivan vor lansa, in aceasta seara, conceptul Liberty Center, al treilea mall din Bucuresti, ce va fi situat in cartierul Rahova si va fi construit pe ultimul "circ al foamei" din Capitala. Complexul va avea o suprafata de 30.000 metri patrati si 700 locuri de parcare.

Euro Mediterranee Consulting a inceput dezvoltarea proiectului Baneasa Mall, care se anunta a fi cel mai important centru de acest fel, la nivel national. Mall-ul va avea 105.000 de metri patrati si va cuprinde aproape 200 de spatii comerciale, peste 3.000 de metri patrati destinati spatiilor pentru restaurante, precum si 4.000 de metri patrati pentru diferite activitati de petrecere a timpului liber.