Prima a costat sute de milioane de dolari. A doua a fost achizitionata cu peste doua miliarde dolari si valoreaza acum mai mult decat dublu. Ultima idee despre care o sa vorbim astazi a refuzat ofertele de achizitie, dar beneficiaza de sponsorizari generoase din partea marilor companii IT ale momentului. Vorbim astazi despre trei idei care au pornit schimbarea Internetului modern: Writely, Skype si Firefox. Am scris despre fiecare dintre ele, in decursul acestui an, iar acum a venit vremea sa va aducem stiri. Au reusit oare sa-si atinga scopul?.

Am ales modalitatea de a le prezenta in comun pentru ca intre cele trei idei se gasesc multe asemanari. Toate ataca un monopol. Toate concureaza un produs al Microsoft. Toate au fost in discutii de achizitionare cu Google, dar numai una a intrat in patrimoniul acestuia. Toate beneficiaza de suportul viral a milioane de utilizatori din intreaga lume.

In Tallin (capitala Estoniei), spre exemplu, exista un tramvai numit "Skype", care va permite sa calatoriti gratuit si sa vorbiti gratuit cu prieteni din orice colt al lumii, cata vreme persoana respectiva detine un computer sau un telefon (mobil ori fix). In jurul Firefox exista comunitatea spreadfirefox.com ("popularizeaza Firefox"), care face publice chiar si faptele banale legate de Firefox. Writely are propria comunitate de entuziasti, pe care a stiut sa o cultive prin impunerea inscrierii de tipul "retea sociala": un utilizator inscris la writely.com poate invita pana la 50 de prieteni in sistem.

Writely si documentele libere

Writely este aplicatia online care permite crearea si editarea documentelor folosindu-se doar un browser de Internet. Cand a fost achizitionat de Google, s-a vorbit serios, pentru prima data, de un concurent online al Microsoft Office. Lui Writely.com i s-au adaugat in prezent un editor de calcul tabelar, denumit Google SpreadSheet, alaturi de mai vechiul Google Calendar si Google Mail. Iar planurile Google de a lansa pe piata o suita de tipul "online free office" devin din ce in ce mai evidente.

Mai mult, se pare ca achizitionarea Writely a determinat un val de actiuni menite sa "liberalizeze" piata documentelor de tipul office. Google a anuntat recent intrarea sa in Open Document Alliance, si compatibilizarea Writely cu formatul Open Document Format (ODF). Open Docu-ment Alliance (www.odfalliance.org) a fost lansata pe 3 martie 2006 si reunea, la acea data, 35 de membri care si-au propus sa popularizeze si implementeze un format liber, neproprietar, al documentelor electronice. In prezent, organizatia are 250 de membri, iar formatul "ODF" a fost acceptat de Organizatia Internationala de Standardizare (ISO) drept un standard international.

Formatul liber al documentelor electronice este extrem de util pentru ca permite interoperabilitatea tuturor editoarelor de text care il accepta. In prezent, este extrem de dificila recunoasterea integrala a tuturor atributelor unui document de catre editoarele de text care nu l-au creat. Exemplul diferentei Open Office si Microsot Office este celebru. Ambele editoare pot exporta documente in formatul ".doc" (format proprietar Microsoft), insa Open Office nu reuseste sa recunoasca toate atributele documentului.

Exemplele de mai sus arata ca Writely este pe calea cea buna. Cu toate acestea, potrivit unei statistici Hitwise din mai 2006, Writely mai are mult pana sa devina o piatra de temelie a Internetului modern. Studiul situeaza cota de piata a Google Calendar si a Writely la 0,01%, pe cand cota de piata a Google Mail (Gmail.com) este de 6%. O cota de 0,01% are si Google Talk, clientul de mesagerie instanta si telefonie VoIP dezvoltat de Google.


Pe piata VoIP insa, Google Talk nu are multe sanse de reusita in fata aplicatiei la moda in aceste zile: Skype.

Citeste si:

Skype introduce telefonia WiFi

Skype si-a propus sa schimbe lumea printr-o oferta imposibila. A adaugat ideii de telefonie pe Internet un lucru pe care aceasta nu-l avea pana atunci: calitatea ireprosabila si, ulterior, imaginea video de o calitate mult superioara ofertelor concurentei. Odata cu achizitionarea de catre eBay, Skype a intrat intr-o alta faza a existentei sale. Trebuia sa-si converteasca atuurile in profit: 200 de milioane de dolari in 2006, conform previziunilor eBay.

Masina de marketing de la Skype merge la putere maxima. Pana acum, programul avea nevoie de un computer pentru a functiona. Datorita unor colaborari bine alese ori datorita noilor functionalitati adaugate aplicatiei in sine, avem acum parte de Skype chiar si fara a avea un computer in preajma. Au aparut la inceput telefoanele fixe bazate pe tehnologia Skype, pentru ca in prezent (septembrie este termenul de lansare) sa se puna in vanzare telefoane WiFi, care pot beneficia foarte usor de retelele de Internet wireless. Noile telefoane au o pozitie hibrida, intre cea de telefon fix si cea de telefon mobil, din moment ce nu folosesc liniile traditionale ale retelelor de telefonie mobila (GSM, UMTS ori altele).

Se estimeaza ca noile telefoane vor fi utilizate de peste 130 de milioane de oameni pana in 2010. Ele vor fi setate sa se sincronizeze automat la contul de utilizator Skype al posesorului si vor putea fi utilizate pentru convorbiri gratuite cu alti utilizatori Skype, precum si pentru convorbiri extrem de ieftine cu telefoane fixe de oriunde in lume.

Firefox

Firefox a tintit intotdeauna cota de piata de 20% in lume. Pentru atingerea ei, a promis utilizatorilor ca vor putea sa redescopere web-ul si a reusit sa se tina de cuvant pana la acest moment.

Mozilla Corporation, care administreaza dezvoltarea browserului, a anuntat ca pe 27 iulie 2006 s-a ajuns la peste 200 de milioane de descarcari ale acestuia. Browserul a fost lansat in noiembrie 2004 si a ajuns la 150 de milioane de descarcari in martie 2006. Cota mondiala de piata a Firefox, la sfarsitul lunii iulie, este de aproape 14%. Nu ar mira pe nimeni ca, la finalul anului, Firefox sa aiba o cota de piata undeva in jurul a 20 de procente. Firefox se pregateste in aceste zile de lansarea versiunii 2.0 beta, dupa ce in primavara acestui an a lansat versiunea 1.5.

Numarul utilizatorilor care folosesc Firefox a determinat Microsoft sa-si optimizeze serviciul AdCenter (prin care Microsoft concureaza serviciile de publicitate ale Google) pentru a permite accesarea prin intermediul browserelor Firefox. Prin aceasta recunoastere tacita a pozitiei sale in piata, Firefox a devenit un castigator al cursei privind schimbarea Internetului si va trece cu siguranta socul lansarii noii versiuni a Microsoft Internet Explorer. In 2007, probabil, vom citi in presa despre integrarea Firefox in planurile unei mari companii.