Google, liderul mondial al cautarilor pe Internet, a anuntat ca a achizitionat YouTube, un site care permite utilizatorilor sa incarce si sa vizioneze videoclipuri de orice fel, fara a percepe nicio taxa in schimb. Valoarea tranzactiei poate fi considerata ca fiind una din cele mai mari din idustrie: 1,65 miliarde de dolari, care vor fi platiti de Google prin pachete de actiuni.

YouTube a fost fondat in urma cu doar 19 luni de catre doi tineri, Chad Hurley, in varsta de 29 de ani acum si Steve Chen, in varsta de 27 de ani. YouTube a evoluat de la un mic site pe internet, initiativa pornita intr-un garaj, pana la a publica in prezent pana la o suta de milioane de videoclipuri zilnic, numarul celor care intra zilnic pe site majorandu-se de aproximativ 30 de ori in ultimul an.

YouTube a devenit astfel una din cele mai ravnite tinte de preluare din www, dupa ce reteaua sociala online MySpace a fost achizitionata anul trecut de NewsCorp pentru 580 de milioane de dolari. Suma platita pe YouTube este considerabil mai mare, reprezentand cea mai mare achizitie a Google realizata vreodata.

De ce YouTube?

Valoarea tranzactiei ar putea fi comparata cu o plimbare in mall, avand in vedere valoarea de piata a Google de peste130 de miliarde de dolari. Cu toate acestea ramane o intrebare pe care toti analistii si-o pun: care sunt atuurile YouTube care au dus la o valoare a tranzactiei atat de ridicata?

Poate cea mai evidenta explicatie este data de potentialul enorm pe care YouTube il are in privinta publicitatii online. Fondatorii site-ului au fost destul de retincenti pana in acest moment in a plasa publicitate pe paginile YouTube, afacerea avand un profit net neglijabil. Acest lucru se va schimba, Chad Hurley afirmand ieri ca este dispus sa accepte plasarea publicitatii pe milioanele de pagini vizualizate zilnic. Potrivit contractului incheiat, YouTube va ramane o companie independeta, actuala conducere pastrandu-si functiile.

Citeste si:

O alta explicatie pentru valoare si rapiditatea desfasurarii negocierilor este data de faptul ca Google nu era singurul 'rechin' interesat de YouTube. Oficialii YouTube au primit chiar in timpul negocierilor cu Google o oferta de incepere a unor discutii din partea concernului media NewsCorp, aceasta fiind refuzata pe loc, scrie presa internationala. Viacom s-a aratat de asemenea interesata de YouTube dupa ce a pierdut cursa pentru achizitionarea MySpace, Yahoo fiind un alt nume pomenit printre potentialii cumparatori ai YouTube.

Analistii considera ca valoarea de 1,65 miliarde de dolari ar putea fi data si de ceea ce televiuziunea online ar putea reprezenta in viitor. YouTube beneficiaza deja de un trafic semnificativ, avand si un brand asociat cu formatele video online.

"Echipa YouTube a cladit o platforma media puternica si incitanta care este complementara scopului Google de a organiza si a face accesibile toate informatiile din lume", a declarat, imediat dupa anuntul tranzactiei, Eric Schmidt, directorul executiv al Google. Acesta a adaugat ca cele doua companii vor deveni parteneri, oferind servicii media de divertisment utilizatorilor, furnizorilor de continut si advertiserilor.

Probleme pentru Google

Achizitia Google este considerata totusi ca fiind una riscanta, YouTube avand probleme in ceea ce priveste drepturile de autor. Unele din videoclipurile incarcate pe site sunt proprietate a unor persoane fizice sau juridice, existand posibilitatea ca YouTube si implicit Google sa fie actionate in judecata.

YouTube a anuntat luni ca a semnat intelegeri pentru difuzarea in flux a unor videoclipuri, cu importante case de productie, printre care Universal Music Group si Sony BMG Music Entertainment, compania precizand ca va folosi si o noua tehnologie pentru a identifica materialele care se supun legii de drepturi de autor.