Daca la inceput vorbeam despre casetofoane in masina, poate cate un adaptor pentru telefonul mobil si eventual calculatorul de bord (care mai mult te incurca blocand demarajul), acum masinile se parcheaza singure, conduc fara ajutorul soferului, ba chiar pot sa preia de tot controlul atunci cand acesta este absolut indisponibil (probleme medicale, bautura etc.).

Tehnologia in masina nu mai este un moft, ci o necesitate, spun specialistii in domeniu. Navigarea asistata de satelit rezolva multe probleme, chiar si pe a romanilor rataciti prin Bulgaria, care astfel nu mai trebuie sa foloseasca telefonul mobil, nici macar la oferta speciala. Sistemele Mobile Office, pe scurt un laptop sau Tablet PC incorporat in bord ori prins de acesta cu un adaptor, permit profesionistilor si oamenilor de afaceri sa-si vada e-mail-ul, sa interactioneze cu partenerii de afaceri sau clientii (evident, mai ales daca stau pe scaunul din dreapta sau daca au oprit intr-o parcare). Divertismentul este la el acasa, casetofonul s-a transformat in televizor, cu ecrane pentru cei de pe bancheta din spate, cu posibilitatea de a urmari programe diferite. Pentru cei care s-au plictisit de emisiuni si muzica exista jocuri video, acces la Internet (Wi-Fi sau prin retele celulare) si alte asemenea tehnologii.

Mai merita mentionate, de asemenea, o serie intreaga de tehnologii distractive, precum detectoarele de alcool - e mai bine sa faci testul inainte decat dupa ce te opreste politia -, sistemele care incearca sa trezeasca soferul cuprins de somn, fara a-i produce un soc prea mare, precum si noile tehnologii care permit si betivilor sa conduca drept (chiar daca nu sunt inca permise si de autoritati).

Noi tendinte

„Dispozitivele electronice pentru masina urmeaza acelasi trend cu al dispozitivelor tehnologice in general, facand, practic, pasul de la dispozitive obisnuite la adevarate gadgeturi", a declarat, pentru SFin, Han Khyu, presedintele LG Romania. Consumatorii moderni, chiar si romanii, cer produse cat mai multifunctionale, trend sustinut si producatori, care au adus astfel de echipamente din ce in ce mai ingenioase, a precizat el.

Tehnologiile care se regasesc pe piata ofera utilizatorilor functii utile, asistarea in timpul drumului, mai multa securitate si functii de divertisment. „Piata din Romania este in continuare orientata pe pret, si acest lucru duce automat la un comportament special de achizitii, lucru ce influenteaza si politica de lansare pe piata a produselor", a precizat Han Khyu. Cele mai performante produse LG pentru masini nu se gasesc inca in magazinele noastre.

De exemplu, LG AVN LAN-9600R, un sistem complex, care include navigatie, muzica. radio, conectare Bluetooth cu telefonul mobil pentru apeluri in mers, ecran TFT cu diagonala de 7 inci, player de DVD-uri, harti digitale pentru Europa si altele. Pentru a putea stoca toate informatiile, are incorporat 1 GB de memorie.

Panasonic, care a ales sa aduca produsele si in Romania, ofera un produs similar: CQ-VD6503N, ce include player de muzica si filme, ecran cu diagonala de 16,5 centimetri, sunet surround, navigare pe harti electronice sau conectare cu un modul GPS, radio FM. De asemenea, se poate conecta cu iPod. Pretul este pe masura, spre 5.000 RON, cu TVA inclus.

„Odata cu cresterea puterii de cumparare, dar si din cauza maturizarii pietei de car audio - lucru care a dus la scaderea preturilor - din ce in ce mai multi romani isi doresc sa investeasca in sistemul audio al masi-nii", a declarat, pentru SFin, Mihai Tache, managerul Be Loud!, un magazin online (www.be-loud.ro) specializat in produse IT&C pentru masina. „Primul pas ramane schimbarea vechiului casetofon sau a CD-playerului cu un sistem compatibil MP3, cu performante audio superioare", a recunoscut el.

Ultima moda in Romania este instalarea unui sistem de navigatie, a adaugat el. Exista mai multe solutii, pe baza PDA-urilor universale cu receptor GPS integrat (Mio 169, Mio A201), sisteme de navigatie dedicate (Mio C310), echipamente multifunctionale (PDA, GPS, telefon GSM – Mio A701) sau PDA obisnuit cu conectivitate Bluetooth, plus un receptor GPS separat.

Producatorii de GPS au intrat la fel de activ pe piata muzicii, asa cum producatorii traditionali de echipamente pentru muzica au intrat pe piata GPS pentru masini. Astfel, un echipament precum Garmin Nuvi 360 include navigatorul si hartile, dar are si player MP3, tehnologie Bluetooth pentru conectarea cu un telefon mobil sau transfer de muzica, hands free, ba chiar vine cu un ghid de conversatie in limbi straine pentru cei care calatoresc in Europa. Are, de asemenea, si un suport pentru carduri de memorie. Tendinta, spun producatorii, este de a oferi cat mai multe functii intr-un singur echipament.

