Peisajul ofertelor aeriene care vor fi la dispozitia romanilor dupa aderarea Romaniei la UE se va aglomera. Mai multe companii aeriene au trimis notificari Ministerului Transporturilor, prin care si-au manifestat intentia sa ofere, dupa 1 ianuarie, zboruri intre Bucuresti si diferite capitale europene. „Am avut discutii cu mai multe companii, inclusiv cu Ryan Air, My Air, Wizz Air, Sky Europe, companii care vor intentiona sa opereze (dupa aderare - n.red.), spune Bogdan Donciu, director pentru aviatie civila in Ministerul Transporturilor.

Companiilor low-cost le va fi mai usor, decit in prezent, sa ofere zboruri spre si dinspre Romania. Acestea sint posibile, deocamdata, doar pe baza acordurilor bilaterale semnate de tara noastra cu statul in care este inregistrata compania respectiva. „Acum trebuie sa indeplineasca o formalitate, sa faca parte dintr-un acord bilateral si trebuie sa fie desemnata de statul respectiv ca sa poata zbura in cadrul acordului", explica schimbarile asteptate Bogdan Donciu. Intrarea noilor companii pe piata romaneasca va creste traficul domestic, cu aterizari in Romania, cu 20-30%. Majoritatea intrarilor in spatiul aerian romanesc, respectiv 90% din total, au ca scop survolarea Romaniei spre destinatii din alte tari.

Tarom, mai vulnerabila decit CFR Marfa

Deschiderea spatiului aerian va obliga Tarom la noi strategii. Transportul aerian va fi mult mai vulnerabil decit cel feroviar in fata concurentei externe dupa aderare, a apreciat, intr-o declaratie facuta MEDIAFAX, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. Acesta crede ca Tarom este intr-o pozitie mai delicata decit alte societati, spre exemplu CFR Marfa. „Situatia Tarom nu este la fel de buna pentru ca avioanele firmelor straine vor ateriza imediat in Romania", a afirmat Berceanu.

Citeste si:

Unul dintre pasii care ar putea consolida pozitia Tarom il reprezinta intrarea acesteia intr-o alianta aeriana. Desi conducerea companiei a afirmat inca de acum trei ani ca urmareste intrarea in SkyTeam, Tarom nu a semnat inca acordul de asociere, iar conducerea Ministerului Transporturilor da posibila chiar o alianta a Tarom cu gruparea concurenta, respectiv Star Alliance.

Fiecare dintre aceste doua aliante are avantajele ei, serviciile in care este superioara. Alegerea va fi facuta de Tarom si nu de Ministerul Transporturilor, spune directorul general. Odata devenit membru-asociat, Tarom va trebui sa urmeze pasii impusi de aceasta, printre care un audit, verificarea compatibilitatii softurilor, negocierile propriu-zise, detaliate (n.red. - referitoare la zboruri oferite). Nu se poate rezista singur deoarece „lumea aviatiei devine din ce in ce mai dura", adauga acesta.

Spre exemplu, intrarea in SkyTeam (Aeromexico, Air France, KLM, Alitalia, Continental Airlines, CSA Czech Airlines, Delta Air Lines, Korean Air si Northwest Airlines) va mari la 900 numarul destinatiilor oferite de Tarom. Nici oportunitatile oferite de posibilul parteneriat cu Star Alliance (cea mai mare alianta aeriana, incluzind Lufthansa si United Airlines) nu sint de ignorat.