Specialistii din domeniul tamplariei termoizolante estimeaza ca pretul termopanelor va creste cu cel putin 15 procente dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Una din principalele cauze ale acestei majorari o reprezinta obligativitatea introducerii unor norme stricte care sa asigure atat calitatea, cat si gradul de competitivitate necesar pentru ca produsele romanesti sa concureze cu succes pe piata europeana. Aceste standarde, care implica investitii majore in linia de productie si in achizitionarea unor materii prime de buna calitate, vor duce la disparitia de pe piata a firmelor mici, "de garaj", care nu isi vor permite asemenea cheltuieli.

Pe de alta parte, piata tamplariei termoizolante va creste vertiginos in urmatorii ani, pentru 2006 fiind estimata o valoare de peste 700 milioane de euro. Aceasta pentru ca, in primul rand, tranzactiile imobiliare vor depinde intr-o mare masura de certificatele energetice pe care va trebui sa le obtina fiecare cladire, astfel ca firmele de constructii si de reamenajari se orienteaza din ce in ce mai mult spre materialele si echipamentele termoizolante. Mai mult, majorarea tarifelor la utilitati va face ca din ce in ce mai multi consumatori sa investeasca pe termen lung in achizitii care sa le permita atat conservarea acestor cheltuieli, cat si un confort optim. In acest context, avand de-a face cu o crestere mare a cererii, dar si cu limitarea numarului de ofertanti, majorarea preturilor va fi inevitabila.

Conform presedintelui Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta (PPTT), Marin Crutescu, mii de firme mici de pe piata termopanelor, care momentan functioneaza in conditii precare si ale caror produse sunt de calitate indoielnica, vor fi nevoite sa isi inceteze activitatea, intrucat standardele europene necesita investitii masive in linia de productie.

Pana in 2009, potrivit normelor europene, cladirile vor trebui sa fie certificate energetic, pentru a exista posibilitatea unei estimari a consumului anual. Pe termen lung, piata imobiliara va avea beneficii enorme de pe urma acestei prevederi, intrucat se va gasi un raport optim intre cheltuielile de investitie si cele de exploatare. Astfel, piata tamplariei termoizolante a devenit o componenta deosebit de importanta pentru sectorul imobiliar, pe care se vor baza din ce in ce mai multe firme de constructii si reamenajari.
Conform vicepresedintelui PPTT, Harilaus Kilaiditis, executia si montajul tamplariei termoizolante vor trebui sa se supuna unor standarde care nu vizeaza neaparat calitatea, ele tintind performante de care depinde accesul liber pe piata europeana de profil.

Astfel, standardele nationale ce reglementeaza productia de profile, fatadele cortina, sticla pentru constructii, precum si performanta usilor si ferestrelor stabilesc parametrii, precum aspectul, dimensiunile si tolerantele, masa, contractibilitatea, rezistenta la socuri mecanice, comportamentul dupa incalzirea la 150 de grade, rezistenta la imbatranire si testul de sudabilitate. Mai mult, produsul finit va trebui sa aiba marca profilului si a certificarii privind indeplinirea acestor norme.

Piata se va dezvolta


Or, acest lucru nu se poate realiza daca firma functioneaza intr-un garaj sau intr-o singura incapere, avand utilaje vechi si neperfomante, considera Marin Crutescu. Astfel ca va fi nevoie de investitii masive in linia de productie, dar si materii prime de buna calitate, care sunt foarte scumpe. "Falimentul unui numar de ordinul miilor de producatori de termopane nu se va realiza insa peste noapte, ci in trei-patru ani", mai spune Crutescu.

Citeste si:

In acest moment, pe piata producatorilor de tamplarie termoizolanta activeaza aproximativ 4.500 de firme, din care 50 sunt mari, 200, mijlocii, iar restul, mici. Lider de piata este compania Gealan, cu o cifra de afaceri de 35,6 milioane de euro in 2005, in crestere cu 45% fata de 2004. Printre marile firme se numara si Lipoplast, AMVIC Ferestre, Suki si Aplast, cu cifre de afaceri peste 6 milioane de euro.

Volumul tranzactiilor pe aceasta piata va depasi 700 milioane de euro in acest an, dupa ce, in 2005, s-a situat la 650 de milioane. Potrivit specialistilor, piata este intr-o continua crestere, mai ales din cauza majorarii tarifelor la utilitati.

Calcule greu de efectuat

Potrivit regulilor economice, cererea mare si oferta in scadere vor duce, evident, la cresterea preturilor pe aceasta piata. Reprezentantul firmei Pro Fenster, Adrian Paslaru, considera ca sunt gresite calculele in functie de metrul patrat, intrucat tariful trebuie stabilit avand in vedere o multitudine de parametri, care de putine ori coincid de la un caz la altul, cum ar fi tipul de sticla, de profil, de feronerie sau montaj, dar si modul in care se deschid. "Cine vinde la metru patrat ori pacaleste clientul, ori se pacaleste singur. Pentru un calcul riguros, trebuie implementate softuri care stabilesc pretul in functie de fiecare detaliu, pana la ultimul surub", ne-a declarat Paslaru.

Astfel ca preturile medii variaza intre 28 de euro pentru fereastra cu o deschidere fixa si dimensiuni de 60x60 de centimetri pana la 200 de euro pentru usa de balcon de 90x210 centimetri si chiar peste 300 de euro pentru fereastra cu o deschidere fixa si doua oscilobatante.

Profilele pot fi din aluminiu, cu o viata medie de 50 de ani, PVC, care rezista pana la 30 de ani, si lemn, maximum 10 ani. Din perspectiva coeficientului de izolare termica, profilele PVC sunt net superioare celorlalte, in principal datorita inertiei maselor plastice, dar si a procedeului de realizare a imbinarilor prin sudare. Cele mai ieftine sunt profilele din lemn, dar si calitatea este mai slaba. Cei care tin la estetica locuintei vor prefera temopanele cu rama din aluminiu, care poate fi colorata si modelata intr-o multitudine de optiuni.