Cel mai mare magazin din Internetul romanesc, eMAG (www.emag.ro), a batut palma cu Gecad, compania omului de afaceri Radu Georgescu, pentru implementarea solutiei de plati online ePayment, lansata in urma cu doi ani pe piata locala si adoptata recent si de Orange Romania, au confirmat, pentru SFin, oficialii celor doua companii. Ei nu au facut publice detaliile tranzactiei, insa este cunoscut faptul ca eMAG a folosit pana acum serviciile DotCommerce Romania.

"Am folosit si analizat in timp si alte tehnologii si de curand am optat pentru solutia Gecad. Ca prima impresie, dupa o luna de testare, cred ca am rezolvat una dintre cele mai mari probleme - cea a prevenirii fraudelor", ne-a declarat Radu Apostolescu, director executiv al eMAG. In plus, solutia ofera instrumente foarte bune de integrare cu site-ul, pe de o parte, si cu serverele interne de gestionare a comenzilor, pe de alta parte, a adaugat acesta.

"Cresterea eMAG de la un an la altul a facut necesara orientarea catre un integrator de solutii de comert electronic de incredere, capabil sa faca fata unor volume mari de vanzari online, asigurand in acelasi timp securitate maxima pentru comerciant si pentru clientii sai", a explicat, pentru SFin, Cristian Badea, CIO la GECAD ePayment. "Discutiile cu eMAG au inceput chiar din primul an de lansare al solutiei ePayment, in 2004, si au fost finalizate in momentul in care solutia ePayment a raspuns tuturor cerintelor clientului, atat din punct de vedere tehnic, cat si financiar", a precizat el.

Omul de afaceri Radu Georgescu si specialistii software care au lucrat la antivirusul RAV, vandut in 2003 catre Microsoft (cei care nu au acceptat oferta gigantului software de a pleca in America), au dezvoltat in ultimii ani mai multe solutii software bazate pe experienta lor acumulata in timp. "Toate afacerile pe care Grupul GECAD le-a dezvoltat dupa vanzarea RAV au legatura directa cu experienta obtinuta in perioada in care produceam si comercializam antivirusul", a afirmat Radu Georgescu. El a explicat ca, inca de prin 1997-1998, antivirusul RAV era comercializat prin Internet, fiind astfel acumulata experienta atat in domeniul vanzarilor online, cat si in cel al securizarii tranzactiilor pe Internet.

O piata mica, dar cu cresteri mari

Principalul procesator de tranzactii cu carduri in Romania, Romcard, estimeaza ca anul trecut s-au realizat plati totale de peste 35 de milioane euro. Tranzactiile au fost numeroase pe site-urile straine, iar specialistii spun ca abia o treime au fost in magazinele online romanesti. "Noi estimam ca in 2005 s-au realizat tranzactii online, cu plata prin card bancar, in magazinele romanesti, in valoare de circa 10 milioane euro", a spus Cristian Badea. El a adaugat ca se poate estima cota de piata a Gecad ePayment la 70% tinand cont de numarul de magazine virtuale care folosesc aceasta solutie.

Trebuie spus ca principalul rival, DotCommerce Romania, se prezinta, de asemenea, ca lider de piata si trece in portofoliu aproximativ 300 de clienti. Oficialii ePayment spun ca au acum peste 400 de clienti, dintre care mai bine de jumatate desfasoara tranzactii in mod curent. Mai trebuie adaugat ca nu exista in acest moment un studiu independent legat de aceasta piata.

Atat numarul tranzactiilor, cat si sumele cheltuite pe Internet cresc insa de la an la an, iar principalii jucatori sunt optimisti. "In acest an ne asteptam la o crestere de peste 25% a incasarilor, deci peste 12,5 milioane de euro", a precizat Cristian Badea. "Comertul online in Romania a intrat intr-o faza de maturizare. Piata cunoaste deja solutia si o considera o alternativa puternica la comertul clasic. Multi clienti au deja asteptari specifice acestui model de comert, care cred ca se pot compara cu asteptarile celor din Vest, unde acest tip de comert este deja o rutina", a explicat seful eMAG.

Problemele cele mai mari pe care le avem tin de partea de infrastructura, de exemplu serviciile de curierat, care acum nu sunt pregatite suficient sa faca fata cerintelor acestui model de comert, spune Radu Apostolescu. Educatia detinatorilor de carduri trebuie sa porneasca, in primul rand, de la emitentii acestor instrumente de plata, si nu de la alti clienti - firmele care proceseaza tranzactia si incaseaza banii, spune el. "Nu in ultimul rand, reprezentantii marilor producatori sunt cei care trebuie sa acorde o atentie deosebita acestui canal de vanzare, care creste exploziv, in detrimentul comertului clasic, si trebuie sa-si reanalizeze politicile de vanzari", a spus el.

