Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana naste noi intrebari celor care se gandesc sa porneasca o noua afacere. Care sunt domeniile unde firmele romanesti pot avea succes de piata si din ce surse pot lua ele banii necesari demararii activitatii?

Intreprinderele mici si mijlocii reprezinta deja majoritatea absoluta in numarul total de firme romanesti. Ele genereaza si peste jumatate din locurile de munca la nivel national. si totusi, aproximativ 75% din IMM-urile autohtone isi asigura dezvoltarea prin autofinantare, modalitate ale carei limitari sunt evidente.

In aceste conditii, Aureliu Ilin, director Analiza Credite in cadrul BRD, spune ca "activitatea de creditare este cheia cresterii intreprinderilor autohtone". Concomitent, el identifica si principalele oportunitati pentru firmele romanesti pe piata Uniunii. Industria chimica, industria masinilor electrice si a echipamentelor, dar si domeniul editorial, al industriei alimentare si al constructiilor civile si industriale sunt tot atatea sectoare in care firmele romanesti ar putea performa. Mai ales in conditiile in care, odata cu aderarea, vin si fondurile structurale. Teoretic, IMM-urile romanesti vor mai avea loc si in domeniile care presupun inovatii, insa aici cercetarea institutionalizata este esentiala si scumpa deopotriva. Concurenta acerba de pe piata unica, spune Ilin, ii va determina pe micii investitori sa se asocieze si sa se gandeasca la produse prin care sa se individualizeze puternic in raport cu ceilalti actori de pe piata.