Pierderile pe care avicultura romaneasca le-a inregistrat in acest an din cauza gripei aviare nu vor mai fi recuperate niciodata, considera reprezentantii patronatului din ramura. "Nu vom reusi sa recuperam aceste pierderi. Singurul lucru pe care am reusit sa-l facem a fost sa le stopam, dar oricum este clar ca veniturile din sector vor fi mult mai mici in acest an", ne-a declarat Ilie Van, presedintele Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR). "Nu vom recupera decit o parte din aceste pierderi. Din calculele noastre rezulta ca pina la sfirsitul anului vom reusi sa recuperam cel mult 50% din cuantumul pierderilor", ne-a declarat Iordache Nedelcu, director general la Avicola Brasov.

Producatorii au avut de suferit atit din cauza interzicerii exporturilor de carne de pasare pe piata UE, cit si din pricina diminuarii cererii pe piata interna cu efecte directe in scaderea preturilor. "Preturile au scazut foarte mult chiar daca aceasta nu s-a resimtit prea mult la produsele din raft. Stoparea exporturilor pe care le realizam de peste 35 de ani pe piata comunitara ne-a adus cele mai mari pierderi", a declarat Gheorghe Antochi, presedintele Agricola International Bacau.

Conform estimarilor UCPR, gripa aviara a adus pierderi unitatilor din asociatie, de peste 120 milioane de euro in perioada octombrie 2005-iulie 2006.

CRESC BUGETELE PENTRU PROMOVARE

In afara pierderilor directe traduse prin reducerea vinzarilor, societatile avicole sint nevoite acum sa cheltuiasca sume importante pentru promovare. Este vorba de sume de ordinul a milioane de euro pe care societatile avicole le aloca campaniilor publicitare destinate recistigarii increderii consumatorilor.

Producatorii sustin ca alocarea de la an la an a unor sume tot mai mari pentru promovare nu este numai o consecinta a gripei aviare, ci reprezinta o tendinta ce se va accentua pe piata odata cu intensificarea competitiei. "Inca de anul trecut, Agricola International a inceput o campanie de promovare pentru informarea consumatorilor asupra calitatii incontestabil superioara a produselor noastre in comparatie cu cele aduse din import. Am vrut sa fie un raspuns la exporturile agresive, de calitate slaba, realizate de tari, precum SUA si Brazilia pe piata romaneasca", a precizat Gheorghe Antochi.

Anul acesta Agricola International a investit intr-o campanie pentru produsele biosecurizate si are in derulare o campanie, ce se va intinde pe o perioada de doi ani, pentru lansarea brandului Sav’Or, pentru produsele pregatite. "Aceste doua campanii de promovare inseamna investitii de aproape 2 milioane euro. Anul trecut, de exemplu, programul de comunicare derulat nu a depasit 400.000 de euro", a declarat presedintele Agricola International. O campanie de promovare pentru consumul de carne gatita a fost lansata recent si de UCPR, bugetul alocat fiind de 500.000 de euro.

AVICULTORII CONTRAZIC MINISTERUL

Momentul de recesiune pe care gripa aviara l-a generat sectorului avicol romanesc a determinat autoritatile sa vina cu masuri de sustinere menite sa atenueze socul. Astfel, in luna iunie Guvernul a decis sa dubleze subventiile acordate producatorilor de carne de pui de la 1,4 lei/kg la 2,8 lei/kg. Cu toate ca masura a condus la diminuarea efectelor cauzate de gripa aviara, societatile din sector sustin ca au inca nevoie de o subventie consolidata, cel putin pina la finele acestui an pentru a fi siguri ca nu le vor fi afectate programele de dezvoltare.

Acordarea subventiei duble a fost decisa initial pina in luna septembrie. Desi masura este inca in vigoare, autoritatile intentioneaza sa renunte la acest nivel de subventionare a productiei de carne de pasare in cit mai scurt timp, sustinind ca sectorul a reusit sa depaseasca momentul de criza. Ministrul agriculturii, Gheorghe Flutur, a anuntat ca actul normativ privind revenirea la subventia de 1,4 lei/kg la carnea de pasare a fost inaintat Guvernului, iar subventia majorata se va acorda pina se va aproba respectivul act. "Cind am decis majorarea subventiei pentru carnea de pasare am anuntat ca acest sprijin se va acorda atita timp cit este nevoie", a declarat Flutur.

De partea cealalta, societatile avicole sustin ca este nevoie ca subventia majorata sa fie mentinuta pina sfirsitul anului. "La ora actuala pretul de vinzare a carnii de pasare la poarta fabricii este mai mic decit cel din luna octombrie 2005. Ceea ce inseamna ca sectorul nu a revenit la nivelul preturilor initiale, in timp ce producatorii au programe mari de investitii pe care trebuie sa le finanteze.

