Daca afacerile derulate de producatorii de unt se situeaza in jurul valorii de 8 milioane de euro, margarina aduce peste 40 milioane de euro producatorilor. In 2005, trei nume controlau aceasta piata in proportie de peste 90%. Astazi exista oligopolul format de Orkla Foods Romaania (OFR) si Unilever, ale caror marci insumeaza peste 90% din piata de profil.

Altfel spus, acum margarina se intinde doar pe doua felii, marcile Linco, Holland (Royal), Wiesana (OFR) si Rama (Unilever) detin 76,62% din piata si 78,02% din valoarea totala a vanzarilor.
In lunile aprilie-mai, marcile detinute de Unilever pe piata margarinei, Rama si Delma, au avut o cota de piata valorica de 50%, conform companiei de audit ACNielsen. Cu o pondere de 27,7%, Delma este lider de piata, fiind urmata de Rama, cu o cota valorica de 22%.

Estimarile companiei indica pentru 2005 un consum mediu de aproximativ 5 kg/gospodarie, ceea ce inseamna 10 caserole de 500 de grame pe an.
Orkla a achizitionat Royal Brinkers Romania pentru 2,1 milioane euro, achizitionand 51% din capitalul social al firmei. Vanzarile ORF au inregistrat un trend ascendent in acest an comparativ cu 2005, fiind sustinute si promotia de Paste pentru pentru Fruhstuck si promotia Wiesana, care au crescut vanzarile din segment cu 15%.

Sa-ti sara mustarul

25 de producatori controleaza 80% din piata mustarului, unde, anul trecut, s-a inregistrat o crestere cu 13,6% fata de 2004, atat valoric, cat si ca volum, tendinta mentinandu-se si in primul semestru al anului in curs.

Unilever este lider pe piata mustarului cu marca Knorr, detinand, conform ACNielsen, circa un sfert din valoarea pietei, la nivelul lunilor aprilie-mai 2006. Potrivit Senior Brand Manager Knorr, Andreea Popa, obiceiurile de consum ale romanilor sunt similare cu cele ale francezilor, insa, privite cantitativ, difera de cele ale vecinilor nostri, consumul mediu fiind de 1,28 kilograme in fiecare bucatarie.

Gama LaMinut a inregistrat cele mai mari cresteri la capitolul vanzari pe ultimele luni din 2006, potrivit reprezentatilor OFR. Per ansamblu, valoare vanzarilor OFR s-a marit cu 33%, afacerea Ardealul detinand ponderea.

Consumatori putini

Citeste si:

Piata maionezei "din magazin" a crescut, atat ca valoare, cat si ca volum, cu 33% anul trecut, fata de 2004. Firmele producatoare se asteapta ca trendul ascendent sa marcheze evolutia pietei si in acest an.

Doar o patrime din gospodariile din Romania consuma maioneza cumparata, producatorii sperand ca diminuarea timpului si a disponibilitatii pentru gatitul traditional, corelata cu pretul convenabil al produsului, sa le creasca vanzarile.

Conform estimarilor ACNielson, in lunile aprilie-mai 2006, cota valorica pentru maioneza comercializata sub umbrela Knorr se cifra la 11%, produsul fiind disponibil in diverse variante.

Control international

Estimata la circa 200 milioane de euro, ceea ce inseamna o productie anuala de 220 de milioane de litri, piata uleiului este dominata de multinationale. Pentru 2006, ponderea uleiului in cosul de alimente s-a diminuat la 1,48%, acest fapt urmand sa aiba repercusiuni si asupra vanzarilor.

Cu o cota de aproximativ 35%, americanii de la Bunge detin primul loc la vanzari, care s-au cifrat in 2005 la 145 milioane de euro, Unirea fiind cea mai vanduta marca autohtona. Compania mai dispune de doua fabrici in Romania dupa ce unitatea Muntenia Bucuresti a fost inchisa.

Compania Expur, cel mai mare procesator de seminte de soia, a patruns pe piata uleiului odata cu achizitia fabricii de la Slobozia si relansarea uneia dintre marcile cu traditie, Ulcom. Afacerile derulate de Expur anul trecut au totalizat 66,1 milioane de euro, compania inregistrand pierderi de 5,7 milioane de euro.

Liderul mondial al comertului cu produse agricole, Cargill, si-a trecut in portofoliu procesatorul Olpo si marca Bunica, detinatoarea, in 2005, a pozitiei secunde ca volum al vanzarilor, potrivit unui studiu MEMBR. In functie de auditor, marcile Agricover au inregistrat o cota de piata de 14,5-17,4%. Argus Constanta intentioneaza sa investeasca 15 milioane de euro in productia de ulei, dupa ce a incheiat anul 2005 cu 39,7 milioane de euro cifra de afaceri.