In ultimul timp, in Romania si in special in Bucuresti isi face loc o noua afacere - curatenia asigurata de catre firme specializate a sediilor de birouri, locuintelor si a spatiilor publice

Patronii unor astfel de societati au ca target companiile care doresc sa-si externalizeze serviciile de curatenie, sediile marilor institutii, garile, aeroporturile, marile centre comerciale si magazinele. Nici clientii persoane fizice nu sunt uitati, vilele si chiar apartamentele cetatenilor prea ocupati pentru a-si putea face singuri curat putand fi igieniziate de societati de profil.

Gama de servicii oferite de aceste firme este foarte variata. Cele mai multe ofera toate tipurile de servicii de igienizare de care este nevoie intr-un sediu de lucru sau locuinta personala. Pe langa aceasta, exista anumite societati care se pot ocupa cu administrarea in totalitate a sediului de birouri - inclusiv lucrari de reparatii, amenajari interioare, deszapezire, tunsul gazonului si chiar paza. In acest fel, societatea beneficiara scapa de orice grija referitoare la cladirea in care isi desfasoara activitatea, iar proprietarul unei locuinte nu mai trebuie sa dea cu aspiratorul, sa mute mobila sau sa bata covorul.

Externalizarea serviciilor de curatenie - un cost de oportunitate

Decizia unei companii sau institutii de a lasa igienizarea sediilor de lucru pe mana unei firme de curatenie poate avea mai multe avantaje, dar si dezavantaje. In primul rand, in ceea ce priveste avantajele, se urmareste axarea pe activitatea de baza a firmei fara a avea in grija problemele administrative legate de personalul de curatenie - gasirea personalului potrivit activitatii, salarii, carti de munca, plata impozitelor catre stat. Apoi se reduc costurile legate de achizitionarea materialelor pentru curatenie si cele legate de acoperirea eventualelor pagube facute de catre angajati.

Dezavantajele incheierii unui contract cu o firma de curatenie pot fi legate in special de pretul respectivului contract. Pentru aceasta seful departamentului administrativ dintr-o companie trebuie sa realizeze un cost de oportunitate. Acesta trebuie sa decida daca este mai avantajos pentru o companie sa aiba o firma de curatenie angajata care sa se ocupe de igienizarea imobilului unde se afla sediul de lucru sau este mai avantajos pentru companie sa aiba propriul personal de curatenie.

De la 100.000 lei la 50 de miliarde

Conform opiniilor mai multor patroni ai firmelor de profil, pentru a demara acest tip de afacere nu este nevoie de foarte multi bani, ci de seriozitate, angajati de calitate si respect pentru clienti.

Romanii au intuit potentialul acestei afaceri, astfel ca in ultimii ani s-au deschis foarte multe societati de curatenie. Cei mai importanti sunt insa cei care au in spate multi ani de experienta. "Am pornit aceasta afacere in 1995 cu 100.000 de lei, din care a trebuit sa platesc inregistrarea firmei de catre un avocat si sa asigur capitalul social minim", spune Dumitrescu Elisabeta, director al Danymond Serv SRL, unul din cei mai vechi actori de pe piata de profil.

Inceputurile s-au dovedit dificile, adauga Elisabeta Dumitrescu, spunand ca a lucrat destul timp ca menajera pe la diversi proprietari de locuinta. "Faceam de toate: si curatenie, si contabilitate, si facturi. Terminam lucrul la 3 noaptea si cand ajungeam acasa picam lata", afirma Dumitrescu. Lucrurile au inceput sa mearga mai bine dupa aproximativ trei ani de activitate, mai spune directorul societatii citate, adaugand ca "la inceput aveam poate 3-4 comenzi pe luna; acum primesc pe e-mail 3-4 comenzi pe zi".

Anul acesta Danymond Serv are o cifra de afaceri de 50 miliarde lei anual si 400 de angajati, iar in 2004 a ocupat locul 2 in topul national al firmelor din sectorul servicii. Numai darile platite la stat si TVA ating, conform oficialului Danymond, 1 miliard lei lunar. "Se poate, chiar se poate sa faci bani din afacerea asta daca-ti place ceea ce faci si-o faci bine", afirma directorul societatii. Aceasta mai considera si ca suntem de-abia la inceput iar potentialul acestui tip de afacere este inca departe de a fi atins.

Satisfactia clientului - bunastarea societatii de curatenie

Ca in orice tip de afacere, dar in special in aceasta, reusita tine foarte mult de satisfactia clientului, considera directorul Danymond. Astfel, cea mai buna reclama pentru o firma ce ofera servicii de curatenie este recomandarea clientului multumit. "Am luat multe lucrari pe recomandare", spune Elisabeta Dumitrescu, adaugand ca "pentru noi banii sunt pe locul doi. Important este ca acolo unde am facut noi curatenie ramane amprenta noastra si clientul ne recomanda".

Danymond Serv acorda o atentie deosebita proprietarilor de locuinte. "Sectorul serviciilor de curatenie din Romania va merge foarte bine atunci cand firmele de curatenie vor fi profitabile doar pe persoane fizice", mai crede Elisabeta Dumitrescu.

Conform spuselor directorului Danymond Serv, societatea pe care o conduce este foarte flexibila in colaborarea cu clientii sai, si foarte apropiata de acestia. "Firma noastra nu incaseaza bani in avans decit in momentul in care lucrarea este terminata, si executa, la cerere, demonstratii gratuite. In plus, putem chiar oferi clientilor persoane fizice fara prea multe posibilitati financiare posibilitatea de a plati in transe serviciile prestate", spune Elisabeta Dumitrescu.

"Din pacate, doar 2-3% din cifra noastra de afaceri este pe persoane fizice", mai spune directorul Danymond.

Dupa spusele directorului Danymond, printre clientii persoane fizice ai societatii se gasesc si pensionari, si oameni cu salarii de peste 1.000 de euro. "Romanii incep sa invete ca noi putem sa le curatam casa sau sediul mai bine ca ei", conchide Elisabeta Dumitrescu.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.