Citeste si:

In cea mai mare parte este vorba de proiecte finantate prin programele SAPARD si Fermierul", a afirmat Ilie Van. "Subventiile majorate au acoperit cam 15% din pierderile suferite de societate. Statul ar trebui sa sustina acest sector si sa acorde subventii majorate cel putin pina la sfirsitul anului. Avicultura are nevoie de dotari pentru a recupera decalajul fata de Uniunea Europeana", a explicat si directorul general de la Avicola Brasov.

PRODUCTIA AUTOHTONA TREBUIE PROTEJATA

Politica de subventii pe care Statul o va aplica pentru protejarea productiei autohtone de carne de pui si oua va avea un rol major in evolutia sectorului, in contextul integrarii in piata europeana, considera reprezentantii patronatului. "De anul viitor, subventiile se vor acorda in conformitate cu legislatia comunitara. Sper ca Ministerul Agriculturii sa inteleaga totusi ca, avind o perioada de tranzitie de trei ani, acest sector poate beneficia de subventii care sa-l sprijine in finantarea procesului de modernizare a fermelor si abatoarelor cu efecte in cresterea calitatii produselor si a sigurantei alimentare", apreciaza Ilie Van.

Aceasta cu atit mai mult cu cit de anul viitor disparitia barierelor vamale va facilita intrarea masiva pe piata romanesca a produselor avicole din celelalte tari ale UE si in special din tarile vecine. In acelasi timp insa, spun reprezentantii patronatului, vor intra pe piata si produse din tarile europene puternic dezvoltate, precum Franta, Olanda, Marea Britanie. Competitia va fi deci mult mai strinsa, iar producatorii autohtoni sint constienti ca singurele elemente ce le pot asigura piata de desfacere sint standardele de calitate ale produselor si preturile de vinzare accesibile.

Programul de investitii pe care UCPR l-a anuntat pentru perioada 2006-2007 se ridica la 170 milioane de euro, mai mult de jumatate din suma, circa 90 milioane euro, urmind a fi folosita pentru modernizarea abatoarelor si fabricilor de procesare, in timp ce restul de 80 milioane de euro vor fi destinati modernizarii fermelor de pasari.

PRETURILE VOR CRESTE DE ANUL VIITOR

Cu toate ca prognozele indica o crestere a volumului importurilor de pe piata UE, in asamblul nu va exista o majorare substantiala a cantitatilor ce vor intra pe piata deoarece este asteptata o reducere importurile de carne de pasare din SUA si Brazilia. Trebuie spus ca anul trecut importurile de carne de pasare au reprezentat 42% din piata interna de consum, iar peste 80% din acestea au provenit din SUA si Brazilia.

"Practic, va exista o schimbare a ponderii tarilor ce vor exporta pe piata romaneasca. Estimam, de asemenea, ca vor intra de pe piata comunitara produse cu valoare adaugata mai mica, cum ar fi pulpele de pui care se consuma bine in Romania. In acelasi timp, pe piata UE vom exporta produse cu un grad mai ridicat de valorificare care au cautare", a explicat reprezentantul UCPR. Directorul general de la Avicola Brasov apreciaza ca de pe piata europeana vor intra produse de o calitate mai slaba la preturi mai mici decit cele ale produselor autohtone.
Integrarea in piata comunitara va aduce schimbari inclusiv sub aspectul preturilor. Patronatul din sector estimeaza ca preturile la carnea de pasare si oua se vor majora, dar intr-o proportie mai mica decit cresterile de 30-50% ce se prevad pentru produsele alimentare.

Creste productia de carne de pasare

In primele opt luni ale acestui an, productia a inregistrat o usoara crestere la cele doua produse principale destinate pietei, carnea de pasare si ouale. Astfel, in primele opt luni ale anului 2006 productia de carne de pasare in viu a crescut cu 7,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut, de la 140,9 mii tone la 151,5 mii tone. De asemenea, productia de oua a inregistrat o crestere de 0,7% fata de aceeasi perioada din 2005, de la 716,1 milioane oua de consum la 721,2 milioane oua.

Sectorul avicol este o componenta importanta a economiei romanesti, asigurind peste 30.000 de locuri de munca in activitatile avicole directe si alte 100.000 de locuri de munca in activitatile conexe. Cifra de afaceri cumulata a unitatilor ce fac parte din UCPR a fost, in 2005, de aproximativ 700 milioane de euro.