Dupa aproape patru ani de crestere constanta a pietei electrocasnicelor, incep sa apara primele corectii. Generate, pe de-o parte, de cresterea gradului de dotare a gospodariilor cu produse electrocasnice si electronice de baza si, pe de alta parte, de reglementarea creditului de consum si a cresterii preturilor la utilitati. "Acesti factori i-au determinat pe romani sa aloce mai putini bani pentru achizitia bunurilor de folosinta indelungata", sustine Carmen Lazar, directorul de relatii publice al firmei Altex.

Potrivit es-timarilor companiei, piata va atinge 700 de milioane de euro in acest an. "Se vor inregistra scaderi de pana la 20% in zona produselor albe (frigidere si aragazuri, n.r.) si de 8-10 % pe segmentul produselor negre (televizoare si sisteme audio - n.r.)", spune reprezentanta firmei. Si Flanco admite ca, in prima parte a anului, vanzarile au inregistrat o usoara scadere. "Din luna august insa, acestea au avut un trend ascendent", sustine Violeta Sarbu Marketing Manager Flamingo International. Firma Domo ne-a comunicat, prin vocea Simonei Vlad, ca prefera sa nu faca publice datele despre vanzari si impactul schimbarilor legislative asupra acestui sector, asteptate de la inceputul anului viitor.

Trei jucatori romani domina piata

Piata romaneasca de electrocasnice este dinamica si matura, atat in privinta producatorilor, canalelor de distributie si serviciilor, cat si din punctul de vedere al evolutiei cerintelor consumatorilor, spun la unison ceilalti operatori ai pietei electronicelor si electrocasnicelor. Analistii sustin ca retelele nationale controleaza intre 50 si 60% din piata de retail a electrocasnicelor si sistemelor audio-video, jucatorii locali isi impart cel mult 20 de procente, iar lanturile internationale au o cota de 20-25%. In acest moment, Altex, Flanco si Domo isi impart mai mult de jumatate din piata. Altex a raportat, in primul semestru, o cifra de afaceri de circa 100 milioane euro si estimeaza ca va inregistra in 2006 afaceri de 275 milioane euro, acelasi nivel egal ca in 2005.

Reteaua retailerului include peste 120 de magazine Altex si Altex Megastore si 13 unitati de format mare, denumite Media Galaxy. Dupa cifra de afaceri, Domo este al doilea retailer ca marime din Romania specializat in electrocasnice, electronice, IT&C, cu o retea nationala de 105 magazine si peste 1.000 angajati. Pentru acest an, Domo estimeaza o crestere a cifrei de afaceri pana la 160 milioane euro si majorarea cotei de piata la 18%, de la 17% in 2005. Flamingo International estimeaza ca va inregistra anul viitor o cifra de afaceri de 180 milioane euro, in crestere cu 13%, in euro, fata de nivelul de 160 milioane euro anticipat pentru 2006. Potrivit informatiilor transmise presei, volumul afacerilor ar urma sa creasca in 2008 cu 22%, la 220 milioane euro. Oficialii Flamingo estimeaza ca majorarea puterii de cumparare va fi principalul motor de crestere al pietei de retail, marile orase fiind locurile unde se va resimti cel mai puternic aceasta tendinta. Pana in 2009, piata de retail ar urma sa creasca anual cu cate 15 procente.

Producatorii evalueaza efectele integrarii

Lider pe segmentul de electrocasnice autohton, producatorul Arctic Gaesti vizeaza anul acesta o cota de piata de 30,9%, cu 2% mai mult decat in 2005. "Ponderea cea mai mare apartine segmentului frigiderelor (45,2 % din piata). Apoi vin masinile de spalat (21%) si aparatele pentru gatit", se arata intr-un material redactat de reprezentantii producatorului de electrocasnice, la solicitarea SFin. Principalul motor al companiei este reprezentat insa de exporturi, in prima jumatate a anului volumul acestora crescand cu 66% fata de nivelul inregistrat anul trecut. In prezent, 65% din productia de la Gaesti este destinata exportului, iar compania vizeaza o crestere a acestui procent pana la 80% in anii urmatori. Europa ramane o piata importanta din punctul de vedere al exporturilor de aparate frigorifice. In opinia reprezentantilor grupului, momentul 1 ianuarie nu va produce distorsiuni pe aceasta piata. "Toti jucatorii importanti de electrocasnice se afla la ora actuala in Romania. Astfel, aderarea la Uniunea Europeana si, implicit, eliminarea taxelor la import/export nu vor aduce schimbari majore pe piata de electrocasnice. Aderarea ar putea avea o semnificatie pozitiva din perspectiva cooperarii cu intreprinderile mici si mijlocii pe care le vom putea subcontracta in vederea cresterii productivitatii", sunt de parere oficialii firmei.

