Se schimba preferintele romanilor in materie de bauturi racoritoare. Anul trecut au cumparat mai mult ice-tea si nectar in detrimentul apelor minerale.

Anul trecut, piata apei imbuteliate a scazut, comparativ cu 2003, cu peste 4%, in timp ce vinzarile la restul bauturilor racoritoare au crescut cu peste 7 procente, se arata intr-un studiu realizat de Asociatia Nationala a Bauturilor Racoritoare din Romania (ANBR). In ansamblu, piata bauturilor racoritoare a ajuns la un volum de 2,1 miliarde de litri, din care aproape 1 miliard de litri reprezinta apa imbuteliata. Altfel spus, piata de profil a inregistrat o majorare de 1,5% raportat la anul precedent. Pentru 2005, actorii de pe piata estimeaza o crestere de 9%. "Pornind de la premisa unui an 2005 cu temperaturi comparabile cu mediile anuale normale, se prognozeaza o crestere totala a pietei de bauturi racoritoare cu 9%, din care cresterea apei ambalate este prognozata in jur de 7,5%, iar a restului de bauturi racoritoare pe ansamblu de aproape 10%," a declarat dna Angela Preoteasa, consultant canadian, in numele membrilor ANBR.

Ice-tea-ul este pe val

Segmentul care a cistigat cel mai mult in popularitate anul trecut a fost ice-tea-ul. Vinzarile ceaiului cu gheata au crescut in 2004 de aproximativ cinci ori fata de 2003, ajungind la un volum de peste 13 milioane de litri in 2004.

O alta surpriza de pe piata de profil se refera la consumul de siropuri, care a revenit spectaculos dupa aproximativ sapte ani. Rata de crestere pe acest segment a fost de 35%. In ceea ce priveste bauturile racoritoare carbogazoase, piata a crescut cu aproximativ 2,5%.

O alta nisa de piata care se dezvolta vizibil este cea a sucurilor naturale si a nectarurilor, vinzarile crescind in medie cu 35%. De asemenea, reprezentantii ANBR se asteapta la acelasi trend si anul acesta.

Cola, in topul aromelor

In materie de gusturi, se pare ca romanii au ramas fideli aromelor traditionale: cola si portocale. Astfel, pe segmentul cola cresterea semnalata a fost de 20 de procente, in timp ce iubitorii de suc de portocale care s-au bucurat de gustul preferat au fost cu 7,5% mai multi. Este posibil ca piata bauturilor racoritoare sa fie influentata de cresterile de preturi cauzate de cresterea taxelor la importurile de rasina si zahar. De asemenea, cresterea preturilor la utilitati va avea un impact asupra costurilor producatorilor.

Cresteri de pret

Pe piata bauturilor racoritoare volumul vinzarilor este influentat in principal de doi factori: timpul si costurile materiei prime. Producatorii din industrie apreciaza ca anul acesta ar putea fi influentati de eventuale cresteri de preturi cauzate de majorarea taxelor la importurile de rasina si zahar. De asemenea, scumpirea utilitatilor va avea un impact asupra costurilor producatorilor.

Vinzarile Coca Cola au crescut cu 8%

Coca-Cola Hellenic Bottling Company a vindut anul trecut in tara noastra 106 milioane de navete unitati (aproximativ 602 milioane de litri), cu 8% mai mult decit in 2003. "Romania a performat bine in cursul anului 2004 si in cursul ultimului trimestru, datorita unei foarte bune executii in piata si continuei imbunatatiri a performantelor in domeniul apelor minerale", se arata in comunicatul catre investitorii internationali emis de Coca-Cola HBC. Imbunatatirea mixului de vinzare si a structurii de preturi a contribuit decisiv la succesul operatiunilor din Romania.

La nivel organizational Coca-Cola HBC a inregistrat in 2004 o crestere a volumului de vinzari de 4% fata de anul precedent.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.