Sunt insa si producatori care prefera sa includa totul intr-un echipament de buzunar, Pocket PC, care sta foarte bine pe bordul oricarei masini si care, in plus, nu este in pericol de a fi furat pentru ca la iesirea din masina se scoate din craddle si se baga la loc in buzunar. Un astfel de exemplu este Mio 169, un PDA cu procesor Intel, memorie 64 MB, suport pentru card si ecran color cu diagonala de 3,5 inci. Are modul GPS si se instaleaza foarte usor pe bord.

Citeste si:

Dincolo de muzica si GPS

Industria auto a mers insa mult mai departe cu inovatiile tehnologice. Intel prezinta in mod constant in ultimii ani la expozitiile de tehnologie un Mini Cooper echipat impreuna cu Inperio Systems. Practic, masina a fost transformata intr-un computer pe roti, cu tehnologie Centrino. Are chiar si hard-disc incorporat.

Automobilul are vreo patru monitoare LCD, pentru sofer, pasagerii din fata sau de pe scaunele din spate. Nu duce lipsa de sistem de navigatie prin satelit si nici de sistem integrat de comunicatii pentru sofer, asistent digital cu agenda de lucru, tastatura wireless pentru a transmite rapid un fisier la birou etc. Intel a dezvoltat tehnologii si pentru masina BMW Sauber de Formula 1, fiind si sponsorul acestei echipe.

Ford s-a detasat, de asemenea, in lupta pentru tehnologizarea masinii. Botezat FordLink, sistemul oferit de companie consta intr-un Tablet PC pe care soferul poate opera (ecran tactil) si langa care se pot instala GPS-ul, se poate conecta un telefon mobil sau alte accesorii.

Siguranta la volan

Tehnologia high-tech a devenit punctul forte pentru evitarea accidentelor si a incidentelor la volan. Senzorii de parcare nu doar permit soferului sa evite zgarieturile, ci sunt acum masini care parcheaza singure cu ajutorul acestor senzori. Camerele video ofera imagini in unghiurile ramase altfel invizibile, iar computerul de bord calculeaza cea mai buna traiectorie. Pentru BMW, parcarea se face automat la modelele high-end. Astfel, nu exista niciun risc pentru sofer. Decat poate acela de a se virusa computerul de bord. Astfel de sisteme sunt testate si de DaimlerChrysler, Toyota si alti producatori independenti.
Germanii testeaza si un sistem de navigatie pe timp de noapte, care foloseste tehnologia cu infrarosii pentru a permite o navigare in deplina siguranta pe timp de noapte.

Exista si tehnologii care cu siguranta nu vor fi iubite de soferi. Pentru ca majoritatea accidentelor din Marea Britanie sunt cauzate de viteza, autoritatile experimenteaza acum un sistem bazat pe componente IT care sa nu permita depasirea limitei legale. Sistemul ar implica montarea pe masini a doua echipamente, unul botezat Intelligent Speed Adaptation (ISA), iar al doilea - un GPS conectat la satelit, pentru a stabili pozitia masinii si viteza cu care trebuie sa mearga. Daca testele vor reusi, masinile nu vor putea fi inscrise in circulatie fara acest sistem. Singura plangere serioasa legata de sistem a fost formulata chiar de experti: daca soferul accelereaza pentru a iesi dintr-o situatie-limita si aparatul il blocheaza?

Alte si alte tehnologii

Numarul foarte mare de accidente cauzate de oboseala, bautura sau lipsa centurii de siguranta i-a facut pe creatorii de tehnologii sa realizeze o multime de astfel de echipamente. Volvo a inclus in masinile sale tehnologie care impiedica pornirea motorului daca soferul nu are pusa centura de siguranta. Acum Volvo si Nissan vor sa introduca un detector de alcool, ca o fiola a politiei, care sa nu permita soferului sa porneasca masina daca testul iese pozitiv.

Deocamdata insa, exista mai multe produse de acest gen folosite de soferi doar pentru a testa daca sunt pasibili de amenda sau nu. Exista si un ceas, realizat de compania americana A&A, care detecteaza alcoolul din respiratie.

In fine, pentru a demonstra ca nu stau deloc prost la capitolul tehnologie, chinezii au prezentat la un recent salon auto o masina care se conduce singura. First Auto Works (FAW), cel mai cunoscut producator auto din China, a realizat conceptul Hongqi, o masina cu un computer capabil sa preia comenzile volanului si pedalelor. Poate ocoli obstacole, opreste la culoarea rosie, in fine, se descurca. Ar fi interesant de vazut daca ocoleste gropile sau ce face la semnalele agentului de circulatie. Producatorii continua sa sustina ca, la viteze de pana la 90 de kilometri la ora, sistemul este absolut sigur.