Si aceasta in conditiile in care multi considerau deja incheiata problema. Instituirea celebrei taxe de mediu care scoate din buzunarul amatorului de autovehicule rulate in Occident cateva mii de euro, in cazul in care doreste sa o inmatriculeze in Romania, dupa momentul 1 ianuarie 2007, ii scutea de griji atat pe producatori, cat si pe dealerii de masini noi. Visul urat al Poloniei postaderare se indeparta vizibil de Romania.

Se parea ca vointa premierului amator de motociclete, pe nume Tariceanu, cunoscut de-a lungul anilor postdecembristi si ca "domnul ministru Citroen", a triumfat. Numai ca, surpriza, in Codul fiscal sunt lasate cateva portite pe care suntem convinsi ca inventivitatea romanilor nu le va lasa prea mult sa se intepeneasca in balamale. Concret, una dintre categoriile de masini scutite la inmatriculare de taxa Sulfinei Barbu sunt cele care trec granita sub forma de donatie.

Practic, in acest fel se va crea un adevarat pol magnetic, care va atrage un val de donatii fara precedent. Si se vor da noi motive pentru a se spune despre Romania ca a devenit "tara multiplelor pomeni". Cum numarul romanilor care lucreaza in strainatate este foarte mare, la fel si cel al celor stabiliti definitiv pe meleagurile Uniunii Europene, este foarte probabil sa asistam la realizarea unui adevarat covor de flori intre Occident si Romania, pe care vor trece rotile prafuite ale masinilor rulate pe autostrazile care nu cunosc de acum celebrele gropi caracteristice soselelor romanesti.

Acelasi Cod al lui Vladescu mai scapa o portita, de data aceasta ceva mai complicat de exploatat. Nici masinile pentru handicapati nu platesc dijma doamnei Sulfina Barbu. Nu ar fi deci deloc surprinzator ca din sumedenia de "handicapati" care cersesc de ani de zile pe trotuarele Parisului, Berlinului, Vienei sau Londrei sa se ridice o patura care sa se ocupe de aducerea in tara a acestui tip de autovehicul. Odata inmatriculat, el poate fi vandut ori cu dotarile specifice, ori dupa ce acestea au fost dezafectate. Ramane o intrebare: oare nu s-a gandit nimeni la aceste efecte ale legii?

O prevedere din noul Cod fiscal, publicat in "Monitorul Oficial", care va intra in vigoare odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, din 2007, poate transforma tara noastra intr-un adevarat magnet pentru donatii.

Citeste si:

Autoturismele provenite din donatii vor fi scutite de plata taxei speciale, cea prin care se spera sa se puna frau importurilor de "rable" second-hand provenite din vestul Europei. Taxa speciala nu va fi aplicata nici autoturismelor si autovehiculelor special echipate pentru persoanele cu handicap, autoturismelor incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare. De scutiri de la aceasta taxa beneficiaza si masinile finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica, acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicatelor reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate.

O singura plata

Taxele speciale se platesc o singura data, la inmatricularea masinii in Romania. In prezent, in Romania este permis importul de masini second-hand care nu sunt mai vechi de opt ani. Aceasta restrictie va disparea dupa aderare si orice automobil inmatriculat intr-un stat UE va putea fi inmatriculat si in Romania. Cele mai mari taxe se vor aplica masinilor cu grad ridicat de poluare.

Taxa speciala pentru autoturismele non-Euro sau care indeplinesc normele de poluare Euro 1, Euro 2 sau Euro 3 va fi aplicata de la 1 ianuarie 2007. Cuantumul taxei pentru automobilele Euro2, cu motor de peste 3.000 de cmc si mai vechi de sase ani, este de 6.240 euro.

Automobilele non-Euro, mai vechi de sase ani, cu motoare de peste 3.000 cmc, vor fi taxate cu 7.500 euro, iar cele cu motoare mai mici vor fi dijmuite cu sume cuprinse intre 4.000 si 5.000 de euro, in functie de cilindre. Prin aceste prevederi se urmareste evitarea unei situatii asemanatoare cu cea din Polonia, cand in primul an dupa aderare au fost aduse din import 1,4 milioane de masini second-hand, cele mai multe foarte vechi si poluante.