Pornind de la doua premise esentiale - potentialul imens de recreere oferit de taramurile carpato-danubiano-pontice si respectiv slaba dezvoltare a infrastructurii si capacitatilor de cazare si masa -, operatorii externi au avut de facut o optiune grea. Pe de o parte, puteau sa trimita in Romania clientii, zugravind ofertele intr-un roz mult prea strident. Asta ii putea costa prestigiu, dar si multi bani. Pe de alta parte, ei puteau sa scoata tara nostra de pe harta destinatiilor, insa si in acest mod ar fi putut pierde venituri potentiale.

In fata acestei alegeri grele, managerii iscusiti au gasit o solutie benefica pentru toate partile implicate. Ei au decis sa investeasca in capacitati de cazare pe teritoriul Romaniei sau sa stimuleze unele deja existente sa acceada la standardele de calitate cerute de occidentali.

Astfel, putem constata faptul ca, de cativa ani, Romania a inceput sa atraga investitori si pe sectorul hotelier. Astfel de plasamente pe termen lung se afla pe o panta ascendenta si devine din ce in ce mai evident interesul manifestat de lanturile internationale. Mai mult, in urmatorii cinci ani, mari nume din domeniul hotelier, precum Four Seasons, Sheraton ori Radisson, sunt considerate ca intrari iminente pe piata din Romania, dupa cum apreciaza Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT).

Daca pana anul acesta, singurul brand international prezent pe piata locala era Intercontinentalul, lucrurile incep sa miste, iar din iulie, Accor este primul lant hotelier care face o investitie directa in domeniu, prin intermediul brandului Novotel. Totodata, Accor a fost primul lant care a intrat in Romania imediat dupa 89, prin asigurarea managementului Hotelului Sofitel.

Grupul hotelier francez Accor intentioneaza sa deschida noi unitati de cazare, care sa opereze sub marca proprie, in provincie, in orase precum Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, Brasov si Sibiu. Tot Accor detine deja un contract de management pentru Ibis Constanta, aflat in proprietatea companiei indigene Continental Hotels.

Inca 58 de proiecte pe 2006

Citeste si:

Conform analizelor facute de Peacock Hotels, anul 2006 ar trebui sa aduca, la nivel national, cel putin 58 de proiecte initiate sau in curs de initiere, care mai de care cu caracter inedit sau de spectaculozitate.

Daca Accor mizeaza pe hoteluri de doua sau trei stele, trendul pietei este reprezentat de investitiile in unitati de patru stele, in acord cu exigentele in crestere ale pietei. Conform Peacock Hotels, anul 2006 va aduce Capitalei aproximativ 1.600 de camere, din care 44% de cinci stele, 25% de patru stele, 8% de trei stele, 10% aparthotel si 13% de doua stele. Specialistii apreciaza, de asemenea, ca in urmatorii trei ani ar putea fi pusa si problema necesitatii unor proprietati de cinci stele in centrele urbane mari, cu puternici indici de crestere economica, asa cum sunt, intr-o anumita ordine a prioritatilor, Iasi, Timisoara, Constanta, Cluj, Arad, Sibiu si, in perspectiva unui termen de cinci ani, s-ar putea adauga Oradea si Pitesti.

Miza mare, Capitala

Lider in randul oraselor pe a caror piata sunt prezente cele mai multe si mai celebre nume de hoteluri, Bucurestiul gazduieste, cu o singura exceptie, branduri internationale doar prin intermediul managementului sau al francizei, cum sunt Hilton (fost Athenee Palace) sau Howard Johnson (fost Dorobanti).

Gradul mediu de ocupare in Bucuresti de 60-70%, cel mai mare din Europa, a atras atentia hotelierilor, care vor sa investeasca in continuare pe acest segment. Castigurile potentiale nu sunt deloc de lepadat. Si ele vor creste pe masura ce Romania va deveni si un pol european care sa gazduiasca evenimente internationale, poate nu de anvergura Sommetului Francofoniei, dar, cat mai multe. Cu asemenea ocazii, nu numai pentru ca gradul de ocupare creste spectaculos pentru unitatile care respecta standardele internationale de confort, ci si prin faptul ca multi operatori practica tarife mai ridicate (conform legii economice - cererea mare aduce scumpirea).