Curtea Europeana de Justitie din Luxemburg are in derulare unul dintre cazurile inaintate de Comisia Europeana (CE) referitoare la incalcarea legislatiei comunitare privind libera circulatie a marfurilor. Concret, statele care aplica taxe suplimentare la prima inmatriculare a vehiculelor second-hand aduse dintr-o alta tara membra UE au fost avertizate, iar acum sunt chemate in instanta pentru a-si modifica legislatia. In plus, sentinta ar putea obliga autoritatile sa restituie retroactiv taxele percepute cetatenilor sai la inmatricularea unui astfel de automobil. Hotararea Curtii devine, dupa pronuntare, obligatorie pentru statul respectiv si pentru instantele de judecata.

Dosarul aflat pe rol acum este cel al Poloniei, care si-a modificat in aceasta vara legislatia pentru a corespunde reglementarilor UE, simultan cu dosarul de la Curtea Europea-na de Justitie, tribunalele din Polonia avand de rezolvat actiunile inaintate de mii de cetateni. In acest moment, institutiile statului care au incasat taxele respective isi refac bugetele pentru a putea inapoia banii contribuabililor.

Romania se va afla in aceeasi situatie cu a Poloniei din momentul in care va intra in vigoare noul Cod Fiscal.

Citeste si:

Disputele pe marginea masinilor second-hand importate dintr-un stat al UE in altul nu sunt noi. In 1998, Grecia a fost prima tara fortata de CE sa-si revizuiasca legislatia, iar in ultimii doi ani alte state au primit "cartonase galbene" din partea comisarilor UE.

Gunter Verheugen, comisar pentru industrii in cadrul CE, a explicat in mai multe randuri ca o masina second-hand adusa din alta tara membra UE trebuie sa fie taxata, la prima inmatriculare, la fel cu o masina cumparata de pe piata interna. Solutia pe care Polonia a ales-o, in cele din urma, a fost impozitarea graduala pentru orice masina inmatriculata, valoarea impozitului crescand in functie de nivelul de poluare si vechimea masinii, nu de locul de provenienta.