Din ianuarie si pana in noiembrie 2004 Romania a exportat 32.000 hectolitri de vin in valoare de 22,9 milioane de dolari, o suma cu putin mai mica decat cea incasata in 2003 cand au plecat peste hotare 420.000 hectolitri de vin.

Vinul se numara printre putinele produse "made in Romania" care au reusit sa se impuna pe piata externa si pentru care exporturile depasesc cu mult importurile. Si, desi in ultimii ani cantitatea de licoare bahica trimisa peste granita a fost in scadere, valoarea exporturilor este tot mai mare. Astfel, daca in anul 2003 au fost exportati 420.000 hectolitri de vin, in valoare de 25,234 milioane de dolari, in primele 11 luni ale lui 2004 au fost trimise peste granita numai 32.000 hectolitri de vin, in valoare de 22,9 milioane de dolari, conform statisticilor Centrului Roman pentru Promovarea Comertului (CRPC). Cele mai mari cantitati de vin romanesc au ajuns in Germania, Republica Moldova, Marea Britanie, Statele Unite si Danemarca.

CAUZE.

"Datele sunt relative si pot aparea diferente fie din raportarile la vama, fie pentru ca aduna 11 sau 12 luni. Cu toate acestea, faptul ca exportul a numai 32.000 de hectolitri de vin a adus castiguri aproximativ egale cu cele obtinute in 2003 este o dovada clara ca peste granita pleaca tot mai mult vin cu valoare adaugata mare. Adica scade exportul de vin la vrac si creste cel de vin imbuteliat", a declarat Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului. Dar si scumpirea licorii bahice, datorata atat imbunatatirii calitatii sale dar si devalorizarii dolarului pe pietele internationale si-a pus amprenta asupra exporturilor.

CONSUM.

Daca cantitatea de vin exportata a scazut, consumul acestei licori a crescut. In 2002 un roman a baut cam 22 de litri de vin. "Pentru 2004 putem da o medie la 27 l/cap de locuitor, dar nu pot fi sigur de aceasta valoare pentru ca nu au iesit inca studiile de piata. Insa avand in vedere cresterea investitiilor in publicitate putem vorbi si de o crestere a consumului de vin", a declarat Ovidiu Gheorghe. "Statisticile arata cresterea semnificativa a fondurilor alocate pentru publicitatea vinului, de la 109.124 dolari in 2000, la aproximativ 6.500.000 dolari in 2003", a adaugat acesta.

PREFERINTE.

Daca la nivel mondial 80% dintre consumatori prefera vinurile seci si doar 20% pe cele dulci, in Romania se intampla exact pe dos. "Dar nu putem trece cu vederea faptul ca preferintele consumatorului roman incep sa se alinieze la trendul international - treptat, acesta incepe sa aprecieze vinurile seci", considera reprezentantii Murfatlar Romania.

"Tipul de vin consumat de obicei - 33% - este demidulce. In ceea ce priveste celelalte sortimente - dulce, sec si demi-sec - proportia lor in consum este aproximativ egala - 23%, 21% si 20%", spune si Ovidiu Gheorghe.

In acelasi timp, circa 65% dintre locuitorii plaiurilor mioritice prefera sa bea vin alb si doar 30% consuma vin rosu. Indiferent de tipul de vin - alb, rosu sau rose - seara este considerata cel mai prielnic moment pentru un "tratament" cu "suc de struguri". Peste 70% din consumatorii fiecarui tip de vin spun asta in timp ce doar o treime dintre ei prefera sa bea un paharel la pranz. Vinul este consumat fie sub forma de "sprit", fie sec.

IMPORTURI REDUSE

Pe plaiurile mioritice nu au ajuns decat 1.000 hectolitri de vin de import in primele 11 luni ale anului trecut. In valoare de 3,38 milioane de dolari, ceea ce inseamna ca un litru de vin strain este adus in tara la un pret mediu de 3,38 dolari, in timp ce vinul autohton se exporta pentru doar 0,71 dolari/litrul, conform statisticilor CRPC. Pe piata noastra au ajuns vinuri frantuzesti, italiene, nemtesti si licori aduse din Spania, Chile sau Peru.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.