Volumul inca scazut al tranzactiilor online prin carduri bancare in magazinele virtuale autohtone este cauzat de reticenta romanilor de a folosi aceste servicii, in principal pentru ca Internetul este in mod eronat privit la noi ca o puternica sursa de frauda, a declarat ieri Radu Georgescu, presedintele grupului Gecad.

"Piata de comert electronic din Romania este inca la inceput, ceea ce ne-a determinat sa adoptam o strategie de crestere accelerata si de educare a publicului. Exista o falsa problema a neincrederii utilizatorilor de Internet in serviciile de plati online, tendinta pe care incercam sa o corectam in primul rand prin impulsionarea comerciantilor de a folosi mai des solutiile de plata online", a mai precizat Georgescu.

Pe de alta parte, nu este de ignorat faptul ca valoarea achizitiilor online de la noi este modica in comparatie cu sumele care se ruleaza in Europa Occidentala si in Statele Unite. Natural, pe o piata mica, nici numarul incercarilor de frauda pe Internet nu este foarte mare. Potrivit statisticilor procesatorului RomCard, media unei tranzactii pe Internet cu un card emis in moneda locala este de peste 200 RON, in vreme ce, pe cardurile emise in strainatate, in functie de valuta in care au fost emise, se inregistreaza 160 de dolari si 125 de euro.

Prea putine plati online

Astfel, potrivit directorului executiv al companiei Gecad, Carmen Sebe, mai putin de 1% din tranzactiile derulate pe Internet sunt suspecte de frauda, si datorita faptului ca multi dintre comerciantii de la noi aleg sa se protejeze folosind sistemul 3D Secure - cel mai inalt standard in materie de securizare a tranzactiilor pe Internet.

Mai mult, cele mai noi cifre furnizate de FBI referitor la criminalitatea pe Internet indica o valoare in scadere pentru numarul de fraude electronice comise din Romania in 2005 - 0,7% din totalul acestora. Cifrele referitoare la volumul tranzactiilor arata insa o puternica reticenta a internautilor fata de sistemele de plata online. Astfel, in timp ce in Statele Unite volumul tranzactiilor in magazinele virtuale a atins in 2005 valoarea de 90 de miliarde de dolari, cele 400 de magazine online active la noi au derulat in aceeasi perioada doar 8 mil. de euro din tranzactii pe card, potrivit datelor furnizate de RomCard, principalul procesator de tranzactii cu carduri de la noi.

Mai mult, avand in vedere ca totalul tranzactiilor initiate anul trecut pe Internetul romanesc a ajuns la circa 80 de milioane de euro si ca plata prin card este singura cu adevarat online, cifrele sunt modice. Aceasta si pentru ca, deocamdata, doar 150-200 de magazine virtuale ofera aceasta optiune, restul optand pentru solutii de plata offline, care nu implica Internetul, asa cum sunt plata la livrare, prin ordin de plata sau chiar prin SMS.

Presedintele grupului Gecad este insa optimist si estimeaza ca piata va creste sustinut in urmatorii ani, cu un volum al tranzactiilor online prin carduri bancare ce se va ridica in acest an la circa 10 milioane de euro, cu peste 800 de comercianti si 7 milioane de internauti, cu 2 milioane de persoane peste nivelul din 2005.

Citeste si:

ePayment are 70% din piata

Integratorul de solutii pentru comert electronic ePayment, parte a grupului Gecad, a incheiat ieri un acord de parteneriat strategic cu banca BRD - Groupe Société Générale, iar cei doi partaneri au lansat un serviciu comun de plati electronice, destinat companiilor romanesti care vor sa inceapa activitati de comert online sau desfasoara deja astfel de operatiuni. Serviciul de e-payment este un intermediar intre magazinele virtuale si banci, cu costuri pentru firme ce includ o taxa de instalare de circa 200 de euro, un abonament lunar de cateva zeci de euro, precum si comisioane reprezentand cam 4,5% din valoarea bunurilor sau serviciilor vandute.

Urmand modelul verificat de giganti precum Amazon sau eBay, au aparut si in Romania magazine online, insa fara ca afacerile pe Internet sa produca si la noi vreun miliardar in euro. Cel mai apreciat magazin online autohton este eMag, pentru care implementarea solutiilor de plata se face tot prin solutia e-payment de la Gecad. Magazine online precum Altex.ro, operatorii de telefonie mobila Zapp sau Orange, vanzatorii de echipamente IT&C Caro, Twister, PCFun.ro, cel mai mare portal privat din Romania, ROL.ro, libraria online Humanitas, site-ul de locuri de munca eJobs.ro sunt, de asemenea, clienti ai Gecad.

Infractorii romani, asi in licitatii fictive

Romanii se situeaza la "inaltime" cand vine vorba despre fraudele comise prin Internet ale caror victime sigure sunt cetatenii straini. O caracteristica foarte importanta a evolutiei criminalitatii informatice din tara noastra este aceea a reorientarii grupurilor criminale si urmaririi obtinerii unui produs financiar substantial", preciza comisarul Virgil Spiridon din cadrul IGPR. Caracterul transfrontalier al infractiunilor face ca instrumentarea cazurilor sa fie mult mai dificila, intrucat pentru probarea faptelor este nevoie de obtinerea unor informatii de la autoritatile competente din mai multe state.

Cererile de asistenta juridica internationala sunt costisitoare, iar procedura este lenta. In cazul licitatiilor fictive prin Internet, 90% dintre persoanele pagubite sunt cetateni straini. 60% din totatul celor 526 de infractiuni informatice inregistrate in acest an sunt ilegalitati comise prin Internet.

Pentru a fi siguri ca au profit, infractorii vand electronic aproape orice. De la masini ultimul tip pana la biletele la meciurile de baschet sau de baseball. Una dintre metodele de fraudare o reprezinta folosirea sistemelor de plata rapide oferite prin Internet (sistem escrow, conturi de paypal, conturi e-gold, conturi de Internet-bancking) sau a celor de transfer rapid de bani (Western Union sau Money Gram).