Platile cu cardul bancar reprezinta si pentru eMAG un inceput de drum. "Daca raportam la volumele eMAG, tranzactiile prin carduri reprezinta deocamdata o mica parte, undeva sub 5%", a explicat Radu Apostolescu. Cu toate acestea, importanta sistemului de plati pe Internet este foarte mare pentru viitor. "Plata online cu cardul este ultima veriga importanta care va intregi si in practica conceptul de comert electronic pur. Aceasta modalitate de plata aduce avantaje importante atat clientului, cat si magazinului online si este indispensabila dezvoltarii mai departe a acestui model de comert in Romania", a mai afirmat responsabilul eMAG.

Citeste si:

ePayment a convins clienti importanti

Lansata pe piata in 2004, solutia de plati online a Gecad a fost vazuta de multi ca un pariu riscant cu tehnologia. Unii chiar au comentat ca ar fi existat afaceri mai bune pentru Ra-du Georgescu. Insa timpul a confirmat inca o data viziunea acestuia. In doar doi ani, ePayment a ajuns sa fie adoptat de tot mai multe companii romanesti cu afaceri online. Nu sunt doua saptamani de cand Orange Romania a anuntat ca lanseaza solutia de plata online a facturii cu ajutorul acestei solutii. Printre clientii ePayment se mai numara magazine online precum Altex.ro, operatorul de telefonie mobila Telemobil (Zapp), vanzatorii de echipamente IT&C Caro, Twister, PCFun.ro, cel mai mare portal privat din Romania, ROL.ro, libraria online Humanitas, site-ul de locuri de munca eJobs.ro, precum si multe altele. "Feedback-ul lor este pozitiv, iar cele mai apreciate caracteristici ale solutiei sunt disponibilitatea permanenta a specialistilor ePayment pentru suport si un set complex de instrumente de marketing care simplifica managementul afacerii online", a explicat Cristian Badea. "Este o solutie apreciata in aceeasi masura pentru rezultatele activitatii departamentului antifrauda, care a reusit sa detecteze toate incercarile de fraudare", a mai adaugat el.

Perspective pozitive

Volumul tranzactiilor realizate online in tarile occidentale este imens: in Statele Unite, anul acesta se vor depasi vanzari de 200 de miliarde dolari, iar in Europa totalul pe 2006 este estimat la 130 de miliarde dolari, conform unor studii realizate de Forrester Research. Raman pe prima pozitie vanzarile online de oferte de turism, dar sunt in top retailerii de echipamente IT&Csi software, de masini si piese auto, aparate de fitness si accesorii, imbracaminte, cosmetice si altele.

Cresterea vanzarilor este masiva datorita modelului de business agresiv al magazinelor online si preturilor mai bune practicate. Spre exemplu, nivelul de 100 de miliarde dolari a fost atins in 2003, iar acum s-a dublat. Anul trecut, comertul online a atins in SUA 175 de miliarde dolari, cresterea fiind de circa 25%.
In Europa, cresterea este la fel de spectaculoasa, de la o medie de 200 de euro pe cap de utilizator de comert online la circa 1.000 de euro pe an si deci 100 de milioane de utilizatori anul acesta. Numarul de europeni care utilizeaza comertul online a crescut cu 37% in ultimii doi ani.

Turismul este lider si pe batranul continent, iar acum cresc spectaculos magazinele online de bauturi, accesorii sportive si haine. Conform companiei de analiza, vanzarile de alcool online cresc cu 283% in urmatorii cinci ani, iar cele de echipament sportiv - cu 245%. Peste cinci ani, volumul tranzactiilor online in Europa este estimat sa atinga 263 de miliarde euro (337 miliarde dolari).

Fraudele online afecteaza industria

Reticenta fata de comertul online vine din mai multi factori. Intai ca nu toti romanii s-au obisnuit cu utilizarea cardului, apoi din cauza ca se intampla numeroase fraude care sunt intens mediatizate. Cu toate acestea, perspectivele sunt pozitive si din acest punct de vedere pentru ca a evoluat tehnologia si multe dintre vulnerabilitatile sistemului sunt eliminate.

Cele mai noi cifre furnizate de FBI referitor la criminalitatea pe Internet indica o valoare in scadere pentru numarul de fraude electronice comise din Romania in 2005 - 0,7% din totalul acestora, fata de 0,92% in 2004. In clasamentul mondial ne pozitionam pe locul 10, pe primul loc fiind Statelor Unite - cu 71,2%, apoi Nigeria - cu 7,9%. "Estimam ca nivelul de fraudare va continua sa scada anul acesta. Este o urmare si a implementarii pe scara larga a standardului 3DSecure, prin care in procesul de tranzactionare online cu cardul este nevoie si de o parola, echivalentul PIN-ului de la bancomat, in mediul online", a declarat Cristian Badea de la Gecad.