Din 1989, de cind Policolor a cumparat producatorul bulgar Orgachim, se poate spune ca numarul de "multinationale" romanesti este in crestere, iar statele vizate sint in primul rind cele care au granite directe cu tara noastra. Bulgaria, Ungaria, Serbia si Muntenegru, Ucraina si chiar Republica Moldova beneficiaza anual de pe urma investitiilor companiilor romanesti. Impactul se resimte direct si asupra pietei fortei de munca.

Din calculele noastre, luind in considerare numarul de angajati ai marilor companii autohtone care si-au dezvoltat afaceri in tarile vecine, adica Petrom, Rompetrol, Orgachim, Domo, grupul Mobexpert si Romstal, reiese ca firmele romanesti dau de mincare la peste 1.600 de cetateni ai statelor vecine. Mentionam ca aceasta cifra nu inglobeaza si angajatii grupului Flamingo din afara tarii, intrucit compania a refuzat sa ne furnizeze aceste informatii. Potrivit site-ului companiei, Flamingo detine magazine in Bulgaria, Ungaria, Moldova si in fosta Iugoslavie.

Sudul, destinatia preferata

Fie ca vorbim de statiile Rompetrol, fie de cele Petrom sau OMV (cumparate recent de Petrom), in toate statele vecine se vinde benzina romaneasca. Bulgaria este insa de departe tara vecina unde au investit cei mai multi actori din piata romaneasca. Aceasta mai ales ca in ultimii ani si retailerii au inceput sa-si deschida magazine in aceasta zona. Este vorba de Domo, Mobexpert si Flamingo, toate desfasurindu-si activitatea si in aceasta tara. De asemenea, piata bulgara este vizata si de Romstal, care urma sa isi deschida reprezentante si in aceasta tara anul acesta. Managementul companiei a aminat lansarea pina cel mai probabil in 2009.

Romania, asemenea vecinilor

Cum se vad insa aceste tari din perspectiva investitorului roman? "Pentru companiile autohtone aceste piete nu sint total necunoscute. Consumatorii bulgari, spre exemplu, nu sint cu mult diferiti de cei din Romania. De asemenea, din punctul de vedere al consumului si al nivelului economic, tarile din jur sint asemanatoare ca dezvoltare cu Romania", este de parere analistul economic Matei Paun. Potrivit acestuia, unul din motivele care determina companiile autohtone sa isi dezvolte afacerile si in afara tarii se refera si la faptul ca piata romaneasca incepe sa se plafoneze din punctul de vedere al cresterii.

In functie de specificul sau, fiecare companie vede insa tarile vecine cu ochi diferiti.

Citeste si:

Perspectiva petrolului

Pentru Petrom, Moldova si Ucraina sint tari in care parcul auto este in schimbare si implicit nevoia de benzina de calitate este in crestere, in vreme ce Bulgaria, ca viitoare membra a Uniunii Europene, devine o piata din ce in ce mai exigenta. "Avind in vedere ca Romania si Bulgaria vor adera la 1 ianuarie 2007 la Uniunea Europeana, este evident ca aceste doua tari vor avea o piata de desfacere mai exigenta decit cea din Moldova. Vor avea de respectat alte standarde, si aici nu este vorba doar de calitatea produselor, ci si de legislatia europeana. In ceea ce priveste Moldova, aceasta piata are un potential mare de consum", ne-au declarat reprezentantii Rompetrol.

Faptul ca pietele externe reprezinta o mina de aur pentru companiile petroliere din Romania este confirmat si de Petrom. Potrivit oficialilor companiei, benzinariile din tarile invecinate au vinzari medii pe statie aproape duble fata de cele din tara noastra. Comparativ, o benzinarie externa vinde in medie 4 milioane de litri anual, fata de o medie anuala de doua milioane cit se cumpara dintr-o benzinarie din Romania.

Retailerii se refugiaza afara

Pietele externe si in special cea bulgareasca se pare ca au prins bine la retailerii romani. Atit Domo, cit si Flamingo, Romstal sau Mobexpert Office si-au deschis mai multe magazine in aceasta tara, fie datorita proximitatii si a similaritatilor, fie pe seama evolutiei acestui sector la noi in tara. "Am ales Bulgaria si Serbia luind in considerare proximitatea geografica si potentialul pe care l-am sesizat pe aceste piete. Piata din Bulgaria este la acelasi nivel cu cea romaneasca. Gusturile sint apropiate, iar veniturile sint si ele similare. Piata sirba nu este inca la acelasi nivel din punctul de vedere al climatului, dar simplul fapt ca am considerat oportuna o asemenea investitie arata ca sintem optimisti in privinta dezvoltarii acesteia intr-o directie asemanatoare Bulgariei si Romaniei", ne-au declarat oficialii Mobexpert.

Domo a avut insa ca principal motiv dorinta ca, pe termen lung, sa-si echilibreze veniturile in conditiile in care piata autohtona a produselor de electrice si electrocasnice este in stagnare. "Pe piata bulgareasca ne confruntam cu doi jucatori locali, foarte puternici, si in general vorbim de un nivel mai scazut de costuri si preturi ca in Romania. De asemenea, consumatorul bulgar este foarte asemanator cu cel roman, poate mai putin exigent in orasele din provincie. In general, am constatat o diferenta mai mare intre capitala si provincie ca in Romania din punctul de vedere al puterii de cumparare. Creditul de consum este in plina expansiune, ceva asemanator cu Romania anilor 2003-2004", ne-a declarat Lorand Szarvadi, CEO Domo Retail. In ceea ce ii priveste pe angajatii bulgari, Szarvadi considera ca acestia sint "poate mai putin calificati (cunostinte de produse, tehnici de vinzare) decit cei din Romania, dar sint mult mai fideli companiei. Aproape ca nu exista fluctuatie de personal", explica CEO Domo.