De la un capat la celalalt al tarii, mai bine de 15.000 km de drumuri nationale inghit anual peste 100 milioane de euro, bani cheltuiti numai pentru intretinere. O suma mica in raport cu necesitatile, care ar trebui acoperite cu fonduri de trei ori mai mari, spun autoritatile. Asta, fara a lua in calcul reparatiile ori investitiile. Intre principalele motive pentru starea precara a drumurilor noastre, specialistii enumera lipsa responsabilitatii celor care le construiesc, dar si lipsa controlului pe durata executiei.

"Ar trebui sa existe un expert independent care sa evalueze calitatea lucrarilor, asa cum se procedeaza in cazul expertizelor bancare", ne-a declarat Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport. In plus, "bitumul topit in asfaltul drumurilor este de proasta calitate, desi provine din import, si nu se asterne la temperaturile potrivite", a mai spus Hagiu. La randul sau, expertul in constructii Liviu Daschievici da vina pe faptul ca lucrarile de infrastructura cu finantare internationala au fost incredintate unor firme straine de constructii, "care de cele mai multe ori au lucrat prost". "Companiile romanesti nu au avut acces la aceste contracte din cauza ca nu erau eligibile in privinta marimii cifrei de afaceri", adauga Daschievici.

Citeste si:

Drumarii invoca stihiile naturii

In viziunea autoritatilor, vina o poarta "saracia bugetara", dar si incidenta crescuta a dezastrelor naturale care lovesc din ce in ce mai des diferite zone ale tarii. Acestea sunt raspunsurile oficiale, atunci cand se cauta o explicatie pentru starea precara a retelei de drumuri nationale. Drumarii, spre exemplu, invoca conditiile climaterice vitrege din anumite zone ale tarii - agresive pentru imbracamintea rutiera - astfel ca unele sectoare de drum se umplu de fisuri si gropi mai devreme de perioada minima de garantie, de doi ani.