Citeste si:

Compania care a rezultat din fuziunea Flanco-Flamingo inca analizeaza impactul noii legislatii asupra vanzarilor. "La ora actuala, lucram pe multe aspecte pentru a fi in deplina concordanta cu legislatia europeana. Punem un accent deosebit pe aspectele legale legate de importuri, TVA, taxe, alinierea accizelor, deseuri. Nu consideram ca vanzarile vor fi afectate de aceste aspecte. Mai mult decat atat, credem ca evolutia pozitiva a economiei va duce si la cresterea vanzarilor", afirma directorul de marketing al firmei Flamingo International.
Directorul general al companiei Selgros Cash & Carry, Alexandru Vlad, spune ca piata va reactiona de la 1 ianuarie. Oficialul Selgros a apreciat ca aderarea la Uniunea Europeana nu va aduce o ieftinire spectaculoasa la alimentele de baza, ci, dimpotriva, va exista chiar o crestere a preturilor la inceput, urmand ca piata sa se calmeze ulterior. "Se va inregistra, probabil, o crestere a preturilor la produsele alimentare de lux, in timp ce la electrocasnice si electronice se vor produce cele mai mari schimbari", a aratat Alexandru Vlad.

Consumatorul se reorienteaza: de la pret la calitate. Ce se va intampla insa anul viitor? Care sunt tendintele de consum si cum va reactiona piata? "Ca urmare a gradului inalt de inzestrare in randul consumatorilor romani, piata frigiderelor, ca si cea a aragazurilor au ajuns astazi la un nivel de saturatie. Demersul de achizitionare a acestor produse vine spre inlocuirea vechilor produse electrocasnice pe care romanii le detin, urmand, in medie, o ciclicitate de 12 ani. Astfel, estimam ca o crestere a pietei de electrocasnice va fi posibila in urmatorii ani pe segmente de nisa, cum ar fi masinile de spalat vase sau uscatoarele de rufe, sustin reprezentantii Arctic.

Evolutia vanzarilor din ultimii ani indica o segmentare a preferintelor consumatorilor si o reorientare dinspre pret spre calitate. Astfel, produsele calitative incep sa castige teren in detrimentul celor mai putin performante din punct de vedere tehnologic. Daca la nivelul anului 2004 masinile de spalat cu pana la 1.000 rpm reprezentau 60% din totalul de vanzari, in prezent procentajul a ajuns la 75% si, in cazul masinilor cu peste 1.000 rpm, la 88%. Aceeasi tendinta se inregistreaza si la nivelul frigiderelor si aragazurilor, sustin oficialii companiei Arctic.

Daca anul 2006 va insemna o piata mai mica decat 2005, anul 2007 va aduce o usoara crestere, au precizat, pentru SFin, reprezentantii companiei Altex. "Insa o crestere semnificativa vom vedea abia incepand din 2008-2009. Romania va atinge nivelul si ritmul unei piete europene de retail in 2010", afirma Carmen Lazar, directorul de relatii publice al firmei Altex. "Va continua si tendinta de reorientare a consumatorului spre produse medium-high ca performante si pret. De asemenea, vor creste in continuare vanzarile la produsele incastrabile, in defavoarea produselor free standing - cum ar fi aragazuri ca produs free standing inlocuite de cuptoare si plite incorporabile - si spre produse de nisa: uscatoare de rufe, masini de spalat incastrabile, frigidere Side By Side, aparate de ingrijire personala si ingrijire a copilului", sustine Carmen Lazar.

Reprezentantii firmei Flamingo spun ca vanzarea unor produse va scadea in continuare intrucat, pe anumite categorii, piata va fi saturata. Alte produse electronice - microsisteme, portabile, camere video, televizoare cu tuburi catodice - nu vor mai fi cerute de clienti pentru ca pe piata deja exista produse care le inglobeaza functiile, dar sunt realizate pe un suport modern. Si sistemele de finantare a consumului pe piata electrocasnicelor va suferi modificari. "In ceea ce priveste produsele clasice in rate, vom asista la o scadere a acestora si la o crestere a vanzarilor pe baza cardurilor de credit", afirma Violeta Sarbu, Marketing Manager Flamingo International.

Tinand cont de faptul ca piata romaneasca de electrocasnice a ajuns la maturitate, atat in privinta producatorilor, cat si a canalelor de distributie si serviciilor, nu vom asista la evolutii spectaculoase in anul 2007. Din punctul de vedere al consumatorilor, preferintele in materie de electrocasnice vor fi mult mai bine definite, iar piata se va stabiliza, in sensul segmentarii foarte clare a preferintelor.