De mai bine de doua saptamani, Automobile Craiova este controlata de stat in proportie de aproximativ 70%, cand a preluat recent de la creditorii Daewoo Motors 51% din actiunile uzinei Daewoo Automobile Romania, majorandu-si astfel participatia la 100%. Inca de la preluarea fabricii Daewoo, statul si-a anuntat intentia de a transfera fabrica unui investitor strategic, caruia, coform declaratiilor primului-ministu Calin Popescu Tariceanu, i s-ar putea acorda facilitati in conformitate cu normele concurentiale europene.

Pentru preluarea Daewoo Craiova, prevazuta pentru luna decembrie a acestui an, s-au aratat interesati trei mari giganti ai pietei mondiale auto. General Motors, Renault-Nissan sau Ford, care momentan se confrunta cu probleme financiare, sunt principalii potentiali cumparatori ai uzinei capabile sa produca peste 150.000 de autoturisme anual.

Privatizare cat mai rapida pentru Daewoo

Actiunile de pana acum in ceea ce priveste privatizarea uzinei de la Craiova par sa indice Fordul drept viitor detinator al diviziei Daewoo Romania. In acest sens, astazi, premierul Tariceanu se va intalni cu presedintele Ford Europa, John Fleming.
Intalnirea vine la doua saptamani dupa ce alti doi oficiali Ford au purtat discutii la Bucuresti cu primul-ministru in legatura cu posibilitatea preluarii fostei fabrici Daewoo de la Craiova, anunta Mediafax.
Imediat dupa revenirea fabricii in proprietatea statului roman la inceputul lunii septembrie, tranzactie in urma careia partea coreeana a primit 60 milioane de dolari, dintre care 10 milioane de dolari in contul datoriilor uzinei din Craiova catre firme din grupul Daewoo, Ford si-a manifestat interesul pentru preluarea uzinei.

La 12 septembrie, Tariceanu s-a intalnit la Bucuresti cu vicepresedintele pentru relatii internationale al Ford Motors, Stephen Biegun, si directorul pentru strategii in afaceri al Ford Europa, Lyle Watters, cand a afirmat ca Guvernul doreste privatizarea cat mai rapida a Daewoo Automobile Romania.

Citeste si:

"Intrarea pe piata romaneasca a unui al doilea producator de talie mondiala, dupa grupul francez Renault, ar aduce beneficii importante economiei romanesti, prin crearea de noi locuri de munca si dezvoltarea industriei adiacente", a afirmat atunci primul-ministru in urma intalnirii cu reprezentantii Ford.

Interese mari pentru potentialii cumparatori

Intentia statului de a transfera Daewoo Automobile Romania unui investitor strategic are toate sansele de reusita. Dintre numele vehiculate ca posibili investitori, gigantii auto par sa aiba interese serioase pentru uzina din Craiova. General Motors, propietarul fabricii Daewoo Motor inca din 2002, este interesat de productia de motoare. Interesat in continuare de Daewoo Craiova, Renault-Nissan ar putea vedea in fabrica din Craiova locatia potrivita pentru producerea modelului Logan. Ford, principalul pretendent la uzina craioveana, ar putea fi interesat de productia modelului Fiesta, fabricat in prezent in Spania. Cele mai mici sanse pare a le avea Chevy Automobile din China.

Primii trei producatori si-au confirmat intentia preluarii, dar nu doresc sa-si dezvaluie planurile pentru a nu-si diminua sansele la licitatie, au declarat reprezentantii celor trei companii, citati de NewsIn. Desi Ford se arata un jucator intersat de achizitionarea fabricii oltene, cel mai vechi pretendent la preluarea uzinei a fost grupul Renault-Nissan, care a trimis o scrisoare de interes inca din toamna anului trecut.