Proprietarii unor mari anticariate din Capitala dezvaluie pentru "Cotidianul" cit de profitabil este sa intri in afacerile cu carti.

Daca inainte de 1989 amatorii de carte erau numerosi, dupa Revolutie situatia s-a schimbat si, in contextul economiei de piata, industria cartii a cunoscut mutari importante. Pe de o parte, anticariatele au suferit modificari, mediul concurential impunind reducerea masiva a anticariatelor de stat si aparitia celor particulare. "In Bucuresti, in 1990, erau 18 anticariate, iar in prezent au ramas trei-patru", spune Ioan Popovici, anticar proprietar la libraria-anticariat Sedal Cart.

Un alt aspect al acestei schimbari a fost acela al preturilor, al specializarii ofertei, precum si presiunea impusa de aparitia titlurilor noi. Pe de alta parte, avantajul a fost ca in acea perioada, potrivit specialistilor, exista un fond de carte suficient. "Fondul de carte de la noi este foarte mic, comparativ cu Franta, acolo existind, dupa cum se stie, o traditie in biblioteci", spune George Mutu, sef de librarie la Antic "Noi", Libraria Teatrului National. Prin urmare, cei care au inceput afacerea cu anticariatele inca de atunci au avut succes, mai ales ca cererea era una foarte mare. Care sint totusi in momentul de fata sansele pentru demararea unei astfel de afaceri?

Experienta si fond de carte

Inainte de a incepe un business cu un anticariat, mai mult decit in alte afaceri, experienta in domeniu reprezinta o necesitate. "Daca vrea sa cistige, experienta in domeniu este necesara. Spre exemplu, daca vine cineva cu o carte rara, iar anticarul, din lipsa de experienta, o subevalueaza, pierde", spune George Mutu. Experienta genereaza astfel priceperea, anticarul ajunge sa simta domeniul, iar acest aspect faciliteaza derularea businessului.

Lipsa de pricepere este, potrivit interlocutorilor nostri, cel mai dificil aspect al acestei afaceri. Boris Singer, directorul anticariatului si Editurii Sigma, este si mai categoric: "Iti trebuie cam sase ani sa ajungi sa cunosti multa lume si sa stii tirgurile de colectionari". De asemenea, potrivit lui Iustin Zegrea, proprietar la "Anticariatul nostru" (deschis in cadrul Librariei Diverta), exista sanse pentru un mic intreprinzator care doreste sa isi deschida un anticariat, insa conditia de reusita este, pe linga multa pasiune si experienta, o documentare consecventa.

Citeste si:

Specializarea pe profit

Lucretius Tudoroiu, director anticariat "I.C. Bratianu", sfatuieste pe cel care doreste sa isi deschida un anticariat ca asemenea oricarei alte afaceri sint sanse de cistig, dar si de pierdere. "Trebuie sa tina cont ca intra pe o piata tot mai specializata si ar trebui sa se gindeasca sa se profileze in acest fel", mai spune anticarul. Sint insa foarte multi anticari care nu acorda sanse micilor intreprinzatori, pe considerentul ca piata este deja saturata si, in plus, cititorii sint in scadere dramatica. "Sint putine sanse pentru un anticariat, pentru ca, in ultima perioada, cititorii s-au redus din ce in ce mai mult si, in afara de cartile de specialitate, care sint cele mai cerute, interesul este mic. In Bucuresti sint extrem de multe anticariate, pe cind in orasele mici nu sint anticari", spune Popovici.

Cine are vad, are succes

In general, cele mai profitabile anticariate sint plasate in zona centrala a orasului. Comertul de la periferie cuprinde doar micile tarabe. "In mediul rural nu exista anticariate care sa functioneze cit de cit bine", spune Boris Singer. Prin urmare, foarte important in acest business este locatia. Aceasta asigura vadul. Cei care vor sa intre pe piata pot sa patrunda, insa ideal ar fi ca acestia sa gaseasca o locatie cit mai centrala. In acest fel, succesul este asigurat prin vad. "Primaria ar trebui sa asigure astfel de spatii, pe care le-ar putea repartiza", sustine Singer referitor la lipsa spatiilor pentru carti.

In cazul in care nu se poate realiza acest lucru, lipsa locatiei poate fi suplinita prin experienta si prin cunostinte in domeniu. Pe linga acest punct de lucru, ca in orice alta afacere, intreprinzatorul isi poate infiinta un SRL. Inainte de deschidere insa, motorul afacerii il reprezinta fondul de carte initial, care este obligatoriu. Acest fond de carte trebuie sa fie cit mai mare. "Trebuie sa ai multe carti, cit mai multe, ca sa ai sanse sa vinzi cite 6-7 carti pe zi. Este nevoie de cel putin 1.000 de carti cit mai diverse, pentru inceput", spune Popovici.